ביום חמישי האחרון נפתחו הקניונים, אבל בעלי עסקים מספרים שהישראלים לא נוהרים בינתיים לחנויות. אורי אבל, מנכ"ל קניון TLV בתל אביב, טען באולפן ynet כי "לעובדה שעסקי המזון סגורים עקב ההגבלות יש חלק משמעותי בכך שפעילות הקניון לא חזרה לעצמה".
>>לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
"התחלנו לעבוד על פי ההנחיות ואנחנו רואים שהקניון חוזר לאט לאט לפעילות, אבל עדיין לא מלאה", אומר אבל. לקניונים הותר לחזור לעבודה, כשהחובות המוטלות עליהם הן ספירת המבקרים שנכנסים ויוצאים מהקניון ושמירה על כללי ריחוק של אדם אחד ל-20 מ”ר, הקפדה על עטיית מסכה, ומדידת חום ללקוחות. מתחמי ההסעדה בקניונים לא נפתחו עדיין, כאמור, וכעת אסורה אכילה בשטח הקניון.
1 צפייה בגלריה
קניון TLV
קניון TLV
קניון TLV
(צילום: שוקה כהן)
"ביום שישי האחרון היו אצלנו בקניון 8,000 איש, אני יודע את זה בדיוק כי הכל מתועד וממוחשב בגלל ההגבלות", אומר אבל. "זה הרבה פחות מימי שישי רגילים שבהם יש פה בדרך בין 16-24 אלף איש, אבל זאת עלייה יפה מיום חמישי שלפניו. אל תשכחי שבימי שישי בשגרה שלפני הקורונה אנחנו עם יריד אוכל, יריד אמנים ועוד. הרבה אנשים באים בשביל דברים כאלה. הבוקר אנחנו עם 1,100 נכנסים לקניון, שזה טראפיק של 700 איש בשעה בערך".
אבל טוען כי "אחת מהבעיות העיקריות כרגע זה העובדה שהתחבורה הציבורית לא חזרה. הרבה מעובדי החנויות לא יכולים להגיע לפתוח את החנויות ואלו נאלצות לעבוד עם כוח אדם קטן יותר. זה משפיע על הכל מבחינת הקניון, על שעות הפעילות של החנויות ובכך גם על הטראפיק בקניון. בכל נושא החזרה לשגרה יש לא מעט תקלות, הקניון מוכן, אבל צריך שניים לטנגו. הסוחרים כנראה צריכים עכשיו את העזרה של המדינה, וזה ייקח עוד קצת זמן אבל זה יקרה".
עם זאת, הוא אופטימי: "צריך לזכור, לכל הדבר הזה ייקח קצת זמן להחלים. אין לי ספק שתרבות הצריכה, הבילוי והפנאי תחזור להיות מה שהיא הייתה לפני הקורונה".
בחודשיים האחרונים התנהלה מלחמה קרה בין הקמעונאים הגדולים לקבוצות הקניונים. הרשתות הפנו אצבע מאשימה בעיקר אל הממשלה לגבי היקף הפיצויים שלו הן זכאיות, אבל ממעל ריחף הענן השחור של מערכת היחסים שלהן עם הקניונים. בעשור האחרון שכר הדירה בקניונים עלה, על אף רפורמת השמים הפתוחים והמעבר למסחר מקוון.

הפדיונות בסופ"ש נמוכים מהממוצע

אחרי התמונות של הקניונים הריקים בסוף השבוע, מגיעים נתוני ריס שמעידים על חולשת המכירות בקניונים. נתוני ריס מראים הבדלים מובהקים בין התנהגות הקניונים הסגורים ובין ההתנהגות של חנויות הרחוב ומרכזי הקניות הפתוחים.
המספרים מלמדים כי הציבור חי עדיין תחת השפעת הקורונה וחושש להגיע לקניונים. אלה נסגרו ב-15 במרץ ונפתחו מחדש ביום חמישי האחרון. בשבוע שעבר דיווחו גם קמעונאים על מכירות חלשות והעידו כי מספר המבקרים בקניונים נמוך והפדיונות חלשים.
תמונה אחת יוצאת דופן, שרצה ברשתות החברתיות, היתה התור הארוך בכניסה לחנות זארה בקניון רמת אביב. אלא שמעדויות של מבקרים בקניון, עולה כי רוב הלקוחות שעמדו בכניסה לחנות, היו כבר עם שקיות של זארה ביד, מה שמעלה את ההשערה כי הרבה מהלקוחות שעמדו בתור להיכנס לחנות היו אנשים שרכשו מוצר מהחנות לפני המשבר, או בהזמנה מקוונת באפליקציה, ובאו להחליף את המוצר.
בדיקה שביצעה ריס ב-2,000 חנויות זהות ברחבי הארץ, מראה כי המרכזים הפתוחים מוכרים יותר מהממוצע שלהם ב-2019 ואילו הקניונים הסגורים הסגורים מכרו מאז הפתיחה ביום חמישי, כמעט מחצית מממוצע המכירות שלהם ב-2019.
על פי ריס, ניתן ללמוד שמלבד העובדה שהפדיון למ"ר בקניונים נמוך ביחס לשנת 2019, הוא גם נמצא במגמת ירידה מיום חמישי. בשנת 2019 הפדיון היומי הממוצע עמד על 54 שקל ליום. לעומת זאת, ביום חמישי האחרון, עמד הפדיון היומי למ"ר בקניונים על 40 שקל, ביום שישי ירד הפדיון בקניונים ל-35 שקל, וביום שבת צנח למ"ר לכ-22 שקל.
לעומת זאת, הפאוור סנטרים זוכים לעדנה בימים אלה. בפדיון היומי הממוצע בפאוור סנטרים בשנת 2019 עמד על כ-41 שקל למ"ר ובימים האחרונים הוא התחזק. ביום חמישי עמד הפדיון למ"ר בפאוור סנטרים על 49 שקל וביום שישי ירדו המכירות ל-45 שקל למ"ר. אמנם מדובר בירידה ביחס ליום חמישי אך הנתון מלמד על עליה ביחס לפדיון הממוצע ב-2019. מעבר לזאת, יום שישי הוא יום קצר מבחינת שעות הפתיחה מה שעשוי להסביר את הירידה. במוצאי שבת, הסתכם הפדיון למ"ר ב-40 שקל, בדומה לממוצע בשנת 2019.
בממוצע ארצי, המשלב מכירות קמעונאיות האופנה הן בקניונים והן בפאוור סנטרים, הפדיון למ"ר נמצא במגמת ירידה מאז יום חמישי האחרון. ביום חמישי עמדו המכירות למ"ר על 45 שקל לעומת ממוצע של כ-47 שקל ב-2019, ביום שישי ירדו ל-41 שקל למ"ר לעומת 47 שקל ב-2019 ובמוצאי שבת ירד הפדיון הארצי למ"ר ל-31 שקל לעומת פדיון ממוצע של 46 שקל למ"ר ב-2019.

הרשתות הגדולות נגד הקניונים

מוקדם יותר היום פורסם כי רשתות גדולות כבר יוצאות נגד פתיחת החנויות בקניונים במוצ"ש ושעת הסגירה המאוחרת באמצע השבוע. עד משבר הקורונה, שעות הפתיחה השגרתיות של הקניונים היו עד 22:00 בלילה באמצע השבוע ובמוצ"ש מ-20:00. אלא שלטענת הרשתות, בימים האלה החל מ-19:00 בערב תנועת הקונים קטנה - ואינה מצדיקה את העלויות הגבוהות של שכר העבודה בשעות אלו, וכך גם לגבי מוצ"ש.
אחד מבעלי הרשתות הגדולות הוסיף בעניין זה כי "המלחמה מול הקניונים תהיה בעתיד. כרגע הם גמישים בשעות הפתיחה, אבל בהמשך ידרשו מאיתנו לפתוח לפי השעות שבחוזה ויהיה קרב. מרכיב שכר העבודה מהווה כ-50% מהעלויות, ובינתיים הימים הראשונים של ההפעלה בקניונים לא מעודדים. אנחנו לא הולכים להרוויח בחודשים הקרובים ונצטרך להיות מאוד חסכוניים בהפעלת החנויות".