עוד עימות בצמרת משרד האוצר. שר האוצר, ישראל כץ, נזף במנהל רשות המיסים, ערן יעקב, ואף פרסם באופן מאד לא מקובל, את דבר הנזיפה בפייסבוק. לדברי כץ, "נזפתי בערן יעקב לאחר שגילתי שפקידי רשות המיסים חרגו מסמכותם ושינו, ללא קבלת אישור, את תנאי קבלת המענקים לחודשים ינואר ופברואר, באופן שפוגע בעצמאים ובבעלי עסקים רבים".
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
כץ ציין כי המדיניות שנקבעה על ידי הממשלה של קבלת סיוע בהצהרה, או בהתאם לדו"חות מע"מ דו-חודשיים, נועדה להקל ולזרז את קבלת המענקים, כפי שאכן היה עד כה. לדברי שר האוצר, "השינוי שבצעה הרשות, שמחייב הגשת דו"ח מע"מ שנתי כתנאי מוקדם להגשת הבקשה, מונע מרבים לממש את זכותם ולקבל את המענק במועד".
2 צפייה בגלריה
מנהל רשות המיסים ומ"מ מנכ"ל האוצר ערן יעקב, ושר האוצר ישראל כץ
מנהל רשות המיסים ומ"מ מנכ"ל האוצר ערן יעקב, ושר האוצר ישראל כץ
מנהל רשות המיסים ומ"מ מנכ"ל האוצר ערן יעקב, ושר האוצר ישראל כץ
(צילומים: דנה קופל ואבי מועלם)
שר האוצר מציין, כי רשות המיסים גם לא יזמה כמתחייב את תיקון החוק בדרך שתאפשר גם בשנת 2021 השוואה לשנים 2018 או 2019 לצורך בדיקת הירידה במחזור, כפי שהיה בשנת 2020 וכך פגעה בהיקף המענקים של לא מעטים מבין הפונים.
במסגרת הנניפה במנהל רשות המיסים, כתב השר כץ: "הנחיתי את הרשות להחזיר את המצב לקדמותו בעניין נוהל הגשת הבקשות ולפעול לתיקון החוק ואני מצפה שתעשה זאת באופן מיידי. רשות המיסים משמשת כגוף מבצע בלבד בעניין חלוקת המענקים ואסור לה לנצל את כוחה כרשות מס מול מגישי הבקשות".
עוד כתב שר האוצר בפייסבוק, כי "כפי שהבהרתי בעבר - לא אאפשר לאף אחד לפגוע ולהקשות על אזרחי המדינה הזכאים לסיוע".
בדף הפייסבוק של שר האוצר שלחו לו עצמאים רבים דברי תודה, אולם גורמים במשרד האוצר טוענים כי הנזיפה נועדה לשפר את תדמית שר האוצר כלפי הציבור, בעוד שברשות המיסים חששו שאי-שינוי הכלל, כאשר המשק חזר בחודשים האחרונים בהדרגה לפעילות מלאה יותר, שהביאה גם לעליה בהכנסות ממיסים, בעוד שאין דיווחים של העצמאים, עלולה לגרום לכך שכספים ישולמו כמענקים גם לבעלי עסקים שמצבם השתפר מאוד ושאינם זכאים להם עוד.

"רשות המיסים מיישמת את החקיקה כלשונה"

גורם ברשות המיסים הסביר, כי לפי החקיקה מענקי רשת הביטחון, החל מ-2021, משולמים על פי ההכנסה המדווחת ב-2019 ולא על סמך הטוב מבין השנים 2018 ו-2019. "לכן יתכן וישנם מרים מסוימים בהם למי שההכנסה שלו ב-2019 הייתה נמוכה יותר מאשר ב-2018 המענק יהיה בסכום נמוך יותר. רשות המיסים, כגוף התפעולי המופקד על כך, מיישמת את החקיקה כלשונה".

גורם במשרד האוצר טען, כי "כאשר המענקים הראשונים שולמו לפי 2018 הייתה צעקה 'למה הולכים כל כך הרבה אחורה ומה 2018 רלוונטית?'. עשו תיקון ביניים וקבעו שהמענקים ממאי עד דצמבר יהיו על בסיס שתי השנים ומ-2021 על בסיס 2019 בלבד. עכשיו רוצים לחזור ל-2018? פתאום 2018 הפכה לרלוונטית? מי שרוצה וזה בסמכותו - שישנה את החוק. כרגע החוק הוא כפי שנוהגת רשות המיסים".
אין זאת הפעם הראשונה שערן יעקב ננזף בפומבי. יצוין, כי בעבר נזף ראש הממשלה, בנימין נתניהו, במפתיע בעת מסיבת עיתונאים בשידור חי ביעקב על כי כספי מענקים טרם נכנסו לחשבונות הבנק. "יש לנהוג בשיטה האמריקנית - שהמענקים יהיו תוך יום או יומיים בחשבונות וזה מה שצריך לקרות", אמר ראש הממשלה.
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
תקף בעבר את יעקב. רה"מ, בנימין נתניהו
(צילום: AP)
ברשות המיסים טענו אז, כי הוסבר כבר שלא ניתן להעביר מענקים חדשים, שזה עתה הוחלט עליהם, מיידית למאות אלפי חשבונות בנק. וכי אלה יועברו לחשבונות כעבור כשבוע. גם אז הורו נתניהו וכץ להעביר את המענקים מיד ומבלי לעכב אותם בשל בדיקות למי מגיעים המענקים ולמי לא. "עכשיו תתנו את המענקים לכולם ותתחשבנו איתם בסוף השנה", טענו אז בלשכות נתניהו וכץ.
כעבור חודשים אחדים נדרשו חלק ממקבלי המענקים שלא היו זכאים להם להחזירם וגם אז כעסו גורמים בממשלה על כי דורשים מעצמאים להחזיר מענקים.
מנהל רשות המיסים, ערן יעקב, סירב להגיב היום על נזיפת שר האוצר.