מחקר שבדק שני מיליון עמיתים ועמיתות פעילים בחמש קרנות הפנסיה הגדולות מצא שהפנסיה של הגברים בישראל גבוהה עד 39% משל הנשים. הפערים מצטמצמים ל-19% "בלבד" לחוסכים הצעירים.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
המחקר, שפורסם ע"י אייל סיאני, סמנכ"ל ומנהל מקצועי בפסגות גמל ופנסיה, ניתח את כל הדוחות האקטואריים של קרנות הפנסיה נכון לשנת 2019 לפי מגדר, גיל, שכר מבוטח וחיסכון צבור. כ-45% מהעמיתים שנתוניהם נבדקו הם גברים, לעומת כ-55% נשים.
2 צפייה בגלריה
פערים בין נשים לגברים. אילוסטרציה
פערים בין נשים לגברים. אילוסטרציה
פערים בין נשים לגברים. אילוסטרציה
(צילום: Shutterstock)

פער של 56% בצבירה

הפערים בצבירה לפנסיה לא מפתיעים, שכן לפי נתוני הלמ"ס לשנת 2018, ההכנסה החודשית הממוצעת של שכירה הייתה 8,546 שקל, לעומת 12,498 שקל לגבר - פער של כ-46%. הפער מצטמצם ל-33% בבחינת השכר המבוטח בקרנות הפנסיה: 9,668 שקל לגברים מול 7,262 שקל לנשים. טווח הגילאים שבו הפער הגבוה ביותר (40%) הוא 59-55, בעוד שבגילאי 29-25 הפער יורד ל-24%.
לפי המחקר, החיסכון הצבור הממוצע של הגברים גבוה ב-32% משל הנשים: 174 אלף שקל לעומת 132 אלף שקל. בגילאי 54-50 הפער מגיע ל-56% - הבדל של 97 אלף שקל בסך הצבירה. אצל הצעירים (29-25), שמחזיקים בוותק קצר יחסית בשוק העבודה, הפער עומד על 4% בלבד.
הסיבות לפערים בשכר, ובעקבות זה גם בצבירת הפנסיה, הן רמות שכר נמוכות יותר במקצועות "נשיים" טיפוסיים, מיעוט נשים בתפקידי ניהול בכירים, נורמות תעסוקתיות שמונעות מנשים לעבוד יותר ולהתקדם, והבדל במספר שעות העבודה: 44.7 שעות שבועיות לגבר ו-36.9 שעות לאישה.

איך תגדילו את הפנסיה שלכן?

ראשית, אל תמשכו כספי פיצויים שנצברו - כיוון שזה עלול להקטין את הפנסיה עד כ-40%. שנית, הגדילו את שיעור ההפקדה לקרן ל-7% ובכך תגדילו את החיסכון העתידי. לנשים שהאריכו את חופשת הלידה או נמצאות בתקופת "בין עבודות" מומלץ להפקיד באופן עצמאי.
בנוסף, בדקו את דמי הניהול שאתן משלמות, שכן הם בין הגורמים המשפיעים במיוחד על גובה החיסכון, ובצעו התאמות שונות במסלול הביטוח, לדוגמה ויתור על כיסוי ביטוחי לשארים אם אין בן זוג וילדים, כך שיותר כסף יופנה לחיסכון.
לבסוף, התאימו את מסלול ההשקעה שלכן. הפנסיה היא חיסכון לטווח ארוך ולכן רצוי להתאים את מסלול ההשקעה. לאורך זמן שוק ההון עולה, ולכן בתחילת תקופת החיסכון מומלץ לבחור במסלול עם חשיפה גבוהה למניות. ככל שתתקרבו למועד הפרישה - הקטינו את החשיפה.
משנת 2016 יש מסלולי השקעות תלויי גיל שמאפשרים חשיפה גבוהה בגיל צעיר והפחתה אוטומטית שלה כשמתקרבים לפרישה, אך נכון ליוני האחרון קרוב ל-60% מהכספים מנוהלים במסלולים הכלליים.