מי יקבל מה? התוכנית הכלכלית שהציגו הערב (ב') ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר משה כחלון נאמדת בכ-80 מיליארד שקל שנחלקים ל-47.5 מיליארד שקל תקציב, מענקים וקצבאות ו-32.5 מיליארד שקל באשראי ובמענה תזרימי לעסקים.
איך יחולק הכסף ולמי הוא יגיע? אלו עיקרי התוכנית:
5 צפייה בגלריה
מרכז קניות קניון ריק ליד אשקלון השבתה נגיף קורונה
מרכז קניות קניון ריק ליד אשקלון השבתה נגיף קורונה
מרכז קניות ריק ליד אשקלון
(צילום: רויטרס)
כמה כסף יוקצה למשרד הבריאות?
בתוכנית הכלכלית מדברים על סכום כולל של 11 מיליארד שקל. סכום זה כולל כבר שני מיליארד שקל שעליהם הוכרז בתוכנית הסיוע הקודמת בהיקף של 10 מיליארד שקל, כך שהתוספת העכשווית היא של תשעה מיליארד שקל.
הכסף הזה ינותב לרכישת ציוד נדרש לביצוע של 20 מיליון בדיקות עד סוף השנה; רכישת מכונות הנשמה, מסכות, ציוד מגן וציוד רפואי נוסף נדרש; הגדלת מלאי התרופות; תוספת כוח אדם רפואי; השמת חולים וחוזרים מחו"ל בבתי מלון; בניית מתחמי בידוד בבתי החולים; הוספת מיטות אשפוז לחולי קורונה; תגבור מערך המעבדות ופעילות מד"א; גיבוש תכנית למניעת היחשפות לקורונה לאוכלוסיות בסיכון בין היתר תוך יצירת תשתית של מערך הזנה לקשישים ותמיכה באוכלוסיות רווחה נוספות והפעלת מוקדים לפניות הציבור והסברה.
מה יקבלו העצמאים בתוכנית?
במשרד האוצר מדברים על הרחבת רשת הביטחון הסוציאלית והקלות למשקי הבית בגובה של 20.6 מיליארד שקל, כאשר חלק מזה מיועד למתן הטבות לעצמאים. ההטבה המרכזית היא מענקים של עד 6,000 שקל בחודש הראשון ועד 8,000 שקל בחודש השני לעצמאים מגיל 28 ומעלה שיעמדו בקריטריונים הרלוונטיים, לפי הכנסה חייבת מהעסק ושל משק הבית. קריטריונים אלה טרם פורסמו והם ישפיעו על גובה המענק.
5 צפייה בגלריה
(נתונים: משרד האוצר)
5 צפייה בגלריה
(נתונים: משרד האוצר)

מה לגבי מי שהוצאו לחל"ת או פוטרו?
במשרד האוצר הקצו 14 מיליארד שקל לצורך תשלום קצבאות לדורשי העבודה החדשים. בין היתר הקלו את תנאי הזכאות לדמי אבטלה (ותק של שישה חודשים במקום העבודה האחרון במקום 12) ובביטוח לאומי כבר נערכים לתשלום הקצבאות למי שנרשמו. לעובדים שפוטרו מייעדת התוכנית מסלולי הכשרות כדי להחזיר אותם מחדש לשוק העבודה ברגע שהמשק יחזור לתפקוד סביר, כשלכך הוקצו 200 מיליון שקל.
5 צפייה בגלריה
(נתונים: משרד האוצר)
האם נמצא פתרון לבני 67 ומעלה שהוצאו לחל"ת?
אחת הסוגיות הכואבות של מי שעברו את גיל הפרישה והמשיכו לעבוד מצאה פתרון חלקי במענק של עד 4,000 שקל למי שעבודתו הופסקה בעקבות המשבר. סכום זה יצטרף לקצבת הזקנה בחודשים מרץ ואפריל. עוד הטבות סוציאליות יהיו בהקדמת תשלומי מס הכנסה שלילי לזכאים לכך על פי מבחני הכנסה.
האם ניתן מענה לעמותות החברתיות?
זעקתן של העמותות בימים האחרונים קיבלה מענה שניתן לקרוא לו חלקי במקרה הטוב, כאשר עמותות בעלות מחזור פעילות של עד ארבעה מיליון שקל בשנה שפועלות בתחומי הבריאות, החינוך והרווחה יוכלו לקחת הלוואה בערבות מדינה במסלול מיוחד שייפתח לשם כך. כן מציעה המדינה להקים קרן סיוע לארגוני המגזר השלישי.
5 צפייה בגלריה
(נתונים: משרד האוצר)

אילו הטבות נוספות מתוכננות למגזר העסקי?
עיקר התוכנית - 40.7 מיליארד שקל - מיועד לתמיכה בעסקים. סכום זה כולל מענק של שישה מיליארד שקל ולצידו הטבות נוספות של הפחתה חדה בארנונה ובתשלומים נוספים. כן יקבלו עסקים החזר מקדמות ממס הכנסה בגין החודשים פברואר ומרץ. החזר זה נאמד בכשלושה מיליארד שקל.
סיוע תזרימי נוסף בהיקף של תשעה מיליארד שקל יינתן בדחיות תשלומי מע"מ, ארנונה, חשמל ומים, אגרות ממשלתיות, הקדמת תשלומים לספקי הממשלה הקטנים והבינוניים.
עוד בתוכנית: 7.7 מיליארד שקל להמרצת המשק עם מתן פתרונות מימון לחברות היי-טק קטנות ובינוניות, שיפור שירות לאזרח באמצעות דיגיטציה, האצת פרויקטים בתשתיות והקצאת סכום נוסף של 4.8 מיליארד שקל לטובת האצת המשק.