"אני לא רוצה לצייר תמונה ורודה, אבל גם לא תמונה שחורה כמו שחלק טוענים. הנתונים בקניונים מאז מוצ"ש משתפרים ויש סוחרים שעושים טוב, אפילו טוב מאוד. אני מציע לכל המתלוננים לחכות בסבלנות". כך אמר אתמול (ב') משה רוזנבלום, מנכ"ל קניוני קבוצת מליסרון (קניוני עופר), בתגובה לנתונים שפירסמה חברת ריס ולפיהם הפדיון ברשתות האופנה בקניונים מאז פתיחתם המחודשת עומד על 50% מהפדיון הממוצע במאי אשתקד, וכי הקהל לא ממהר לחזור לקניונים.
החברה פירסמה את הנתונים על בסיס יומי מאז נפתחו הקניונים בשבוע שעבר, אך ל"ידיעות אחרונות" נודע כי החברה לא תפרסם בפומבי נתונים יומיים בתקופה הקרובה, לאחר שהתבקשה על ידי הקניונים והסוחרים לחדול מכך בטענה כי הם יוצרים אווירה שלילית שלא מעודדת קונים.
3 צפייה בגלריה
קניון עופר ברחובות נפתח בצל הקורונה
קניון עופר ברחובות נפתח בצל הקורונה
קניון עופר ברחובות נפתח בצל הקורונה
(צילום: רועי עידן)
רוזנבלום: "נתוני ריס על ירידה של 50% בפדיונות היו נכונים עד למוצ"ש כולל, כאשר במוצ"ש הקניונים סובלים מהיעדר תחבורה ציבורית. בפתח תקווה למשל יש קהל דתי גדול, לא לכולם יש רכב ואנשים לא יכלו להגיע. אבל מאז התקדמנו. חנויות הספורט למשל עושות מצוין, בהן נייקי, פוט לוקר, אדידס, מגה ספורט, אליטל ואנדר ארמור. גם כל עולם הילדים עובד מצוין וכך גם כלי בית ודלתא. הפדיונות של חלק מהקטגוריות הנ"ל עברו את תחזית חודש מאי.
3 צפייה בגלריה
משה רוזנבלום, מנכ"ל קניוני מליסרון
משה רוזנבלום, מנכ"ל קניוני מליסרון
משה רוזנבלום, מנכ"ל קניוני מליסרון
(צילום: תומריקון)
"בנושא האופנה שוכחים שאנחנו בספירת העומר. בנוסף, אין אירועים, אין בתי קפה, חלק מהציבור עוד עובד מהבית ואנשים לא צריכים להתלבש במיוחד. סה"כ עמדנו בקניוני עופר על 70% ממוצע בפדיונות בהשוואה למאי אשתקד. אין אחד בחתך קבוצתי שעובד ממש חלש. הפתיע אותי מאוד לטובה שרשתות בינלאומיות גם עובדות יפה, כמו פקטורי 54 ואחרים. לקוח רוצה בקניון גם לבלות וליהנות וכיום באים רק לשופינג כי אנחנו עדיין לא מסוגלים לתת את מלוא החוויה בלי המסעדות ובתי קפה.
"אתמול בקניון בפתח תקווה היו 20 אלף מבקרים, בקריון 15 אלף וברחובות 18 אלף. בהתחשב בכך שמדובר באנשים שבאו לקניות נטו זה מספרים יפים. הם עדיין לא מספיק טובים אבל כשישחררו את בתי הקפה והמסעדות התמונה תהיה אחרת. כל זמן שלא מספקים את כל החוויה קשה להתניע. צריך סבלנות: לסגור קניון לוקח ארבע דקות, אבל לפתוח הרבה יותר. גם נושא התחבורה הציבורית מאוד מעיק כי קשה להביא עובדים וקונים בלי אוטו".

"קונים מהר ויותר"

במרכזי הקניות הפתוחים התמונה חיובית יותר, גם לפי נתוני ריס: רני צים, בעל השליטה בצים מרכזי קניות שמפעילה מרכזי קניות פתוחים, אמר אתמול כי "סל הקנייה הממוצע מאז פתיחת הפאוור סנטרים הפתוחים שלנו גדל ב-20% ביחס לתקופה של לפני משבר הקורונה. זה עניין פסיכולוגי. לאנשים בסגר יש רצון לקנות והם לא יכולים, ואז כשהם יוצאים מהסגר הם קונים יותר. אנשים נכנסים עכשיו לחנויות לזמן קצר, בין 10 דקות ל-15 דקות, והם יודעים שיש בחוץ תור ארוך אז הם מבצעים קנייה מהירה, אימפולסיבית. הקנייה המהירה והלחוצה הובילה לעלייה בסל הקנייה".
3 צפייה בגלריה
רני צים, בעל השליטה בצים מרכזי קניות
רני צים, בעל השליטה בצים מרכזי קניות
רני צים, בעל השליטה בצים מרכזי קניות
הקניונים נפתחו לפני מספר ימים. אתה חושש שהם יפגעו בפדיונות של המרכזים הפתוחים?
"ההתחזקות של הפאוור סנטרים והגידול במכירות של מרכזי הקניות פתוחים, יימשכו זמן רב. מרכזי הקניות פתוחים, השמיים סגורים, וברגע שיפתחו גם את בתי הקפה אני מאמין שזה יעלה עוד יותר את מספר המבקרים".
מתי הציבור יחזור לקנות בקניונים?
"הקניונים בתהליך של סגירת פערים, תוך כדי תנועה, ומהר מאוד החשש של אנשים ממקומות סגורים יחלוף. מרכזי הקניות הפתוחים הם להיט כי באווירת הקורונה אנשים מעדיפים לקנות באוויר הפתוח. רוב השוכרים פתחו. חנויות הסטוק עובדות חזק מאוד. גם חנויות מוצרי החשמל, הצעצועים והסופרמרקטים ממשיכות לעבוד טוב ולא נפגעו".
אתה חושש שחלק מהשוכרים לא ישרדו את המשבר?
"כל עסק שיעשה פעולות נכונות, בנוסף למענקים מהמדינה, ישרוד. אנחנו עוזרים לשוכרים וגובים אחוזים מהפדיון".
מה יקרה בקיץ?
"הקיץ ברשתות הקמעונאות יהיה מאוד חזק. התושבים נשארים בארץ וזה יגדיל את הקניות. אם נמשיך כך, אפשר לומר שזו התקופה הכי טובה שלנו".