הבורסה נעלה באדום את יומו הראשון של השבוע, ברקע התגברות קצב הנדבקים בנגיף הקורונה והתפשטות המגפה. המדדים ת"א 35 ות"א 125 מחקו 1.8% מערכם, אחרי שבמהלך היום נסחרו כבר בירידה של יותר מ-2.5%. מדד ת"א בנקים נפל גם הוא ב-1.8% - מזרחי טפחות מחק 3.5%, דיסקונט ירד ב-3.4%, בינלאומי נחלש ב-2.3%, פועלים ב-1.3% ובינלאומי נסוג ב-0.7%.
אל על איבדה 4.2% על רקע המחלוקת עם משרד האוצר בנוגע לתוכנית הסיוע הממשלתית לחברת התעופה. פתאל צנחה ב-8.8% וריכזה את המחזור הגבוה בבורסה - 40.6 מיליון שקל לעומת ממוצע יומי של 31.8 מיליון שקל במניית רשת בתי המלון בחודש האחרון. שיכון ובינוי טיפסה ב-3.7% והובילה את מדד ת"א 35 לאחר המלצת קנייה מבית ההשקעות ווליו בייס. עוד בלטו במדד הדגל - טבע עלתה ב-3.4%, אנרג'יאן צנחה ב-11.2%, החברה לישראל מחקה 7.1% מערכה, גזית גלוב איבדה 6.4%, טאואר נפלה ב-5.9% וקבוצת דלק ירדה ב-5.8%.
1 צפייה בגלריה
הבורסה בתל אביב
הבורסה בתל אביב
הבורסה בתל אביב
(צילום: shutterstock)
ברקע לירידות: נתוני התחלואה שממשיכים לעלות גם בסוף השבוע האחרון, בישראל בעיקר אך גם בחלק ממדינות ארה"ב. כך אומר הבוקר אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי במיטב דש. "על רקע המצב הבריאותי וההשפעה שלו על הפעילות הכלכלית לצד סיכונים אחרים, אנו ממליצים על חשיפה בינונית נמוכה לאפיק המנייתי".

עדכון המדדים

"אנו נמצאים פחות מארבעה שבועות לפני המועד הקובע לעדכון הרכב המדדים של אוגוסט", מסביר פרשן כלכליסט, אורי טל טנא. "ממדד ת"א 35 צפויות לצאת בין שש לשמונה מניות. היוצאות הכמעט בטוחות הן: קבוצת דלק, בזן, החברה לישראל, פתאל החזקות, גזית גלוב ודלק קידוחים. שתי המניות שעלולות גם הן לצאת הן אנרג'יאן והפניקס. כעת אנרג'יאן מדורגת במקום ה 40 ממנו יוצאים מהמדד והפניקס במקום ה 37 שמותיר את המניה במדד, אך הפערים בין המקומות 35 ל-41 נמוכים.
כמות הנכנסות למדד תקבע לפי כמות היוצאות. אנרג'יקס ואופקו יכנסו למדד כמעט בוודאות. סאפיאנס, מטריקס, נובה ופורמולה יכנסו למדד בסבירות גבוהה יחסית. על המקום או שניים הנוספים שיתכן שיתפנו במדד יתמודדו, אנלייט, מיטרוניקס, קומפיוג'ן, גב ים, קנון וביג.
בשלב זה מסתמן ששבע מניות יכנסו למדד ת"א 90 (מעבר לתחלופה בין מדדי ת"א 90 ות"א 35): דוראל (במסגרת המסלול המהיר), נובולוג, אפריקה מגורים, אבגול, איתמר, אילקס מדיקל, ואוגווינד. כרגע מניית אלומי גבולית מבחינת הסיכויים שלה להיכנס למדד. ג'נריישן קפיטל ומניבים ריט נמצאות מעט מאחור, והן יוכלו להיכנס למדד רק אם יחול זינוק חד במחירן, או שהן יבחרו לבצע הנפקת מניות שתושלם לפני ה-16 ביולי. מניית סופרגז אנרגיה תיכנס למדד ת"א 90 במסגרת המסלול המהיר בחודש ספטמבר.
בצד היציאה ממדד ת"א 90 (למעט התחלופה בין מדד תא-90 ומדד תא-35) ארבע מניות יצאו כמעט בוודאות: צור, נאוויטס פטרוליום, נאוי ואיסתא. דור אלון תצא מהמדד אם לא יוגדל שיעור החזקות הציבור במניה עד ל-30 ביוני (ובעקבות כך המניה תצא גם ממדד סקטור באלאנס וגם ממדדי מולטיפקטור ותנודתיות נמוכה של סמארט ביתא). בהנחה שייכנסו למדד 7 מניות (כולל דוראל) גם יצאו ממנו שבע מניות, ולכן שתי המניות עם ערך השוק הקובע הנמוך מבין: נורסטאר, ארקו, אדגר, סקופ ובית שמש יצאו מהמדד. אם יכנסו למדד 8 מניות תצא מהמדד מניה נוספת מקבוצה זו.

מניות מרכזיות

כלל ביטוח פרסמה בחמישי בערב את דוחות הרבעון הראשון: החברה הפסידה ברבעון 483 מיליון שקל לעומת רווח של 259 מיליון שקל ברבעון המקביל. ההפסד נגרם בשל הנפילות בשווקים שאיפיינו את הרבעון הראשון בשל משבר הקורונה. נפילות אלו גרמו להפסד בתיק הנוסטרו של החברה בגובה של 600 מיליון שקל בסוף הרבעון הראשון, אבל בכלל ביטוח מציינים שבעקבות התיקון בשווקים שנרשם מאז סוף הרבעון הראשון ועד היום, הפסדים אלו קוזזו לגמרי.
רביב ברוקמאייר, מנכ"ל קבוצת גולף, ביקש לסיים את תפקידו בחברה: כלכליסט דיווחה בחמישי בערב שברוקמאייר ביקש לסיים את התפקידו כבר במרץ 2020, עם פרסום הדו"חות השנתיים של החברה, אך בשל משבר הקורונה ביקש דירקטוריון החברה מברוקמאייר להישאר בתפקיד עד לסיום המשבר ומציאת מחליף. ברוקמאייר יסיים את תפקידו לקראת ראש השנה 2020.
אל על דחתה ביום חמישי את תוכנית הסיוע שהציע האוצר והגישה תכנית חלופית שתמנע את העברה השליטה למדינה. בסוף השבוע התקיימה פגישה ביוזמת שרת התחבורה מירי רגב בין מנכ"ל משרד התחבורה, עופר מלכה, למנכ"ל החברה, גונן אוסישקין, שעסקה בהצעות שעל הפרק ובאפשרויות נוספות. במקביל שוחחה רגב עם יו"ר אל על, אלי דפס, ותיפגש השבוע עם חברי ההנהלה.

ברקע למסחר

בורסת ת"א פותחת שבוע מסחר חדש, שצפוי על פניו להיות רגוע יחסית מבחינת הדו"חות - מחר צפויים לצאת נתוני האבטלה שבימים אלה זוכים למעקב צמוד מהרגיל. ברקע למסחר, המגמה השלילית שנרשמה בשישי בניו יורק - מדד S&P 500 ירד ב-0.6%, דאו ג'ונס נחלש ב-0.8%, נאסד"ק ננעל ביציבות.
את השבוע שחלף סיים מדד ת"א 35 בירידה של 1.2%, ת"א 125 נחלש בשיעור קל של 0.1%. המדד הענפי המוביל בחמשת ימי המסחר האחרונים היה ת"א תקשורת שטיפס ב-5.7%, ומנגד ת"א בנקים איכזב עם ירידה של 4.1%.
פורסם לראשונה: 10:13, 21.06.20