ועדת הכספים אישרה שינויים של הרגע האחרון בחוק להחזרת עובדים מחופשות ללא תשלום, בהם מענק על בני משפחה שעובדים בעסק ודחיית מנגנון המענק בחודש, דבר שיסייע בענפי התרבות והאירועים, שהרבה מעובדיהם יחזרו רק בקיץ. השינויים יובאו לאישור סופי בקריאה שנייה ושלישית בכנסת.
סוכם לראשונה שמעסיקים שלא שלחו עובדים לחל"ת יקבלו פיצוי, אך לפי שעה יוקצבו לשם כך כ-300 מיליון שקל בלבד, אך זה סיכום בעל פה שטרם הוכנס לחוק. במשרדי הממשלה הכלכליים מוערך שביוני יוחזרו 200-160 אלף עובדים מחל"ת. מ-19 באפריל, אז נפתחו חנויות הרחוב, ועד אתמול הוחזרו כ-318 אלף עובדים, אך במקביל הוצאו לחל"ת/פוטרו 114 אלף עובדים, כך שמספר מחוסרי העבודה ירד מ-1.2 מיליון לכמיליון, שיעור אבטלה של יותר מ-20%.
2 צפייה בגלריה
ישראל כץ באולפן ynet
ישראל כץ באולפן ynet
שר האוצר, ישראל כץ
(צילום: חגי דקל)
לפי נוסח החוק, מעסיק יקבל מענק גם על העסקת עובד חדש שהיה רשום כדורש עבודה בין 1 בינואר ל-29 בפברואר ולא עבד עד 30 באפריל. המענק יינתן רק על עובדים שנוספו למצבת כוח האדם בעסק כדי למנוע פיטורים לצורך קליטת עובדים אחרים המזכים במענק.
שר האוצר ישראל כץ התנגד תחילה להכניס תיקונים בחוק המקורי, אך לאור ביקורת של חברי הוועדה בוצעו מספר שינויים: מעסיק יקבל מענק גם על עובדים שהם בני משפחתו, והוסרה גם החרגה לחברי קיבוצים ואגודות שיתופיות שעבדו באגודה/בקיבוץ. בחוק המקורי הוחרגו מוסדות מדינה וגופים שנתמכים על ידה בסכום של 25% מתקציבם, וכעת ההחרגה תחול רק על גופי חינוך והשכלה גבוהה שבהם תמיכת המדינה היא 40% לפחות. מעסיק יוכל לבחור אם לקבל מענק על השבת עובדים ביוני-ספטמבר או יולי-אוקטובר, מה שיסייע לעסקים שרף ההעסקה שלהם גבוה יותר בקיץ, גני אירועים למשל.
תיקון נוסף, שסוכם במאי במשרדי העבודה והאוצר, מתיר כפל קצבאות במרץ-יוני כך שלא יקוזזו דמי אבטלה למקבלי קצבה אחרת. קצבאות שקוזזו יוחזרו רטרואקטיבית.