באוצר מתנהלת מאז הקיץ מלחמה. לא, אין שם טנקים, מטוסים ללא טייס או ירי של טילים. מדובר בסיבובי קרבות בלתי נגמרים, שכותרתם "מענקים".
המלחמה בין פקידי האוצר לשר הממונה עליהם, ישראל כץ, הוכרזה בחודש יולי האחרון, כאשר שר האוצר, יחד עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, החליטו לחלק מענקים לכל דיכפין במדינה - לעשירים המגלגלים מאות מיליונים, לקבלנים, לבעלי חברות ולמנהלי בנקים עתירי ממון, כמו גם לבכירי המשק ולמנכ"לים של חברות ממשלתיות, שרים וחברי כנסת, שמשתכרים קרוב ל-50 אלף שקל לחודש.
"זה טירוף לחלק לכל עשירי הארץ 750 שקל", אמרו אז שאול מרידור וקרן טרנר-אייל, שימצאו עצמם מחוץ לאוצר עוד לפני ששוב חולקו מענקים מעוררי מחלוקת בחגי תשרי. שר האוצר נזף בהם, מנהג שאימץ כשר הממונה על קופת המדינה, וגרם למעשה להתפטרותם בזה אחר זה.
אולם, "קרבות הרחוב" נמשכו והגיעו גם לראשיתה של שנת 2021. ממש ימים ספורים לפני הבחירות התרגז שר האוצר על כי תנאי המענקים לעצמאים הורעו "מבלי שעודכנתי על כך" ונזף בבכיר נוסף במשרדו, ערן יעקב, מנהל רשות המיסים. זה כבר ידע בקיץ האחרון טעמה של נזיפה מפי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, על כי "התעכב" בהזרמת המענקים לחשבונות הבנק של העצמאים.
4 צפייה בגלריה
ישראל כץ
ישראל כץ
שר האוצר ישראל כץ וראש הממשלה בנימין נתניהו
(צילום: אלכס גמבורג)
הפעם הנזיפה לא רק שלא הייתה במקומה, אלא ששר האוצר העצבני ממילא על מ"מ המנכ"ל שהדיח לאחר שהדף מינוי פוליטי שביקש לבצע, רק שבועות ספורים קודם לכן, גם השמיע טענה מוזרה: ערן יעקב לא קיים את הוראתו והחליט על דעת עצמו לשנות את כללי תשלום המענקים לעצמאים.
האמת הייתה אחרת לגמרי: כאשר חוקק חוק מענקי הקורונה נקבע, כי בשנת 2020 ימדדו ברשות המיסים את שיעור ירידת המחזור של בעלי העסקים העצמאים בהשוואה לשנת 2018 או 2019, הנוחה מביניהם לעצמאי, כדי שיקבל מענק גבוה יותר או שבכלל יהיה זכאי למענק.
אולם החל בראשית שנת 2021 ההשוואה תהיה - על פי החוק שקבעה הממשלה עצמה! - רק עוד לשנת 2019. את 2018 מחקה הממשלה מהחוק, וזאת למרות שבלשכת רואי החשבון התריעו על הנושא כבר בנובמבר - כולל בפני שר האוצר.
כץ, שקיבל פניות מעצמאים זועמים שבמצב הנוכחי לא היו זכאים למענק, נזף בערן יעקב בפומבי, בדף הפייסבוק שלו, וקרא לתקן את "החלטת הפקידים". אולם, ברשות המיסים טענו, בצדק, שלא הם המחוקקים וכי פעלו בהתאם לחוק שחוקקה הממשלה - החל מינואר 2021 ההשוואה ל-2018 מבוטלת. היה ברור, גם ליוזמי החוק בשעתו, שהחלטה כזאת פוגעת באלפי עצמאים.

תמרון עם צד"ל

אתמול החליט שר האוצר, כנהוג במקומותינו לאחרונה, לעקוף את כל הנהלים במדינה מתוקנת. מבלי שהצעת חוק ממשלתית נדונה כלל בוועדת השרים לחקיקה, דהיינו לא אושרה כלל בממשלה, הוא דרש מיו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, לכנס בדחיפות את הוועדה ולתקן את החוק. כה בהול היה הזימון עד שהישיבה התקיימה ב"זום".
רק עניין אחד לא לקח כץ בחשבון: בכיר נוסף באוצר, שהשר כץ דאג לפני חודשים אחדים לא לזמן לישיבות ההנהלה, כדי שלא יפריע יותר מדי, החליט להתנגד לתיקון.
הבכיר הזה הוא היועץ המשפטי של משרד האוצר, עו"ד אסי מסינג, שחשף בפני ועדת הכספים את "המלחמה" המתנהלת במשרד האוצר, כאשר הודיע כי התיקון שמבקש השר לעשות אינו חוקי. לטענה הצטרפה גם נציגת משרד המשפטים.
השניים טענו כי ללא אישור הממשלה לא ניתן יהיה כלל לאשר את החוק, מה עוד שמדובר בחוק חדש שכלל לא עבר את אישור ועדת הכנסת להעלותו כעת, בתקופת מערכת הבחירות.
אולם, השר כץ, שכונה במשרד התחבורה, שם היה השר במשך 10 שנים, "הבולדוזר", לא עצר. בטריק מתוחכם של ישראבלוף חיבר השר את הצעת החוק המתוקנת להצעת חוק שעסקה בכלל בחיילי צד"ל (צבא דרום לבנון), שאינה קשורה כמובן בשום צורה למענקים לעצמאים, עקף את כללי "הנחת חוק חדש בפני הוועדה" והתעלם מכך שהממשלה כלל לא דנה ולא אישרה את התיקון לפני שהונח על שולחן הוועדה בכנסת.
4 צפייה בגלריה
שר האוצר בדיון שהתקיים בוועדת הכספים
שר האוצר בדיון שהתקיים בוועדת הכספים
שר האוצר בדיון שהתקיים בוועדת הכספים
(צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)
בימי ישראבלוף אלה חברי הכנסת, העסוקים בהבטחת הכיסא שלהם בכנסת הבאה, ממש לא מגלים עניין מיוחד בדברים קטנים כמו הצורך לאשר קודם הצעת חוק ממשלתית בוועדת השרים לענייני חקיקה. הידיים הורמו - ההצעה אושרה, וגם ערעור על אישורה נדחה בתוך מחצית השעה.
וכך, מבלי שבאגף התקציבים ידעו מראש על ההוצאה החדשה, התברר כי בקופסאות הקורונה אין תחתית ואפשר למשוך משם כמה כסף שרק רוצים. "הכל כבר מתוקצב", טענו בהתלהבות בלשכת השר, טענה שבאגף התקציבים לא הכירו, כפי שהודה נציג האגף בפני הוועדה, כאשר הסביר שהסכום כלל לא חושב עדיין.
4 צפייה בגלריה
ערן יעקב
ערן יעקב
ערן יעקב. נזיפה פומבית מכץ
(צילום: עמית שעל)
סופה של הפרשה הזאת היה מביש עוד יותר. אחרי הארכה בוועדת הכספים, צירוף התיקון בחוק להצעת חוק להעניק אותות מלחמה גם לחיילי צד"ל והתנגדות המשפטנים לחוק - נאלצו באמצע הלילה שרים לאשר את החוק בהצבעה טלפונית. הסיבה: הצעה שעולה יותר מ-6 מיליון שקל חייבת באישור של 50 חברי כנסת, אם הממשלה לא מאשרת אותה.
4 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
בני גנץ. התעקש שיתקבלו כל האישורים הטכניים
(צילום: הדר יואביאן)
ראש הממשלה החלופי גנץ התעקש כי השינוי יקבל גם את אישור ועדת שרים לחקיקה וגם את זה של הממשלה לפני ההצבעה בכנסת, וכך באמצע חלום על הבחירות התעוררו בבהלה אחדים מהשרים וטרוטי עיניים אישרו חוק שלא קראו, לא ראו ולא הכירו ברובם. אז מה אם מדובר לא ב-6 מיליון אלא אולי ב-600 מיליון שקל (עד לרגע זה לא יודעים אפילו באגף התקציבים כמה תיקון החוק יעלה בדיוק).
אחרי ליל שימורים אישרו בשבע בבוקר 5 מתוך 120 חברי כנסת את התיקון בחוק המענקים לעצמאים: שר האוצר ישראל כץ (הליכוד), סגן שר האוצר יצחק כהן (ש"ס), אופיר כץ (הליכוד), מיכאל ביטון (כחול לבן) ואיתן גינזבורג (כחול לבן). אף חבר כנסת לא התנגד (מה אכפת להם בכלל מכמה מאות מיליונים ולמה להרגיז 5 ימים לבחירות את המצביעים). יהיה להם מה לספר לנכדים, שרוב חייהם יצטרכו להחזיר את חובות הממשלה על משבר הקורונה. לפחות שיידעו איך נוצר חלק מהחוב.
יכול מאוד להיות שלעצמאים אכן מגיעה ההטבה הזאת. אולם, במדינה מתוקנת החלטות מעין אלה היו מתקבלות בדרך החוקית, המקובלת ובדיון מקצועי.
אבל, מי קבע שישראל של מרץ 2021, במערכת בחירות רביעית רצופה, היא מדינה מתוקנת?