מנסים להקל על העצמאים: במערכי מס הכנסה ומע"מ נעשה בימים אלו מהלך מרוכז במסגרתו, עד אמצע השבוע הבא, ישוחררו החזרי מס בהיקף של כמיליארד שקל. כך הודיע היום מנהל רשות המיסים, ערן יעקב. זאת במטרה לסייע לעסקים המתמודדים עם ההשלכות הכלכליות של הקורונה.
כך, שוחררו במס הכנסה יתרות זכות בסכום כולל של כ- 750 מיליון קל לכ-16 אלף יחידים וחברות שהיו להם החזרים בתהליך בדיקה. ההחזרים החלו להיכנס לחשבונות הבנק כבר מיום רביעי שעבר והיום אמורים להיכנס לחשובות יתר ההחזרים. במקביל במע"מ בשבוע הקרוב אמורים להעביר לחשבונות הבנק של 27 אלף עסקים החזרי מס תשומות בגובה של כ-230 מיליון שקל.
1 צפייה בגלריה
ירושלים
ירושלים
עסקים סגורים בירושלים
(צילום: EPA)
בתוך כך, מנהל רשות המסים, ערן יעקב, הודיע אתמול על דחייה בחודשיים של המועד להגשת הדו"חות השנתיים למס הכנסה. הדחייה מגיעה בשל הקושי של החברות לקבל את כל האישורים הרלוונטיים לדוח המס ולהיערך בהתאם על רקע ההגבלות שהוטלו על הציבור והמשק כחלק מהמאבק בנגיף.
המועדים החדשים לדיווח קובעים כי דו"חות שנתיים ליחידים, חברות ולמלכ"רים באופן מקוון יוגשו עד ה-30.7 ואילו יחידים שלא חייבים להגיש באופן מקוון עד ה-30.6.
הקלה מסתמנת נוספת, היא שעסק שנסגר לגמרי בשל הנגיף יהיה פטור מארנונה, במקום דחייה בתשלומים בלבד. שר הפנים, אריה דרעי, נועד בסוף השבוע עם אנשי משרדי ראש הממשלה והאוצר, וסוכם על פיצוי הרשויות המקומיות במאות מיליוני שקלים על אובדן המס מעסקים אלו. עסק שנפגע חלקית יקבל דחייה ופריסת תשלומים, ללא הצמדה או ריבית. כן תיתכן הנחה בארנונה.
באוצר מנסים למצוא מימון לסיוע לעסקים בסכנת קריסה, ולכספים שדורש המאבק בקורונה. במשרד עבדו גם אתמול (שבת) בתיאום עם מערכות הבריאות והביטחון, ודנו במימון עבור בדיקות קורונה בהיקף נרחב, רכישת מכשירים מצילי חיים ואכיפת הסגר.
בכיר באוצר הסביר שבאין ממשלה, לא ניתן לבצע מהלכים חיוניים כקיצוץ למשרדים שפחות פעילים כרגע, כמו התרבות והתפוצות. "כשתקום ממשלה, הקיצוץ יהיה בלתי נמנע, שהרי העלאת מיסים לא תתאפשר בשל מצוקת המשק", הסבירו באוצר.

סיוע נוסף לעצמאים בהיקף 5-8 מיליארד שקל

שר הכלכלה, אלי כהן, הודיע שחברות היי-טק ומפעלי יצוא יפעלו גם אם יוטל סגר. הוחלט שלצד חברות חיוניות לעת חירום גם יצואניות לפי חוק עידוד השקעות הון (שרבע מהכנסותיהן מגיע מיצוא) יוכלו לעבוד "כדי למנוע זליגת פעילות לחו"ל, ולהקל על חזרה לפעילות עם דעיכת הקורונה".
כהן חתם על צו, לפיו עד סוף אפריל יצוא מכונות הנשמה ידרוש אישור של משרד הבריאות. בתחום פועלות ארבע חברות. מנכ"ל משרדו, שי רינסקי, ביקש מנגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, שבנקים לא יגבילו חשבון לעסק קטן בשל צ'קים שסורבו. בנק ישראל הודיע על מגעים עם הבנקים בעניין. נשיא ארגוני העצמאים, רועי כהן, ביקש משר האוצר, משה כחלון, מענק של 6,000 שקל לעצמאים גם מעל הכנסה חייבת במס של 150 אלף בשנה.
נשיא התאחדות המלאכה והתעשייה, יוסי אלקובי, דרש להחריג מהסגר עסקים כאלו ככל הניתן. בבאר שבע דחה ראש העירייה מיסים לעסקים קטנים ובינוניים בעיר עד תום המשבר.
הסטטיסטיקן הממשלתי, פרופ' דני פפרמן, אמר שהלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) מפסיקה לערוך ראיונות בבתי אזרחים, ותעבור לסקירה טלפונית. מדובר בסקרי הוצאות משקי בית, אבטלה ועוד. לדבריו, הלשכה התבקשה לבצע סקרים על מצב החברות.
ירון גינדי, נשיא לשכת יועצי המס, כתב לארגוני העצמאים והמעסיקים: "אנחנו מדממים ובוכים בתקשורת, במקום לעלות להתקפה על החיים שלנו". לדברי גינדי, הסיוע שהוצע מגוחך, והלוואות ומענק של אלפי שקלים לא יצילו עסק שמפסיד מאות אלפים. במשרדי רה"מ והאוצר אמרו שיגובש סיוע נוסף לעצמאים של 5-8 מיליארד שקל.
פורסם לראשונה: 07:00, 22.03.20