החוק החדש שיחליף את תמ"א 38: שר הפנים, אריה דרעי, הנחה את מנכ"לית מינהל התכנון, דלית זילבר, לקדם תזכיר חוק תכנון ובנייה שיאגד בתוכו רפורמות בתחום התכנון והבנייה - החשובות שבהן היא סיום תמ"א 38 (תוכנית המתאר הארצית למיגון מבנים קיימים מפני רעידות אדמה) והצגת חוק חליפי. זאת לאחר שמינהל התכנון כבר הודיע על ביטול תוקפה של התוכנית הארצית ומעבר למסלול של פינוי בינוי. תזכיר החוק צפוי להתפרסם להערות הציבור באוקטובר השנה.
במסגרת החוק החדש יקודמו שני מסלולים, בדומה לתמ"א 38 אולם עם עקרונות חדשים שיקנו סמכויות לוועדות המקומיות לתכנון ולבנייה. כך, במבנים ישנים שנבנו עד שנת 1980 ומיועדים למסלול של חיזוק, היזם יצטרך להציג חוות דעת מקצועית של קונסטרוקטור לפיה אכן ניתן לחזק את יסודות הבניין הרעוע. כמו כן, לאורך קידום הפרויקט יחויב היזם לליווי ובקרת ביצוע על ידי מהנדס.
2 צפייה בגלריה
התחדשות עירונית
התחדשות עירונית
התחדשות עירונית
(צילום: מתן טורקיה)
בנוסף, תתאפשר תוספת של זכויות בנייה בהיקף של 200%, כאשר במבנים משותפים עם קומות על עמודים, קומות אלה ייסגרו לצורך הקמת שטחי מסחר וציבור ולא לשימוש היזם (למשל לצורך בניית דירת גן כדי למכור אותה ללקוחות חדשים). מתזכיר החוק החדש נראה כי שטח הדירות יצומצם, שכן לא קיימת תוספת של 25 מ"ר לכל דירה בבניין, שהייתה נהוגה במיזמי תמ"א 38 עד כה, אולם כן הוחלט כי הדירות יכללו ממ"ד. היקף הדירות החדשות ייקבע לפי תוכנית ספציפית ולא תהיה תוספת קבועה של מרפסת - אפשרות כזאת תהיה נתונה למו"מ של הדיירים עם היזם והרשות המקומית, בהתאם לגודל המגרש.
במסגרת מסלול הריסה ובנייה (פינוי בינוי) לא יהיה צורך בחוות דעת של קונסטורקטור שכן מתחמים שלמים יהרסו לטובת הקמה של שכונה חדשה. תתאפשר תוספת של זכויות בנייה בהיקף של עד 350% להקמת בנייני מגורים לצד שטחי מסחר ומשרדים בהיקף של עד רבע משטחי הבנייה, כאשר שטחי ציבור ישמשו כ-15% משטחי הבנייה. עוד הוצע כי הפטור שקיבלו יזמים מהיטל השבחה על פרויקטים מסוג זה יבוטלו, והיזמים יתבקשו לשלם לרשויות המוקמיות היטל השבחה על התוספת בפרויקטים. בשלב זה החלטה זו עדיין בדיונים.
2 צפייה בגלריה
שר הפנים אריה דרעי ומנכ"לית מנהל התכנון דלית זילבר
שר הפנים אריה דרעי ומנכ"לית מנהל התכנון דלית זילבר
שר הפנים אריה דרעי ומנכ"לית מנהל התכנון דלית זילבר
(צילום: אבי מועלם וניב קנטור)
על פי מדיניות מינהל התכנון, תמ"א 38 לא השיגה את המטרה המרכזית שלשמה הוקמה - חיזוק מבנים מפני רעידות אדמה, מאחר שהיא כמעט ולא מיושמת באזורי הסיכון. כמו כן, התמ"א אפשרה מתן היתר למגורים בלבד, זאת מבלי לתת מענה לתשתיות ולצורכי הציבור הדרושות לתושב. במסגרת החוק החדש תבוטל האפשרות ליזמים להגיש בהליכי הרישוי בקשה להקלות נוספות עבור קידום הפרויקט.
לדברי זילבר, "תוכניות שמתוכננות, נבחנות ומאושרות לאחר בחינה יסודית ומתן דגש לאיכות התוכנית, לטובת התושב, הרחוב והעיר, תוך שקלול כל האיזונים - מאורקנות מאלמנטים חשובים ומהותיים בהליך הרישוי דרך הליך ההקלות. הקלות אלה באות פעמים רבות על חשבון איכות התכנון והביצוע ואף מוסיפות 'גיבנת' משמעותית ללוח הזמנים לקידום היתר הבנייה".