"אני נמצא בחל"ת כבר שנה, ומאוד הייתי רוצה לחזור לעבודה וגם המעסיק שלי היה רוצה להחזיר אותי, אבל לצערי הרב אני לא יכול". כך אמר היום (רביעי) באולפן ynet אלכס טייכמן (55), שעובד כבר שנים בתחום התיירות הנכנסת, שנפגעה אנושות מהמשבר.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בעוד שכחצי מיליון ישראלים עדיין מחוסרי עבודה בעקבות המשבר, ושחלה האטה משמעותית בקצב החוזרים לעבודה אחרי הקפיצה שהתרחשה בסוף הסגר השלישי, נשמעות לא מעט תלונות על עובדים שנהנים מדמי האבטלה המובטחים להם ולא מוכנים לחזור לעבודה. בעלי עסקים, בעיקר של מסעדות ובתי קפה למשל, טוענים שזו הצרה שמונעת מהם להחזיר את העסקים לשגרה. אבל מה עם אותם ישראלים שמשתוקקים לחזור לעבוד?
"אנחנו הענף הראשון שנפגע מהמשבר ולצערי אנחנו הענף האחרון שיחזור לשגרה", אומר טייכמן. "כל המדינה כמעט חזרה לשגרה למעט אנחנו, בגלל שהשמיים סגורים ולא נותנים לאף תייר להיכנס". הוא מסביר כי "צריך להבין שזה המקצוע שלי, זה מה שאני אוהב, זה מה שאני רוצה לעסוק בו, וזה ענף מאוד מקצועי וייחודי - להכשיר עובד מיומן לוקח משהו כמו 5-6 שנים, ולכן אני מעדיף לחכות ולחזור לעבודה שלי מלפני המשבר".
2 צפייה בגלריה
חל"ת מבוגרים
חל"ת מבוגרים
"גם למדינה כדאי שהעובדים בענף התיירות יחכו לחזור לעבוד בו אחרי המשבר, כי אחרת הענף ימות" אלכס טייכמן
בענף התיירות עצמו הוא טוען שאין שום אפשרות למצוא עבודה בימים אלה, "הענף מת לחלוטין", לדבריו, והוא אומר כי "אני בשאיפה ובתקווה שיימצא פתרון בקרוב. במידה ואחרי תקופה מסויימת לא יהיה פתרון לעבודה בענף, לא תהיה ברירה אלא למצוא משהו אחר. אבל כרגע המטרה הראשונית שלי כמו של כל עובדי הענף, היא לחזור לעבוד בענף".
עוד הוא מציין כי גם מבחינת המדינה, כדאי שהעובדים בתחום התיירות יחכו ויחזרו לעבוד בו אחרי המשבר, "כי אחרת הענף פשוט ימות. חייבים לשמר את כוח העבודה בענף, את כוח האדם המקצועי והמיומן, אחרת הכל פשוט יתמוטט.
"יש לזה פתרון מאוד פשוט. יש עבודה, אנחנו מקבלים המון פניות מהלקוחות שלנו בחו"ל, מהסוכנים, שואלים כל הזמן מתי פותחים את השמיים. אם במצב תיאורטי עוד שבוע-שבועיים פתוחים את השמיים, בערך 30% מהעבודה חוזרת. יש לזה פתרון פשוט - תפתחו את השמיים".
עוד עובדת שרוצה להשתלב בעבודה אבל לא מצליחה לעשות כן, מאירה על בעיה מכיוון אחר. "יש לי תעודה של ברמנית שעשיתי לפני שלוש שנים, וגם עבדתי איתה מעת לעת במקומות שונים, ואני רוצה לעבוד כברמנית וכמלצרית", מספרת באולפן ynet דליה ארד, בת 60, שעובדת כעצמאית בשעות הבוקר אבל מחפשת עבודה נוספת לערבים.
2 צפייה בגלריה
חל"ת מבוגרים דליה ארד
חל"ת מבוגרים דליה ארד
"להפלות על רקע גילנות זה לא חוקי, אבל יש דרכים אחרות להבין שלא מעוניינים בך". דליה ארד
"אין לי שום בעיה לעבוד בתחום הזה, אבל אני נתקלת במעסיקים שחיים על פי קונספציה שאומרת שמלצרים זה רק חבר'ה צעירים שהשתחררו מהצבא או סטודנטים, ושבן אדם כמוני לא יכול לעבוד בזה כי גילו המתקדם לא יאפשר לו אולי לתקתק את העניינים או לשאת צלחות כבדות".
ארד אומרת שהמעסיקים לא אומרים לה את זה ישירות, "כי להפלות את רקע גילנות זה לא חוקי. אבל יש דרכים אחרות להבין שלא מעוניינים בך".
מה אמרו לך? "כרגע אנחנו בתפוסה מלאה. ואז אני שואלת: 'אוקיי, אז למה יש לכם מודעה בחוץ?' וכאן מתחילה ההתפתלות על הכיסא. 'לא, חשבנו, לא היה לנו, הצוות שלנו חוזר לאט-לאט מהחל"ת'. זה בדרך כלל התשובות שאני מקבלת".