באיחור של עשרה חודשים המענק לנכים יוצא לדרך. כחלק מהמתווה להעלאת קצבאות הנכות, הפיץ היום (רביעי) שר האוצר ישראל כץ את תזכיר החוק להערות הציבור. על מנת לסייע לאוכלוסיית הנכים בתקופה זו, וכחלופה לפעימה השנייה של קצבאות הנכות, החליט כץ לקבוע מענק סיוע חד פעמי לנכים בתקציב המדינה ההמשכי, אשר אושר בממשלה ובכנסת.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
גובה המענק ייקבע בהתאם לסוג הקצבה, אחוזי הנכות ומספר חודשי הזכאות של הנכה במהלך שנת 2020, כפי שתואם גם עם ארגוני הנכים. כך לדוגמא זכאי קצבת נכות כללית לאורך כל שנת 2020, בעל 100% נכות, יזכה למענק בגובה 2,280 שקל. המענק ישולם במסגרת קצבת הנכות לה זכאים הנכים בשתי פעימות, הראשונה מיד עם סיום החקיקה בחודש אוקטובר והשנייה במהלך חודש דצמבר. עלות המהלך: 940 מיליון שקל.
2 צפייה בגלריה
מהפגנות הנכים בירושלים
מהפגנות הנכים בירושלים
מהפגנות הנכים בירושלים
(צילום: ''הנכים הופכים לפנתרים'')
המסמך שהופץ להערות הציבור הוא תזכיר חוק הביטוח הלאומי - מענק חד פעמי להגדלת קצבת הנכות לשנת 2020 - מענק רטרו לשנת 2020. המענק החד פעמי נקבע כתחליף לפעימה השנייה של העלאת קצבאות הנכות, כפי שנקבעה במסגרת חוק הביטוח הלאומי ואמורה הייתה להתרחש עד לשנת 2021. יצויין שקצבאות הנכים לא עודכנו על פי המתווה בשל היעדר תקציב מדינה מאושר.
במסגרת התיקון לחוק הביטוח הלאומי בשנת 2018 נקבע מתווה להעלאת קצבאות הנכות שאמור היה להגיע לסיומו עד שנת 2021. לאור זאת, ובמטרה לסייע לאוכלוסיית הנכים בימים אלה, נקבע המענק כתחליף חד פעמי, עד לתום הסדרת הפעימה השנייה.
יצויין כי אם לא יאושר בדצמבר תקציב לשנת 2021 ויוחלט על בחירות נוספות, לא ניתן יהיה להשלים בשלב הזה את תשלום שנת 2021 בראשית השנה הקרובה.
2 צפייה בגלריה
חאת הנכים בצומת עזריאלי
חאת הנכים בצומת עזריאלי
מחאת הנכים בצומת עזריאלי
(צילום: יאיר שגיא)
שר האוצר כץ אמר בצהריים כי "היום אני מקיים את התחייבותי לציבור הנכים שכל כך קרוב לליבי. עמדתי על כך שנושא מימון הקצבאות לנכים יעמוד בראש סדר העדיפויות של הממשלה, במסגרת אישור התקציב ההמשכי וכך אכן נקבע. ציבור הנכים זכאי לכל הסיוע הנדרש ממדינת ישראל וימשיך לעמוד מבחינתי בראש סדר העדיפויות".
שר העבודה והרווחה איציק שמולי מסר כי "הבטחנו לציבור הנכים שנעלה את קצבאות הנכות ואני גאה שבשיתוף עם משרד האוצר עלה בידינו להשיג זאת בזמן שבו זה נדרש יותר מתמיד. אני מברך את ארגוני הנכים על ההישג שהגיע בזכות נחישותם ואת שר האוצר ישראל כ״ץ על שיתוף הפעולה החשוב למענם. משרד הרווחה פועל במרץ כדי לוודא שהאוכלוסיות המוחלשות לא יופקרו מאחור, בטח לא עכשיו".
אלכס פרידמן, יוזם מאבק הנכים, מייסד ויו"ר "נכה לא חצי בן אדם" הגיב כי "אחרי משא ומתן ארוך, אישור הממשלה והכנסת, אנו שמחים להגיע לצעד האחרון ביישום הפעימה של שנת 2020 בחוק הנכים בהתאם למתווה שהציג ארגוננו. אנחנו מודים לשר האוצר ישראל כץ שלמרות המצב, הסגר והחגים הוא מקדם את הנושא במהירות ומקווים להמשך שיתוף פעולה ביישום הפעימה, עיגונה בתקציב המדינה והשלמת הפעימה האחרונה".
חנן טל, מייסד ומנכ"ל "נכה לא חצי בן אדם", אמר כי "התחייבנו וקיימנו. הפעימה של 2020 תשולם במלואה רטרואקטיבית מינואר השנה. המשבר הפוליטי, הכלכלי והבריאותי, הקשו על המשא ומתן אבל טובת ציבור הנכים עלתה על הכל. בברכת מועדים לשמחה".
"הנכים הופכים לפנתרים", בשיתוף ארגוני נכים נוספים, הגיבו כי "לאחר שיחה שהתקיימה לפני מספר דקות עם שר האוצר ישראל כץ סוכם כי תשלומי הרטרו של שנת 2020 יועברו לנכים בשני תשלומים שהראשון יועבר כבר בחודש נובמבר עבור 9 החודשים של שנת 2020 ותשלום נוסף יועבר בחודש דצמבר 2020 עבור 3 החודשים הנוספים של שנת 2020.
לדברי אייל כהן ונאור לביא מובילי מאבק הנכים: "אנו מקוים כי לא תימשך הסחבת והתשלום יבוצע בפועל כפי שסוכם. נמשיך לפעול לביצוע הפעימה האחרונה לשנת 2021 כבר בתחילת השנה הבאה. כמו כן נמשיך לפעול להעלאת קצבאות הנכים שיגיעו לגובה שכר המינימום כפי שדרשנו בעבר. אנו מודים לשר האוצר ישראל כץ על ההירתמות והרצון לפתור את מצוקות הנכים ולהגיע לפיתרון העלאת הקצבאות".
במפלגת מרצ מסרו בתגובה: "מדובר בקיצוץ קצבאות הנכים במסווה של מענק. העלאה של קצבת הנכות לפי המתווה שסוכם ב-2017 הייתה מביאה לקבלת הסכומים גבוהים יותר מהמענק המדובר, ובאופן קבוע. למעשה הממשלה נסוגה מהסכם העלאת הקצבאות ומהחוק, ומעקרת מתוכן הן את רעיון הגדלת הקצבה והן את ההצמדה לשכר הממוצע".