יו"ר ההסתדרות, ארנון בר דוד, לא ממש מתרשם מהתוכנית הכלכלית לטיפול במשבר הקורונה שהציג אתמול שר האוצר משה כחלון. בתגובה ראשונה לתוכנית אמר היום (ג') בראיון באולפן ynet, כי "אני לא רואה כרגע בשורה גדולה למשק שאנשים יקומו בבוקר ויגידו יש פה מדינה שחשבה עליי בקצה".
התוכנית, שנאמדת בכ-80 מיליארד שקל, כוללת מענקים וקצבאות לפרטיים ולעסקים - במטרה למנוע את קריסת המשק. אך יו"ר ההסתדרות סבור שמדובר במעט מדי ומאוחר מדי. "סוף סוף אנחנו רואים תוכנית", אמר. "אנחנו המדינה המערבית היחידה שטרם הוציאה תוכנית שמגבה את המשק, זה מאוחר מדי, היא הייתה צריכה להיות מוכנה כבר לפני שבועיים. גיבשו תוכנית אבל היד של האוצר קפוצה והם משחקים במספרים. אני לא רואה את ה-80 מיליארד. אני לא רואה כרגע עצמאים שיודעים ללכת לקרן ולהוציא כסף, ראינו שהבירוקרטיה חוסמת, אני הייתי רוצה לראות יותר הזרמה של כסף".
1 צפייה בגלריה
ארנון בר דוד
ארנון בר דוד
ארנון בר דוד באולפן ynet
(צילום: אורי דוידוביץ)
סעיפי התוכנית כוללים בין היתר הרחבת רשת הביטחון הסוציאלית והקלות למשקי הבית בגובה של 20.6 מיליארד שקל, כאשר חלק מזה מיועד למתן הטבות לעצמאים. כך למשל, ההטבה המרכזית היא מענקים של עד 6,000 שקל בחודש הראשון ועד 8,000 שקל בחודש השני לעצמאים מגיל 28 ומעלה שיעמדו בקריטריונים הרלוונטיים, לפי הכנסה חייבת מהעסק ושל משק הבית. קריטריונים אלה טרם פורסמו והם ישפיעו על גובה המענק.
בנוסף, סכום של 40.7 מיליארד שקל - מיועד לתמיכה בעסקים. סכום זה כולל מענק של שישה מיליארד שקל ולצידו הטבות נוספות של הפחתה חדה בארנונה ובתשלומים נוספים. כן יקבלו עסקים החזר מקדמות ממס הכנסה בגין החודשים פברואר ומרץ. החזר זה נאמד בכשלושה מיליארד שקל. סיוע תזרימי נוסף בהיקף של תשעה מיליארד שקל יינתן בדחיות תשלומי מע"מ, ארנונה, חשמל ומים, אגרות ממשלתיות, הקדמת תשלומים לספקי הממשלה הקטנים והבינוניים.

"המעסיקים והתעשיינים זועמים על התוכנית"

אלא שבר דוד סבור כי היה ניתן לגבש תוכנית אחרת, טובה יותר. כך למשל, הוא טוען שאין בה פתרון לחברות התעופה שנמצאות על סף קריסה. "אין הזרמה של כסף", אמר. "התעופה נכנסה ראשונה למשבר ותצא אחרונה, אין בשורה גדולה".
הוא מצביע על בעיתיות גם בסוגיית הפיצוי לעסקים. "כשהתחלנו לדבר על פיצוי לעסקים נתקלנו בשתי בעיות: הקרן של הפיצוי שהיא בעייתית והחמישה מיליארד שיוזרמו, ועדיין רב הנסתר על הגלוי. אני מקווה שילמדו אותה ויראו איפה החסמים. המעסיקים והתעשיינים זועמים על התוכנית, הם מבינים שיהיה קשה לקבל פה כסף, לגבי העצמאים, היה אפשר לנהוג ביותר רוחב לב ולאפשר גם להם סוג של דמי אבטלה. זה עדיין לא מאוחר לטפל בהם. זה לא הזמן להתחשבנות עם העצמאים. נוביל אחרי המשבר חקיקה שתאפשר לעצמאים לקבל דמי אבטלה, ננסה לתת להם מענה כי אף אחד לא שומע אותם".
פורסם לראשונה: 11:18, 31.03.20