נגיף הקורונה מכה בפייסבוק: הכנסות החברה ברבעון הראשון של 2020 רשמו את הצמיחה הנמוכה ביותר מאז הנפקת החברה – עלייה של 18% בלבד ל-17.44 מיליארד דולר. זאת, לעומת תחזיות אנליסטים, שצפו לחברה הכנסות של 17.48 מיליארד דולר. עם זאת, מניית החברה מזנקת במסחר המאוחר ביותר מ-8%, בעקבות הודעתה כי לאחר הנפילה בהכנסות מפרסום בחודש מרץ, בעקבות המגפה, דווקא שלושת השבועות הראשונים של אפריל מצביעים על התייצבות בהכנסות.
העלייה הנמוכה יחסית (במהלך 2019 צמחו הכנסות פייסבוק בשיעור של בין 26% ל-28% בכל רבעון) מגיעה על רקע חולשת שוק הפרסום בצל המשבר הכלכלי שנוצר כתוצאה מהמגפה. ואולם, רק החודש האחרון של הרבעון הראשון הושפע משמעותית ממשבר זה, ובמקרה של התמשכותו התוצאה תורגש ביתר שאת ברבעון הנוכחי.
1 צפייה בגלריה
מארק צוקרברג בשימוע בקונגרס
מארק צוקרברג בשימוע בקונגרס
מארק צוקרברג, מייסד פייסבוק
(צילום: רויטרס)
הרווח הנקי זינק ב-102% ועמד על 4.9 מיליארד דולר. הרווח למניה עמד על 1.71 דולר למניה, לעומת תחזיות אנליסטים שצפו רווח של 1.75 דולר למניה. עם זאת, חלק ניכר מהזינוק נרשם מכיוון שברבעון המקביל בשנה שעברה ניכתה פייסבוק 3 מיליארד דולר משורת הרווח, בעקבו עסקת טיעון עם ה-FTC בפרשת קיימברידג' אנליטיקה. לו היה סכום זה משוקלל ברווח הנקי של הרבעון הקודם, היו רווחי החברה רושמים דווקא ירידה לעומת שנה שעברה.
מספר המשתמשים הפעילים ביום בפייסבוק עלה ב-11% לעומת השנה שעברה והגיע ל-1.73 מיליארד איש. מספר המשתמשים החודשי עלה ב-10% ל-2.6 מיליארד. מספר המשתמשים היומי בכלל השירותים של פייסבוק (הרשת החברתית, ווטסאפ, אינסטגרם ומסנג'ר) הגיע ל-2.36 מיליארד אחרי עלייה של 12%, והמספר החודשי עלה ב-11% ועמדת ב-31 במרץ על 2.99 מיליארד. המשמעות: אלמלא התרחשה תפנית מפתיעה בקצב הגידול במספר המשתמשים בשירותי פייסבוק, סביר להניח שכיום יש לחברה כבר יותר מ-3 מיליארד משתמשים בכלל השירותים שלה.

ירידה משמעותית בביקוש לפרסום

הודעת פייסבוק כוללת הפעם גם התייחסות נרחבת להשפעה של משבר הקורונה על הפעילות העסקית שלה. לפי החברה, היקף הפעילות בשירותיה נמצא בעלייה, כתוצאה מהסגר שמוטל במקומות שונים בעולם. "אנחנו מצפים לאבד לפחות חלק מהעלייה בפעילות כשמגבלות שונות ישוחררו בעתיד", כתבה.
ההשפעה המשמעותית ביותר היא על הכנסות החברה (ברבעון הראשון, 98.3% מהכנסות פייסבוק הגיעו מפרסום): "חווינו ירידה משמעותית בביקוש לפרסום, וכן ירידה במחיר הפרסומות שלנו בשלושת השבועות האחרונים של הרבעון הראשון". לנוכח הגידול באי-הוודאות, בחרה פייסבוק שלא להציג תחזית הכנסות לרבעון הנוכחי, ותחת זו הצצה לביצועים שרשמה בו עד כה.
עוד נמסר: "אחרי ירידה משמעותית בהכנסות מפרסום במרץ, ראינו סימנים ליציבות בשבוע הראשון של אפריל, שבו ההכנסות מפרסום היו שטוחות יחסית בהשוואה לאותה תקופה בשנה שעברה, לעומת גידול של 17% בכל הרבעון הראשון של 2020. המגמות של אפריל משקפות חולשה בכל האזורים הגיאוגרפיים שכן רווב המדינות המשמעותיות שלנו הכריזו על סגר כלשהו".
לגבי ההוצאות הצפויות כתבה פייסבוק: "אנחנו צופים לרשום חיסכון בהוצאות התפעוליות בתחומים כמו נסיעות, אירועים ושיווק וכן מגיוס כוח אדם אטי יותר למשרות עסקיות. עם זאת, אנחנו מתכוונים להמשיך להשקיע בפיתוח מוצר ולגייס אנשים טכניים. בנוסף, התחייבנו להשקיע 300 מיליון דולר כדי לסייע לקהילה הרחבה יותר במהלך המשבר, מה שישפיע על הביצועים העסקיים שלנו השנה. כתוצאה, אנחנו צופים שכלל ההוצאות ב-2020 יעמדו על 56-52 מיליארד דולר, לעומת טווח קודם של 59-54 מיליארד דולר. למרות שזה משקף הפחתה צנועה בצמיחה המתוכננת בהוצאות, לגידול עצמו, לנוכח החולשה הצפויה בהכנסות, תהיה השפעה שלילית על שולי הרווח ב-2020".