באתר רשות המיסים נפתחה אתמול בלילה האפשרות להגשת בקשה לקבלת הכספים מהפעימה השנייה של מענק העצמאים. המהלך מעלה שאלות רבות ו-ynet כלכלה העביר בשידור חי את התוכנית הכלכלית באולפן ynet, בהשתתפות מנהל רשות המיסים, ערן יעקב, שענה על השאלות שלכם מהבית.
למעשה, התוכנית החדשה מאמצת חלק מהשיטה האמריקנית, שלפיה מאמינים להצהרות העצמאים על הפסדיהם. ההתחשבנות עימם תבוא במועד מאוחר יותר, כדי שהכסף יגיע אליהם מוקדם ככל האפשר. מה לעשות כדי לקבל את המענק, מה סכום המענק המרבי ואיך תחושב הפעימה השלישית?
1 צפייה בגלריה
ידיעות
ידיעות
מחאת העצמאים
ערן, אנחנו רואים שבאתר שלכם כתוב שעמוס בפניות, אפשר היה להיערך לזה, לא?
"אז קודם כל נערכנו ונערכנו היטב", אומר יעקב. "לראיה, למרות שהזמן היה קצר מאוד, עלינו הוטלה המשימה להביא את הכסף הזה לציבור העצמאיים. כרשות המיסים, אנחנו עושים את זה בשליחות רבה, עובדי רשות המיסים באמת עובדים לילות כימים כדי לאפשר לעצמאים לקבל את זה כמה שיותר מהר וללא בירוקרטיה, פשוט כמו שהבטחנו. אני יכול להגיד לך שיש 30 אלף איש שכבר זכאים ויקבלו את הכסף שלהם בפעימה השנייה.
"בפעימה הראשונה כבר 200 אלף איש קיבלו את הכסף לחשבון, זה אומר שהכל עובד וקורה באמת תוך ימים ספורים. יש עוד פוטנציאל לא מבוטל של אנשים שצריכים לקבל כסף, ואני קורא להם לבוא, ומי שזכאי שיכנס ויקבל את מה שמגיע לו. אנחנו גם שלחנו בעצמנו סמסים לרבים מהעצמאים שלא הגישו. אנחנו מזהים שהם פוטנציאליים לזכאות כשיגישו, ואני מקווה שכך יהיה, בהנחה שהייתה להם ירידה של 25%".
אתה יודע להגיד כמה ביקשו ולא קיבלו?
"אני יודע להגיד לך שהפוטנציאל היה בערך 280 אלף, ואנחנו כבר עם מעל 200 אלף שקיבלו, אז זה הפוטנציאל. עכשיו, מתוכם יש לא מעט שלא נפגעו, אני גם יכול להגיד לך שיש כאלה שקיבלו וביקשו להחזיר את מה שהם קיבלו כי הם אמרו שבדיעבד הם מבינים שאין להם ירידה של 25% , והם מבקשים בעצם להחזיר את אותם 6,000 שקל שהם קיבלו".
עצמאי שהוא עובד פלוס 60 כך שאין לו מושג מה גובה אובדן ההכנסות שלו - מה הוא אמור לעשות עכשיו?
"היות שהפעימה הזאת היא פעימה שנייה היא משתרעת על ארבעה חודשים. זה ממרץ עד יולי. זה אומר שזה ארבעה חודשים. כשאנחנו משווים ארבעה חודשים ב-2019 מול ארבעה חודשים ב-2020 אין בעיה של מזומן במצטבר, היות שהדבר הזה בא לידי ביטוי באותם ארבעה חודשים, זה פעם אחת.
"אסביר בפירוט לציבור שלא בהכרח מבין מה זה מזומן במצטבר. יש אנשים שעושים את העסקה, אבל מדווחים עליה רק בזמן התשלום, כשהם מקבלים את התשלום במזומן. ולכן, יכול מאוד להיות שעסקאות בינואר או בפברואר נניח, שהתשלום הגיע באותם חודשים, אז לכאורה זה מעוות. אבל צריך לזכור שההשוואה הזאת נעשית בין תקופה לתקופה. כך שאם זה היה בתקופה הזאת, כנראה שבהסתברות כזאת או אחרת זה היה גם בתקופה המקבילה שאליה היא נמדדת, ודבר נוסף, היות שזה ארבעה חודשים אז הדבר הזה ממילא לא מתקיים, כי גם בשוטף פלוס 60 אין בעיה כשמדובר במשך זמן של ארבעה חודשים".
כתבנו עמרי מילמן הוסיף כי הדברים נכונים לגבי הפעימה השנייה, אך לא לגבי הפעימה השלישית. "מעבר לכך, צריך להגיד באופן ברור יותר את מה שאמר יעקב בעצמו, כי רק 'בהסתברות גבוהה ההשוואה תצא דומה'", אומר מילמן באולפן ynet. "אני חושב שהבעיה הגדולה היא שאין בעצם התייחסות פרטנית, בגלל ריבוי הבקשות".
יעקב אמר בתגובה כי התוכנית מתייחסת לפרילנסרים ולכל העצמאים, ולכן הפוטנציאל הוא 491 אלף שקל. לדבריו, "זה אומר שמרבית העצמאים הם בתוך קבוצת הזכאות. זה אומר שרבים, כולל הפרילנסרים ואחרים נכנסים לתוך קבוצת הזכאות, ככל שהייתה להם הפחתה או ירידה כתוצאה מהקורונה של 25%. בשונה מהפעימה הראשונה, מדובר על סכום גדול משמעותית. אם הפעימה הראשונה הייתה עד 6,000 שקל, מדובר הפעם על פעימה של עד 10,500".
הרבה אנשים תוהים איך בעצם מחושב גובה המענק?
"גובה המענק מחושב על פי דו"ח 2018, לפי הכנסה חייבת. מה זו הכנסה חייבת? זה כלל ההכנסות שיש לאותו עצמאי פחות ההוצאות שלו, ומה שנשאר זאת ההכנסה החייבת. ומהדבר הזה בפעימה השנייה זה 70% מאותה הכנסה חייבת אך לא יותר מ10,500, זה בפעימה השנייה, בשונה מהראשונה שהייתה עד 6,000.
מה קורה אם מישהו הפסיד ב-2018 והרוויח ב-2019?
"אז גם אם מישהו הפסיד ב-2018 והרוויח ב-2019, נתנו לו מענה בפעימה השנייה, שהמשמעות של המענה היא שהוא יכול לבקש לפי דו"ח 2019. מי שלמשל פתח את עיסוקו ב-2018 והפסיד, גם הוא יהיה זכאי למענק למרות שהוא הפסיד ב-2018 .
בתחילה דובר שהמענק ישולם עד מחר, זה כבר לא יקרה?
"לא. מרגע שמופיע שאתה זכאי, עד יומיים-שלושה כבר הכסף בתוך החשבון. יומיים זה משך הזמן בין אישור הזכאות לקבלת הכסף, למעט מקרים שבהם יש בעיות עם החשבון. יש מקרים שבהם מספר החשבון או החשבון שמצוי בידי רשות המיסים הוא לא החשבון שאליו רוצים שיגיע הכסף, או שזה לא מספר החשבון המדויק. במקרים כאלה זה ייקח כמובן עוד יומיים אחרי שהמבקש יעדכן והחשבון יסונכרן".
קיבלתי מענק בפעימה הראשונה, האם אני זכאי בפעימה השנייה?
"כן. אז הפעימה הראשונה והשנייה, ואגב, גם במענק השלישי - אין סתירה ביניהם. אני יכול לקבל כעצמאי בפעימה הראשונה, להיות זכאי גם בפעימה השנייה וכן יכול מאוד להיות שגם בפעימה השלישית. דבר נוסף שהכנסנו בפעימה השנייה זה גם את בעלי השליטה, שכרגע הם לא בפנים, אבל עוד שבוע גם הם יהיו זכאים".
אני שכירה מורה בבית ספר יסודי בראשל"צ. אני רוצה לדעת מה מגיע לי דרך ביטוח לאומי? אני בחל"ת, נכון? אבל אני בת 75.
"יש שינוי מגיל 67, ומי שהוא מעל גיל פנסיה והוא עובד ומקבל ולא זכאי לפנסיה מסיבה כזאת או אחרת - אז גם פה נעשו מהלכים ע"י משרד האוצר כדי לתת מענה לאותם אנשים עובדים שמטה לחמם נפגע.
אם אני שכיר ואני גם עצמאי האם מגיע לי את המענק?
"כן. אם אתה שכיר אז בגין עצם זה שאתה שכיר לא, אבל בגין החלק שבו אתה עצמאי אתה יכול לקבל את המענק".
גם אם אני עובדת בעבודה כשכירה ולא פוטרתי?
"כן, כי המענק בנוי על כך שההכנסה החייבת זה מכל מקורות ההכנסה. אז לוקחים בחשבון את ההכנסה שלך כשכיר או ממקורות אחרים לצורך הקריטריון של כניסה למענק, אבל ככל שנכנסת למענק אתה זכאי לו גם אם אתה עובד שכיר, לצד זה שאתה עצמאי".
איך מגישים בקשה על הפעימה השלישית?
"בשונה מהפעימה הזאת זה טיפה יותר מורכב, היות שגם מדובר בסכומים אחרים. התביעה תוגש בצורה ממוכנת לחלוטין ופשוטה לאתר רשות המיסים. יהיה ניתן להגיש את התביעה ככל שיוגש גם דו"ח מע"מ בגין חודש מרץ ואפריל, וכשיהיו שני הדברים האלה יחד, יהיה ניתן לקבל גם אז את הכסף לאחר שבוע, ככל שאותו מגיש תביעה יהיה זכאי.
"צריך להגיד שבתביעה של הפעימה השלישית מדובר על ההוצאות הלא נחסכות של העסק, או כמו שאנחנו קוראים להם ההוצאות הקבועות בגין אותו עסק שלא יכול היה לחסוך את אותן הוצאות, והזכאות תהיה עד 400 אלף שקל בהתאם לנוסחה שתיקח בחשבון אם הוא הוציא עובדים לחל"ת וכו', כי זו הוצאה נחסכת למשל".
הייתה תחושה בקרב עצמאים בעלי עסקים שהייתה התקטננות והתחשבנות מצד המדינה. אתה אומר זה שעכשיו המדינה מתנהלת באופן שונה?
"לא, אני אומר שהיות ורשות המיסים משמשת כצינור שעליה הוטל הצורך לתת את המענקים לאותו ציבור עצמאים אנחנו לא מתייחסים לזה כמו כל הליך. אנחנו סומכים על הצהרות העצמאים, אנחנו סומכים על הצהרות העסקים ובודקים אותם רק בדיעבד".
עם זאת, עדיין יש הרבה תתי סעיפים שיכולים למנוע מהרבה אנשים לקבל את המענקים.
"אז גם פה עשינו הרבה שינויים בין הפעימות, גם בצורת ההשוואה. עשינו את זה היות שהדרישה הייתה גם של העצמאים שניתן להם פיצויים בדומה לדמי אבטלה. אז גם בעולם של אבטלה משמעות של שישה חודשים לפני קיימת, ואנחנו הקבלנו את התהליך הזה לאותו דבר. זה עוגן שבאמצעותו אישרנו".
פורסם לראשונה: 11:35, 06.05.20