אומרים ששלושה שבועות זה כל מה שדרוש כדי לייצר הרגל, וכל יום מעבר לכך משריש אותו עוד יותר. כך גם בעידן הקורונה, כשדברים טריוויאליים לכולנו - כמו חיבוק, לחיצת יד, מפגשים - הפכו מוקצים, ואת מקומם תפסו הרגלים חדשים, כמו "כיף מרפק" ושמירת מרחק. מתוך החשש, כולנו רואים בסובבים אותנו פצצות ביולוגיות.
תחושות וקשיים אלו ילוו את אזרחי ישראל עם הגיעה לשלב הבא בהתמודדות עם הנגיף: חזרה לשגרה כדי להציל את המשק מקריסה. לאחר מענה ראשוני שנמשך כמעט חודשיים - הקפאה כמעט מוחלטת של המשק, סגר מחמיר והשגת ציוד רפואי - הצליחה המדינה במשימתה הראשונה: לשטח את העקומה.
אבל לצד שיטוח עקומת הנדבקים, עקומה אחרת - זו של האבטלה - זינקה עד למספר הבלתי נתפס של כמעט 30%, השיעור הגבוה ביותר בתולדות המדינה, וזאת מבלי להזכיר עצמאים ובעלי עסקים שמפעל חייהם עלול להימחק בעקבות ההשבתה.
9 צפייה בגלריה
עמדת עבודה ריקה
עמדת עבודה ריקה
עמדת עבודה ריקה
(צילום: Shutterstock)

השגרה תמיד מנצחת

"יהיה בהתחלה הלם לראות פתאום בני אנוש, אבל אחרי חצי שעה וקפה במשרד נחזור ליעילות הרגילה שלנו", מעריך דניאל שושני, מנכ"ל הסטארט-אפ Spotango (ספוטנגו), העוסק בשכירויות קצרות טווח לשטחי מסחר פיזיים ואינטרנטיים ליוצרים ולמעצבים. "יש המון אי ודאות סביב היום שאחרי, אבל אנחנו אופטימיים ומניחים שהשגרה של כולנו תחזור. ההיסטוריה מלמדת שגם אחרי הטרגדיות האנושיות הכי גדולות, השגרה ניצחה הכל".
9 צפייה בגלריה
דניאל שושני, מנכ"ל ספוטנגו
דניאל שושני, מנכ"ל ספוטנגו
"בהתחלה יהיה הלם לראות פתאום בני אנוש". דניאל שושני, מנכ"ל ספוטנגו
(צילום: ספוטנגו)
בדרך לאותה שגרה, יהיו חבלי לידה והתאמות. מלבד הנהלים שהמדינה תכתיב, כמו מדידת חום בכניסה לארגון, מרחק מסוים בין עובדים, מסכות ושאר אמצעים להבטחת היגיינה, ישפיעו גם ההרגלים החדשים. אולי חלק מהציבור יחשוש לצאת מהבית וימשיך לעבוד מהסלון, ומי שיגיעו למשרד ינהגו במשנה זהירות. בספוטנגו מכירים בכך, וכבר עושים הכנות. "חנויות הפופ-אפ שלנו ייפתחו בכפוף לכל הוראות ההיגיינה", אומר שושני. "ניתן ללקוחות תחושת ביטחון גם בריחוק החברתי".
החברה צופה זינוק בנפח הפעילות עם החזרה לעבודה, ומכינה קמפיין שיציע את חללי הפופ-אפ שבפלטפורמה שלה, בהטבות לעסקים ומותגים מקומיים. "ענף האופנה עבר טלטלה, ורבים נתקעו עם קולקציות אביב וקיץ במחסנים. אנחנו פועלים לתת לכל בעל עסק אפשרות למכור את מוצריו בחנות אידיאלית עבורו", מסכם שושני.

משבר שעוד יילמד בשיעורי היסטוריה וכלכלה

משבר בסדר הגודל של קורונה הוא משהו שלא נתקלים בו בכל יום. זה אירוע שיילמד בשיעורי היסטוריה וכלכלה. הטבע היכה בעולם המודרני בצורה שלא הייתה עולה על הדעת עד לפני כמה חודשים, ותפס את העולם עם המכנסיים למטה. אחרי ההפסדים, הירידה בביקוש והעבודה מהבית, חברות ומפעלים יצטרכו להתמודד עם חזרה לשגרה מסוימת תחת הנגיף.
"כל עוד אין מסגרות לילדים, חזרה לעבודה מהמשרד לא תהיה ישימה לרבים מעובדינו. זו תהיה אפשרות למי שירצו בכך, אך רוב העבודה תמשיך להתבצע מהבית"
גלית רבי, סמנכ"לית משאבי אנוש של Guesty (גסטי), בעלת פלטפורמה לניהול דירות ונכסים, אומרת כי "אנחנו מחכים להבין לעומק את הוראות הממשלה, ותוך כדי התחלנו לגבש מתווה מדורג לחזרה לעבודה במשרד". למרות ההנחיות המסתמנות על החזרת חצי מהעובדים, בגסטי ההמלצה לעבוד מהבית תימשך - לפחות כרגע. "אנחנו לא ממהרים להחזיר עובדים למשרד", אומרת רבי. "ההמלצה תהיה המשך עבודה מהבית, ואפשרות לעבוד במשרד, למי שעבודה מהבית קשה להם. אנחנו מרגישים בטוחים בגישה הזאת, כי ראינו שהמעבר לעבודה מרחוק בוצע ביעילות, מהירות, ותיאום מושלם בין המחלקות".
אחת הבעיות שצפויות לשוק העבודה בחזרה לשגרה היא מערכת החינוך, או יותר נכון - היעדרה. "כל עוד אין הנחיות על מסגרות לילדים, חזרה למשרד לא תהיה ישימה לרבים מעובדינו", מסבירה רבי. "לכן, הוא יהווה חלופה זמינה לחפצים בכך, אך רוב העבודה תבוצע מהבית".
9 צפייה בגלריה
גלית רבי, סמנכ"לית משאבי אנוש בחברת גסטי
גלית רבי, סמנכ"לית משאבי אנוש בחברת גסטי
"לא ממהרים להחזיר עובדים למשרד". גלית רבי, סמנכ"לית משאבי אנוש בחברת גסטי
(צילום: שחר אזרן)

אין לחץ לחזור למשרד

סוגיית המסגרות לילדים תהווה אתגר למשק כולו. כרגע נבחנת שמירה משותפת בתורנות על ילדים של שלוש משפחות, וכך יוכלו ההורים הנותרים לצאת לעבודה. ההכרעות ישפיעו על עיצוב שגרת העבודה החדשה. האם זה עלול לפגוע ביעילות? להערכת גלית שירי, דירקטורית שיווק ופיתוח עסקי ב-WSC Sports, ההתאמות שעשתה החברה לכיוון עבודה מהבית יתרחשו גם בכיוון ההפוך.
"לפני חודש וחצי, כשכל התפעול שלנו עבר לניהול מרחוק, העובדים שלנו הוכיחו את עצמם, אז לדעתי גם ההתאמה בחזרה תהיה קלה", היא אומרת. בחברה פיתחו פלטפורמה מבוססת-ענן ליצירת תקצירי וידאו אוטומטיים ובזמן אמת, והפצתם לכל יעד דיגיטלי. לדבריה, "מלבד המעבר לבתים, העבודה נותרה זהה. הדרישה לתוכני וידאו של ספורט נותרה איתנה - גם אם בצורה אחרת, לנוכח הקפאת הליגות, מה שהביא אותנו לפיתוח וייצור של מוצרי תוכן חדשניים. בכל אופן, אין אצלנו לחץ לחזור למשרד. נמתין להנחיות ואז נבחן דרכי פעולה".
9 צפייה בגלריה
משרדי WSC Sports
משרדי WSC Sports
"ההתאמה בחזרה לעבודה תהיה קלה". משרדי WSC Sports
(צילום: WSC Sports)
ייתכן גם שחלק מעובדי החברה יוכלו להגיע, ומי שגרים במקומות עם תחלואה גבוהה יותר, יישארו בסגר. שירי לא מודאגת: "נמשיך עם ההתאמות שחייב המשבר הזה מראשיתו, שיחות וידאו ועבודה מרחוק. זה לא אידיאלי, קרבה אנושית יותר מהנה, אך אם נגיע לכך נעשה הכל כדי לעבוד באותה איכות, ולשמור את העובדים מהבית קרובים בנפשם".
"פיתחנו מסורת של משחקים והווי דרך אפליקציית זום. נרצה להמשיך לשמר את זה, גם כאשר חלקנו, או כולנו, נשוב למשרד"
אפליקציית זום (zoom) שפרצה לחיינו לצד הנגיף, משמשת חברות רבות גם לצרכים חברתיים. "מאז שנאלצנו לעזוב את המשרדים פיתחנו מסורת של משחקים והווי דרך זום", אומרת דנה הרדוף, סמנכ"לית משאבי אנוש עולמית של Logz.io, שמספקת שירותי ניתוח לוגים למפתחים. "באופן אירוני, נרצה לשמר את זה גם כשחלקנו או כולנו נשוב למשרד".
לדבריה, הקושי בניתוק החברתי ישפיע על הימים הראשונים בעבודה, שיכללו ודאי "תכונה חיובית סביב המפגש עם עובדים אחרים". בשבועות האחרונים פעלה החברה לשיפור התשתיות וייעול עבודה מרחוק, לכן, לדעתה לא יהיו קשיים אם עובדים מסוימים יידרשו להישאר בבידוד. לדבריה, "השבועות האלו שיפרו מאוד את היכולות שלנו בתחום. לכן מי שיצטרכו להמשיך לעבוד מהבית, יוכלו לעשות זאת - תוך שמירה על קשר הדוק עם שאר הצוות והמחלקה שלהם".
9 צפייה בגלריה
דנה הרדוף, סמנכ"לית משאבי האנוש העולמית בחברת Logz.io
דנה הרדוף, סמנכ"לית משאבי האנוש העולמית בחברת Logz.io
"מי שיצטרך לעבוד מהבית יוכל לעשות זאת". דנה הרדוף, סמנכ"לית משאבי האנוש העולמית בחברת Logz.io
(צילום: Logz.io)

רגילים לעבודה מרחוק

דינמיות היא שם המשחק בחזרה לעבודה בשגרת הקורונה. כשיש סימני שאלה רבים וענן של אי ודאות מעל כולנו, היכולת להסתגל מהר כארגון חיונית. "אנחנו יכולים לעבוד היטב בכל סביבת עבודה - בבית, במשרד או בין לבין", אומרת נועה דותן, מנהלת אופרציה של Innovid (אינוביד) הפועלת בעולם הפרסום הדיגיטלי.
9 צפייה בגלריה
נועה דותן, מנהלת האופרציה בחברת אינוביד
נועה דותן, מנהלת האופרציה בחברת אינוביד
"נחזור תחילה במתכונת מצומצמת". נועה דותן, מנהלת האופרציה בחברת אינוביד
(צילום: אינוביד)
כחלק מההכנות לחזור לשגרה, תנקוט אינוביד פעולות טכניות וגם מבניות. "נחזור תחילה במתכונת מצומצמת כדי להתכונן למצב החדש. נצטייד במדחומים, מכשיר חיטוי ידיים בכניסה ונקפיד הקפדה יתרה על ניקיון יסודי. רוב ראשי הצוותים שלנו הם הורים, שיתקשו להגיע למשרד עד שהמסגרות לילדים יחזרו לפעול. עם זאת, כחברה שמפעילה 15 מרכזים בעולם, אנחנו רגילים במידה מסוימת לעבודה מרחוק, עוד מלפני ימי הקורונה, ואני בטוחה שגם עכשיו נצלח את האתגר".

הרחבת המשרדים תאפשר ריווח

ההנחיות המתגבשות כוללות גם הגדרות מחמירות לריווח בין עובדים. הן הגיעו בזמן לחברת Eko (אקו), בראשות יוני בלוך, שפיתחה טכנולוגיה לייצור קליפים אינטראקטיביים. לדברי רוני קצ'נסקי שבח, מנהלת התפעול, "אנחנו בדיוק מגדילים את צוות הפיתוח בישראל, מה שבא לצד הרחבת המשרדים ברמת החייל - כך שנוכל לרווח בקלות בין פינות עבודה".
באקו מניחים שהחזרה לשגרה תימשך כמה ימים, וישימו דגש על העובדים וההיבט החברתי. "כל עובד יפעל לפי צרכיו וצורכי משפחתו, וכל מי שירצה להמשיך לעבוד מהבית, כי הוא מגיע מרחוק או בתחבורה ציבורית, יוכל".
9 צפייה בגלריה
רוני קצ'נסקי שבח, מנהלת התפעול בחברת אקו
רוני קצ'נסקי שבח, מנהלת התפעול בחברת אקו
"החזרה לשגרה תימשך כמה ימים". רוני קצ'נסקי שבח, מנהלת התפעול בחברת אקו
(צילום: אקו)

מופעי זום וקו חם לעובדים

הדגש החברתי, נראה, משחק תפקיד חשוב. לפי עופר בן נון, מנכ"ל סייבר הרכב Argus (ארגוס), "ייקח זמן עד לחזרה מלאה של כולם למשרד, וחשוב שכעת המנהלים וכל גורמי המעטפת ישמרו על קשר אישי עם העובדים, גם מרחוק. כשלא רואים את העובדים כל יום קל לפספס אם מישהו מתוסכל, חסר לו משהו, תהליכים לא 'רצים חָלָק'. לכן אנחנו דואגים להופעות בזום, שיעורי ספורט, וגם קו חם לעובדים, כדי לחבק אותם גם מרחוק".
9 צפייה בגלריה
ראובן אליהו, סמנכ"ל המוצר בחברת ארגוס
ראובן אליהו, סמנכ"ל המוצר בחברת ארגוס
"היו עובדים שהתקשו לעבוד מהבית בגלל הילדים". ראובן אליהו, סמנכ"ל המוצר בחברת ארגוס
(צילום: שלומי יוסף)
ראובן אליהו, סמנכ"ל המוצר, מספר גם על עובדים שהתקשו בגלל ילדיהם: "היה ניכר שוני בזמינות ובתפוקה בין עובדים שהם הורים ובין כאלה שלא. לכן התרנו להורים לעבוד ב-80% משרה, ללא פגיעה בשכרם. עכשיו, כשלאט-לאט נשוב לשגרה, המשרד יהיה נוח ומפנק לכולם - השקענו הרבה בשביל זה".
"ניכר שוני בזמינות ובתפוקה בין עובדים שהם הורים לבין כאלה שלא. לכן התרנו להורים לעבוד ב-80% משרה, ללא פגיעה בשכר שלהם"
בחברת הסייבר SentinelOne (סנטינל וואן) נערכו בצורה מיוחדת, ואף ניסחו ספר הנחיות משלהם. דויד גינת, מנהל הפעילות בישראל, אומר: "עוד לפני הקורונה חלק עבדו מהבית וחלק מהמשרד. אנחנו יודעים איך לאפשר לעובדים להצליח במקסימום גמישות, אז מהותית כמעט דבר לא השתנה, אך כעת כשחוזרים בהדרגה לשגרה, נצטרך לתת את הדעת לכמה סוגיות שאופייניות לתחום העיסוק שלנו.
"בין היתר, קבענו כללים להתנהלות עם מכשור, כמו מחשבים אישיים, התקנים חכמים והתקני אחסון, שלא מאובטחים בשל העבודה מהבית. יהיו גם סריקה לרשת הארגונית, ומעין מבצע לוגיסטי להחזרת ציוד העובדים, כדי למנוע מצב של גניבות ופריצות לרשת, כי בחברת אבטחת רשת הדגש על כך גדול במיוחד".
בחברה מודעים גם לאפשרות של רגרסיה בתהליך החזרה לשגרה. גל תחלואה נוסף עלול להוביל לסגר נוסף, אולי ארוך ומחמיר יותר. לפי גינת, "החברה מתכוננת אופרטיבית למצב דומה. בנינו תוכנית סדורה עם כלל הצעדים לעבודה יעילה ונכונה מהבית".
9 צפייה בגלריה
דויד גינת, מנהל הפעילות של סנטינל וואן בישראל
דויד גינת, מנהל הפעילות של סנטינל וואן בישראל
מודעים לאפשרות של רגרסיה בתהליך החזרה לשגרה. דויד גינת, מנהל הפעילות של סנטינל וואן בישראל
(צילום: סנטינל וואן)
נראה ששוק העבודה המודרני ניצב בפני אתגר חדש, שגם מצבים ביטחוניים וחברתיים מורכבים לא יצרו. האתגר האופרטיבי והניהולי, לצד זה האנושי, עצום. מוקדם לומר אם הצעדים הראשונים לשחרור הסגר נכונים - כל מדינה תיבחן לפי העומס במערכת הבריאות ועומק המשבר הכלכלי - אך כדי להמשיך בתהליך, רמת המוכנות והיכולת של המשק להתאים עצמו לנהלים החדשים, משמעותית. נדמה שהציבור כולו, והמגזר העסקי-תעשייתי בפרט, מבינים את המצב ונערכים בהתאם. שבועיים ראשונים של ניסוי יוצאים לדרך.
פורסם לראשונה: 07:00, 24.04.20