מי שרצה לשבת השבוע במקס ברנר, לארוחת בוקר עם הילדים שנמצאים בחופשת פסח, גילה שהסניפים סגורים. זה לא קשור לפסח, כי גם בשבוע שלפני פסח - הסניפים היו סגורים. ולא, הרשת לא נסגרה. בשירות הלקוחות הטלפוני מסבירים למתקשרים: "הסניפים פתוחים משש בערב בלבד. מי שרוצה לקנות שוקולדים - יכול לבוא".
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
סמנכ"ל השיווק של מקס ברנר, יוסי קובה, אמר ל-ynet כי כרגע הרשת מפעילה שני סניפים בלבד שפתוחים מהבוקר: שרונה והנמל. ארוחות הבוקר בכל הסניפים הופסקו עד להודעה חדשה. "אנחנו לא רוצים לתת שירות לא טוב ויש לנו מחסור בעובדים. אנשים לא רוצים לחזור לעבוד. חלק חזרו אבל כרגע מאוד קשה לגייס עובדים. כל תפריט השוקולד והקינוחים שלנו קיים וכן מכירת מארזים".
2 צפייה בגלריה
מקס ברנר
מקס ברנר
מקס ברנר
(צילום: דנה קופל)
למה אין ארוחות בוקר? "החלטנו לשנות את התפריט. במקום ארוחת בוקר יש כרגע כריכים וטוסטים".

מלצר שרוב חבריו עדיין בחל"ת: "חבל שחזרתי"

ברשת ארקפה - חלק מהסניפים סגורים. סניף הבורסה ברמת גן לא פתוח בשישי וגם סניף הרצליה סגור. סניף רוטשילד בת"א נסגר - כנראה בשל גמר חוזה. הסניפים באבן גבירול וברוטשילד לעומת זאת - עובדים כרגיל. ברשת מסרו שהסניפים עובדים כרגיל, למעט סניף הבימה שנסגר.
גם בלנדוור רמת החייל בוטלו ארוחות הבוקר: נאמר לנו שם שלא מגישים יותר ארוחות בוקר בישיבה במקום. רק כריכים ואוכל מבושל. תשובה דומה קיבלנו ביגאל אלון: "אין לנו ארוחות בוקר". בסניף בנימינה אמרו ללקוחות שכן מגישים ארוחת בוקר - אבל כבר לא בכל שעות פעילות הסניף. בסניף מרכז הכרמל מגישים ארוחת בוקר בכל שעות הפעילות, כך אמרו לנו.
בחלק מבתי הקפה הפרטיים ובחלק מהרשתות התפריט חסר, או התייקר. חסרים מיצים, חסרות מנות. יש בתי קפה פרטיים שלא נפתחו מאז משבר הקורונה. נסגרו סופית או מחכים ל"אחרי פסח". מאחורי כל הבלגן הזה עומדת בעיקר בעיה אחת: מחסור בעובדים.
במסעדה-בית קפה "ענתי" בגבעתיים - הלקוחות מתבקשים לסרוק ברקוד, לקבל תפריט לנייד, לעמוד בתור ולשלם בקופה, מפני שהמלצרים רק מגישים, אך לא לוקחים יותר הזמנות מהשולחנות. הבעלים עובדת במטבח ובהגשה כאחרונת המלצריות ואומרת ללקוחות: "אין לנו עובדים". בבית קפה אחר בגבעתיים, אמר לנו מלצר שרוב חבריו עדיין בחל"ת: "חבל שחזרתי". בעוד שחבריו מעדיפים למשוך את החל"ת - העומס עליו הוכפל.

"שנה שלמה חיכינו לפתוח ואכלנו אותה עם החל"ת"

גם בקבוצת קפה-קפה 10% מהסניפים סגורים, בין היתר סניף קפה-קפה ברוממה, חיפה. הבעלים רונן נמני אמר ל-ynet: "לחלק מהזכיינים לא היה שווה לפתוח בפסח בגלל הכשרויות, העדיפו לפתוח אחרי, אבל עיקר הבעיה היא עובדים. כ-50% מהעובדים לא חזרו, בחלק מהסניפים אתה רואה את הזכיין ובני משפחתו עובדים במקום. שנה שלמה אנחנו מחכים לפתוח ואכלנו אותה עם החל"ת. אנחנו מקווים שהעובדים יחזרו לפני יוני. מי שחכם יחזור כי ביוני ים של עובדים ייפלטו למעגל העבודה".
2 צפייה בגלריה
סופרברנדס 2019
סופרברנדס 2019
"כ-50% מהעובדים לא חזרו, בחלק מהסניפים אתה רואה את הזכיין ובני משפחתו עובדים במקום". קפה-קפה
אצלכם ממשיכים להגיש ארוחת בוקר? "לצערי. אם הייתי יכול להפסיק להגיש ארוחת בוקר הייתי מפסיק כי זה הפריט הכי בעייתי בתפריט: הוא מצריך הרבה כוח אדם: לחיתוך סלט, סידור הממרחים, הכנת החביתה, לחם. הרבה כוח אדם על מנה אחת. זה לא רווחי, אבל צריך הרבה אומץ לבטל ארוחת בוקר בבית קפה ישראלי".
תעלו מחירים? "עוד לא אבל כבר כרגע מרגישים עליית מחירים. בעיקר מספקים של נון פוד שההובלה הימית התייקרה להם פי ארבעה. אי אפשר יהיה להתחמק מעליית מחירים בתפריט. תהיה עלייה של מחירים".
איך עובדים הסניפים בקניונים? "בעייתי. בחוץ הסניפים עובדים פיצוץ. בקניונים לא מספיק טוב. הם לא מספיק מלאים. הקטע של הילדים זה קטסטרופה בקניון. יש כל הזמן משפחות עם ילדים ואי אפשר להכניס פנימה בגלל התו הירוק. ככה את ממדרת 50% מהאוכלוסייה".

"בתי הקפה צריכים מודל כלכלי חדש"

שי ברמן, יו"ר איגוד המסעדנים, טוען שמשבר הקורונה חשף את המודל הבעייתי של בתי הקפה. "הבעיות של בתי הקפה התחילו לפני הקורונה. רובם הפכו להיות מסעדות. כולל הפעלת טבחים, רישיונות עסק. זה הפך אותו למודל לא משתלם. אז ברור שהזכיינים מתקשים להחזיר את העסק לפעילות. בנוסף, בעיית העובדים קשה יותר כרגע בבתי הקפה, כי מלצרים בבית קפה מרוויחים פחות מאשר במסעדה.
"אנשים יושבים שעה-שעתיים על ארוחת בוקר של 70-50 שקל, שכוללת הרבה הכנה וזה הופך אותה אותה ללא כדאית".
אבל זו אחת הסיבות שאנשים אוהבים לשבת בבתי קפה. "בתי הקפה צריכים מודל כלכלי חדש, שנסמך על מכירת קפה וכריכים. בלי שירות. תבואי ותזמיני, או מאפליקציה או מהדלפק ותאכלי כריך מאפה וקפה. יהיו מקומות שיידעו לייצר טראפיק ווליום מספיק גבוה להחזיק את העסק ויהיו כאלה שיירדו מהמפה. כל הקונספט של מסעדה בתוך בית קפה נכשל. הוא לא יכול לעבוד.
"תזכרי שפעם, בתי קפה היו בילוי של ערב. היום, אנשים לא יוצאים לבתי קפה בערב. למכור עסקית בצהריים של שניצל וצ'יפס שהיא זולה ב-20%-15% ממסעדה כי המקום ממותג כבית קפה - זה לא עובד".
יאיר מלכה, מבעלי רשתות גרג וביגה: "אנחנו דווקא בצמיחה, פותחים עוד 13 סניפים חדשים: כדי להתמודד עם בעיית העובדים אנחנו מצמצמים מקומות ישיבה. אני עבדתי בשבוע שעבר כולל אתמול בערב כמלצר פיקולו ופיניתי שולחנות מהבר. חזרתי מותש".
ירדו פריטים מהתפריט? "יש סניפים שיש בהם לחץ גדול, אז צמצמנו את התפריט. הורדנו שני סלטים או כריכים או שצמצמנו את המגוון.
"באזורים הפתוחים הכל עובד חזק. בקניונים קשה כי זאת לא התנועה שהייתה שם. במוצ"ש חלש מאוד, בערבים זה לא מה שהיה. היינו רגילים לפתוח עד 23:00 אבל אין בתי קולנוע אז אין קונים, התנועה מאוד דלה וזה מאוד קשה. עובדים מעט שעות ובשכירויות גבוהות".
המחירים עלו? "כרגע לא העלנו מחירים. אנחנו עסוקים בלהתייעל ולשרת".
בחלק מבתי הקפה יש מחסור בפריטים. לירון ששון הבעלים של בית הקפה מתחת לעץ בתל אביב עובד היטב למרות שחסרים לו שמונה עובדים. "היינו פתוחים כל הסגר בהתאם למגבלות. יש בתי קפה שעצרו מיידית תשלומים לספקים בתקופת הקורונה, לכן נפגעו היחסים. הספקים דורשים העלאת מחיר או הבטחות שונות. אנחנו שילמנו למרות המצב".
נדב נאמן מבעלי הסטריטס בת"א: "אנחנו קוראים לזה מחל"ת - מחלת החל"ת. אם הייתי יודע שזה יהיה המצב, לא הייתי פותח. זו פשוט שערורייה שלא מבינים אותה מחוץ לענף. אין איך להפעיל את המקומות. כרגע, את קפה טימותי ואת הסטריטס באבן גבירול אנחנו סוגרים בחמש מדי יום. לא כי בא לנו. סטריטס בקינג ג'ורג' שעבד 24-7 נסגר בסופ"ש בחמש, ובימות השבוע ב-23:00, כשלפעמים אין צוות אז סוגרים מוקדם יותר.
"יש לנו גם שני ברים, ג'ין קלאב ודנים, שעובדים מוזר. הג'ין הוא בשירות עצמי. רוצה? קח מהברמן. הזני פתוח בלי מטבח, לוקחים פיצה מהמקום ליד. זה מתחיל להיראות חובבני. המדינה מפסידה עשרות מיליונים מדי יום לא רק כי היא משלמת חל"תים אלא כי עסקים לא נפתחים. לא עומדים במשלוחים וגם בסרוויס. סוגרים משלוחים כשיש עומס, עובדים עקום לגמרי. מצב מגוחך קצת, והכל בגלל שאין צוות".
חשבתם להציע שכר גבוה יותר? "כן, אני נותן מענקים אבל אין אפילו עובדים חדשים שמתעניינים".
הייתה תקופה שלא היו מיצים טבעיים בתפריט. "החזרנו אותם, אבל הסיבה שלא היה היא כי לוקח זמן לסחוט ולהכין אותם. יש לנו 100 אנשי צוות בשני סניפי הסטריטס וכרגע בקינג ג'ורג' יש רק 18. הגענו למצב שאם אומרים לי שזה יום חזק, אני דואג. מי יהיה במטבח, מי בבר. יש שני מלצרים כשאמורים להיות שם שבעה. היה יום שסגרנו מוקדם כי ראיתי סדום ועמורה. עד היום הקהל סלחני לעיכובים ולסגירות ואני לא יודע כמה זמן הוא יחזיק סלחני. אנחנו משתדלים לשים גבולות לעצמנו. לשמור על מינימום מקצועיות. ולצערי מלצר שכבר עובד - עובד בטירוף".