5,000 עסקי מסעדות, בתי קפה וברים, שפעלו ערב משבר הקורונה, לא יחזרו לפעול אחרי הסגר השלישי. עד כה כבר נסגרו כ-3,500 מסעדות ובתי קפה מתוך 14 אלף עסקי ההסעדה שהיו קיימים בישראל בראשית שנת 2020. כך העריכו אתמול באיגוד המסעדות בישראל.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
"המצב בענף ההסעדה קשה ביותר. אנחנו במשבר חמור. אם לא יהיה שינוי ממשי בתנאי הבסיס להפעלת מסעדה, אין עתיד לתעשייה הזאת בישראל והשבר יהיה איום ונורא", אמר בשיחה מיוחדת ל"ממון" ול-ynet מנכ"ל איגוד המסעדות, שי ברמן.
2 צפייה בגלריה
מסעדת בראסרי הסגורה
מסעדת בראסרי הסגורה
מסעדה הסגורה
(צילום: מוטי קמחי)
מנתוני האיגוד עולה כי מתוך כ-10,500 מסעדות ובתי קפה שקיימים כיום, פתוחים למשלוחי טייק אוויי רק כ-5,500 עסקים. אלה מעסיקים 50 עד 60 אלף עובדים מתוך 203 אלף העובדים שהועסקו בענף ערב התפשטות נגיף הקורונה.
2 צפייה בגלריה
"אנחנו במשבר חמור". שי ברמן
"אנחנו במשבר חמור". שי ברמן
"אנחנו במשבר חמור". שי ברמן
(צילום: אודי גולן)
ברמן ציין כי המכה לענף היא בכל הארץ, כאשר דווקא העסקים הגדולים יותר שבנויים על הושבה ועוברים ושבים, בעיקר במרכז הארץ, יתקשו לחזור לפעילות אפילו יותר מהעסקים בפריפריה.
לדבריו, הבעיות בענף חמורות: המשלוחים מתאפיינים בהיעדר רווחיות עקב המחיר הגבוה והעמלות של המשלוח. בנוסף, 75% מהמסעדות דיווחו כי הפיצויים שהם מקבלים אינם מספיקים לשלם את הוצאות העסק בזמן שהוא סגור, כמו שכ"ד, מיסים וביטוחים. במקביל, רשויות מקומיות ממשיכות לגבות מיסים גבוהים, כמו היתר שולחנות וכיסאות ואגרת שילוט, למרות שהעסקים סגורים בהוראת הממשלה.
"יש אגדה אורבנית בישראל שקוראים לה תעשיית המשלוחים והטייק אוויי. זה עוד פייק ניוז של הממשלה", אומר ברמן. "היחידים שמתפרנסים משליחויות הן חברות השליחויות. ענף המסעדות מצוי לפני קריסה מוחלטת".