שוב נזכרו קצת מאוחר. רגע לפני הפיזור הצפוי של הכנסת, הונחה היום (שני) הצעת חוק להענקת רשת ביטחון לעצמאים בזמן חירום. הסיכוי שהצעה מרחיקת לכת מסוג זה, שבאוצר לא התלהבו ממנה בעבר, תאושר לפני הבחירות הצפויות בקרוב - הוא נמוך.
הצעת החוק היא פרי יוזמה של יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, ומי שהניח היום (ב') את הצעת החוק על שולחן הכנסת הוא יו"ר הקואליציה, ח"כ מיקי זוהר. גם ח"כים שתומכים בחוק אמרו היום כי הסיכוי שהצעת החוק תאושר לפני הבחירות הוא אפסי, והעבירו את המסר גם לאנשי ההסתדרות. זאת אלא אם כן יימצא לפתע פיתרון למשבר הקואליציוני ולא יתקיימו בחירות בחודשים הקרובים.
1 צפייה בגלריה
ארנון בר דוד מיקי זוהר רמי בז'ה
ארנון בר דוד מיקי זוהר רמי בז'ה
ארנון בר דוד, מיקי זוהר ורמי בז'ה
(צילום: אגף הדוברות בהסתדרות)
ההצעה, שהיא ראשונה מסוגה וכונתה היום "היסטורית ומהפכנית", צפויה להעניק רשת ביטחון לעצמאים בזמן אירוע חירום ולמנוע מהם לחוות את המשבר הבא באופן החמור שבו חצי מיליון עצמאים חווים אותו כבר תשעה חודשים, מאז החל משבר הקורונה. ההצעה גובשה בחודשים האחרונים בשיתוף פעולה מלא בין בר-דוד, ח"כ זוהר ופורום העצמאים בהסתדרות, בראשות רמי בז'ה.
הצעת החוק נועדה להעניק רשת ביטחון לעצמאים באירועי חירום כדי לאפשר להם להתקיים בכבוד ולמנוע את הסגירה הקבועה של עסקיהם. על פי ההצעה, הגדרתו של אירוע חירום כוללת: מלחמה, אסון טבע, שיטפון, מגפה או רעידת אדמה, שמשבשים את שגרת החיים או את הפעילות הכלכלית. רשת הביטחון תוענק לעצמאים שהכנסתם נפגעה, ובהם: שכיר בעל שליטה, עוסק פטור, עוסק מורשה, בעל עניין ופרילנסרים.
עצמאי שניזוק יוכל לבחור פיצוי מבין שלושה מסלולים: מסלול שכר עבודה, מסלול מחזורים ומסלול הוצאות, בדומה למסלולים שנקבעו בפיצוי שניתן לעסקים עקב הפסד או מניעת רווח במבצע "צוק איתן" ב-2014. תקופת הפיצוי תוגדר כתקופת אירוע החירום או התקופה שבה הופעלו סמכויות חירום.
את ההכרזה על אירוע החירום תבצע הממשלה עד 5 בחודש העוקב. אם הממשלה לא תעשה כן, ועדת הכלכלה בכנסת תהיה רשאית להכריע בעניין. הפיצוי על החודש הראשון ישולם בתוך 15 יום ממועד הכרזת אירוע החירום.
עד למועד תשלום הפיצוי, העצמאי יהיה זכאי לדמי קיום מינימליים בגובה הכנסתו הממוצעת, כפי שדווחה למוסד לביטוח לאומי בשלושת החודשים שקדמו לאירוע החירום, אך לא פחות משכר המינימום.
יצוין, כי בעבר התנגדו במשרד האוצר לחקיקת חוק מסוג זה, שעלול לגרום לתשלום פיצויים גם למי שנפגעו פחות או לא נפגעו כלל ממשבר כלכלי. כמו כן נטען שמדובר בעלות גבוהה מאד של פיצויים על פי הצעות חוק דומות שנשללו בעבר עוד בטרם הוגשו.
יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד, אמר כי "זה יום היסטורי, ואני רוצה להודות לח"כ מיקי זוהר ולפורום העצמאים על שיתוף הפעולה בהכנת הצעת החוק החשובה הזו. ציבור העצמאים אינו שונה מציבור השכירים וגם לו מגיע ביטחון סוציאלי. בתקופת החירום הזו והמשבר העמוק שבו אנחנו נמצאים, העצמאים שנפגעו כלכלית לא צריכים לצאת להפגין או להקים אוהלים כדי לקבל את מה שמגיע להם. חובתנו המוסרית והאזרחית לדאוג לאוכלוסיית העצמאים. במדינת ישראל אין ילדים חורגים, ואזרחים צריכים להיות שווי זכויות".
יו"ר הקואליציה, ח"כ מיקי זוהר: "לאחר שבשבוע שעבר הגשתי את הצעת החוק לדמי אבטלה לעצמאים, הצעת חוק זו היא סגירת מעגל והשלמת המשימה של כולנו למנוע את המשבר הבא. הצעת חוק 'רשת ביטחון לעצמאים' תמנע כאוס מיותר כפי שחווינו במשבר הקורונה. בעקבות השותפות האמיצה שנוצרה ביני ליו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד ועבודתנו המשותפת ביחד עם פורום העצמאים בהסתדרות, הצלחנו לקדם את הצעות החוק הכה חשובות לציבור העצמאים והעסקים הקטנים במדינת ישראל".
יו"ר פורום העצמאים בבית ההסתדרות, רמי בז'ה: "אני מבקש להודות ליו"ר ההסתדרות על החלטתו לקדם תפיסת עולם ערכית ומהלך מתקן כדי להניע את המשק. נוכח עשרות אלפי העסקים שנסגרו ועוד עצמאים רבים שצפויים להצטרף למעגל, הצעת החוק ההיסטורית היא ציונות נטו".