נדחתה בקשת המדינה לצו סגירה לשליש מחנות הרהיטים "איקאה" באשתאול שליד בית שמש. הסניף יישאר פתוח לקהל במלואו, וההליך המשפטי הנוגע לחוקיות השטחים שנבנו מעבר ל-17 אלף מ"ר המותרים בתוכנית - יימשך.
שופט בית המשפט המחוזי בירושלים, אלכסנדר רון, דחה את בקשת המדינה לצו וקיבל את עמדת החברה היזמית "פארק מסחר תעשייה אשתאול" והשוכרת "איקאה", שטענו כי איטום 8,000 מ"ר והותרת חנות של 17 אלף מ"ר שנבנו כדין אינו ישים ויביא לסגירה של החנות כולה שנפתחה כבר לפני מספר שבועות.
1 צפייה בגלריה
סניף איקאה באשתאול
סניף איקאה באשתאול
סניף איקאה באשתאול
(צילום: שלאגר מדיה)
בין השיקולים לדחיית הצו - העובדה כי היזמים מחזיקים בהיתר בנייה, טופס אכלוס, והחנות עצמה שכבר פתוחה מזה זמן לקהל, בעוד שהמדינה העלתה טענותיה באיחור ניכר. כמו כן, עומדת לזכות היזמים גם החלטת ועדת הערר של מחוז ירושלים במשרד האוצר שדנה בסוגייה, והחליטה לדחות את ערר המדינה בעניין ואף קבעה כי השטחים שנבנו מעבר למותר בתוכנית מהווים תכנון נכון וניצול יעיל של הקרקע.
רון קבע כי היזמים לא התנהלו כמי שמבצע עבירה ולאחר מכן מבקש לאשר אותה, ועל כן החליט כי אין לקבל את הבקשה לצו: "עבירות בנייה, חומרתן יתירה, ומהותן כפי שנטען בדין, מכת מדינה המצדיקה סעדים דרסטיים שיגנו על האינטרס הציבורי ככל שרק ניתן", קבע רון. "עם זאת, לבקשה דנן, נסיבות ייחודיות ואין כלל על הפרק בעל דין המתייצב לדיון ללא היתר בנייה, לאחר שכבר קבע עובדות בשטח, ומבקש עתה את רחמי בית המשפט. למשיבות היתר בנייה ולטובתן גם החלטת ועדת הערר. לא אלה הן הנסיבות המצדיקות צו ביניים, ומכאן שדין הבקשה לדחייה".

ביהמ"ש: חלק גדול מהקשיים - בגלל שהמדינה פעלה באיחור

עוד הוסיף רון כי "חלק לא מבוטל מהקשיים בכל הקשור לסוגיית האכיפה של עבירות בנייה נובע מכך שנוקטות הרשויות לסוגיהן בהליכים העומדים לרשותן באיחור ניכר. פעולות שניתן ונכון היה לעשות בשלבים מוקדמים, מורכבות שבעתיים בחלוף הזמן".
לדברי רון, דווקא בגלל חומרת העבירות להן טוענת המדינה, שלא ניתן לבנות אותן "במחשכים", היתה המדינה צריכה לנקוט בהליכים החריפים ביותר שעומדים לרשותה כבר באותה עת, ו"בוודאי לא לאחר שהבנייה נסתיימה ולאחר שהופעל כבר במקום עסק ממנו מתפרנסים מאות עובדים. ככל שהמעשים חמורים יותר, ידועים יותר ובולטים יותר, כך נדרשה הרשות לפעול מהר יותר, בוודאי לא לאחר שהעסק כבר פועל ועל יסוד היתר בנייה ורישיון עסק".
בית המשפט התייחס בהחלטה גם לשאלת הפגיעה בעסק שמפעילה איקאה בטווח הארוך, ובהחלטה צויין כי "סוגיית מאזן הנוחות קשורה בטבורה לעובדה שבמקום פועל עסק שעלול להיפגע ולעובדה שמועסקים במקום מאות אחדות של עובדים". רון אף הוסיף כי יש אחיזה להערכה שמצב בו ייסגר חלק מהעסק, יהיה בכך לפגוע בו, והזכיר כי גם המדינה הסכימה להתפשר על סגירת 3,000 מ"ר ולא 8,500 מ"ר. "היתכנות לפגיעה ממשית לא תגרם רק בשל צמצום השטח, אלא במידה לא מבוטלת בשל ההד הציבורי השלילי שיקרין הדבר על ציבור הלקוחות ויצנן את שאיפתם להגיע למקום. ספק בידי אם זו העת לכך".
יחד עם זאת, ציין רון כי "אכן מרחף צל כבד מעל כ-8,500 מ"ר בנויים, אם לא מעט יותר. אף מקובלת עליי לחלוטין החומרה בה רואה המבקשת את הדבר". אולם, ההליך בעניין חוקיות השטחים יתקיים במסגרת העתירה שהגישה המדינה ועדיין תלויה ועומדת.
את איקאה ייצגו בהליך עוה"ד אברהם אברמן, יאיר עשהאל, ודן ליברמן ממשרד אפרים אברמזון ושות', את חברת פארק תעשייה ומסחר אשתאול ייצג עו"ד שלום זינגר, ואת הוועדה המקומית לתכנון ובנייה מטה יהודה ייצג עו"ד אייל מאמו ממשרד אגמון ושות' רוזנברג הכהן ושות'.