עובדי אורלייט מפגינים נגד ההנהלה: עשרות עובדי מפעל התעשייה אורלייט הפגינו היום (ה') בכניסה למפעל בנס ציונה, בטענה כי ההנהלה מתכוונת להעביר אותם לרוכש חדש של המפעל, ללא דין ודברים מולם.
לשני הצדדים יש טענות הדדיות על אי כיבוד הסכמים. בעוד שבהסתדרות טוענים כי המהלך מתבצע תוך הפרת ההסכם הקיבוצי שנחתם מולם לפני כשלוש שנים, מנכ"ל המפעל, ירון דוידי, טוען כי הסתדרות היא זו שמפירה את הסכם שכן היא התחייבה לשקט תעשייתי מול ההנהלה.
1 צפייה בגלריה
הפגנה של עובדי אורלייט בנס ציונה
הפגנה של עובדי אורלייט בנס ציונה
הפגנה של עובדי אורלייט בנס ציונה
(צילום: ההסתדרות)
מפעל אורלייט מייצר ארונות חשמל ומוצרים נוספים לתעשייה הביטחונית. במפעל מועסקים כ-70 עובדים, רובם ותיקים. המפעל, שהיה בבעלות קרן פימי, נקלע לקשיים. לפני כשנה נמכרה הקרקע שעליו נמצא המפעל, ולאחרונה נמכר המפעל עצמו לחברת יקיר תעשיות.
בהסתדרות מציינים כי לפני כחודש הודיע המנכ"ל להסתדרות על המכירה וכי כל העובדים יועברו ליקיר תעשיות בע"מ. בעקבות זאת הכריזה ההסתדרות לפני כשבועיים על סכסוך עבודה במפעל. בארגון העובדים מציינים כי בתחילה הבטיח המנכ"ל שהעובדים לא יועברו לרוכש החדש עד סוף שנת 2020, כאשר בתקופה זו יתנהל מו"מ לשמירה על זכויות העובדים, אבל לאחר ימים ספורים הוא משך את מכתבו, בנימוק שלא הגיע להסכמה עם הרוכש. המשמעות, אומרים שם, היא שהעובדים יעברו לרוכש החדש כבר עכשיו, בלי שזה מכיר בהסכם הקיבוצי ולא מתחייב לשמור על זכויות העובדים.
במכתב שנשלח אתמול (ד') מטעמה של ההסתדרות לדוידי והגיע לידי כלכליסט, נטען כי העובדים מסרבים לעבור לעבוד אצל יקיר תעשיות, מאחר שהחברה מסרבת לחתום על הסכם קיבוצי לעובדים ולקיים כל הידברות עם ההסתדרות. "המשמעות הישירה של מכירת הפעילות בנסיבות הנ"ל הינה פיטורי כל העובדים מאורלייט", מצוין במכתב. "כלומר היה עליך לבצע הליך פיטורים לכל העובדים על כל המשתמע מכך, לרבות עריכת שימוע כדין, מתן מכתבי פיטורים, תשלום פיצויי פיטורים, מתן הודעה מוקדמת/חלף הודעה מוקדמת וכיוצ"ב, דבר שככל הידוע להסתדרות טרם נעשה. לאור האמור, הננו להודיעך כי העובדים ימשיכו להגיע לעבוד במקום עבודתם, כפי שהיה עד היום".

המנכ"ל: הכרזת הסכסוך היא הפרה של ההסכם

אל מול זאת טוען מנכ"ל החברה, כי עצם הכרזת הסכסוך היא הפרה של ההסכם שנחתם בין הצדדים, על רקע המצב שאליו נקלעה החברה. בהסכם זה מצוין, כי במקרה של העתקת המפעל או סגירתו, תתכנס ועדה בהשתתפות נציגי ההסתדרות שתחליט על אופן חלוקת מענקים מוגדלים לעובדים שיסיימו את עבודתם במפעל כתוצאה מכך, בדגש על עובדים ותיקים ומבוגרים.
יו"ר הסתדרות עובדי התעשייה, גבי אסרף, מסר לכלכליסט כי "עשו פה מחטף ובין-לילה שמטו את הקרקע מתחת לעובדים ולמשפחותיהם. לקרן פימי יש עוד עשרות מפעלי תעשייה, אנחנו לא ניתן לדוידי מנוחה עד אשר הוא יבטיח את הזכויות המגיעות לעובדים".
יו"ר ההסתדרות במרחב רחובות, עודד עמרם, מסר כי "מדובר בעובדים המשתכרים שכר מינימום, ונתנו את כל כולם למען המפעל והצלחתו. דווקא עכשיו הנהלת המפעל וקרן פימי משתלחת בהם ומתייחסת אליהם באופן מחפיר, מבלי לדאוג להם לאחר כל מה שהם עשו ונתנו במהלך השנים".
דוידי מסר לכלכליסט כי "אנחנו לא מעבירים שום עובד, אלא רק עוסקים במובן זה בשידוך בלבד. למעשה, המצב החדש מטיב עם העובדים, שכן מעבר לפיצויים המוגדלים, הם מקבלים אופק תעסוקתי אצל מעסיק חדש, דבר שאין להמעיט בערכו בכלל, ובתקופה זו בפרט. לצערי הרב, ההסתדרות, מסיבותיה שלה, עושה הכל כדי לטרפד את העסקה, יצאה לסכסוך עבודה והפעילה עיצומים מבלי לקיים אפילו הצבעה בקרב העובדים. עקב העיצומים שנמשכו כמעט שבוע, נאלצנו היום להפסיק את עבודת המפעל, וככל שהסנקציות שהן נוקטת ההסתדרות תמשכנה, לא נוכל להפעיל את המפעל".
מחברת יקיר תעשיות לא נמסרה תגובה.