חזרה אמיתית למסחר או עבודה בעיניים? הממשלה החליטה להקל על עסקים ולאפשר פתיחה של חנויות ספרים, כלי בית, רהיטים, חומרי בניין ומוצרי חשמל ומחשבים בין היתר, תוך הקפדה על רישום בכניסה ושמירה על מרחק וניקיון אישי. אבל לא כל מי שמותר לו לפתוח חנויות אכן מתכוון לפתוח אותן.
ברשתות הספרים למשל, לא יפתחו חנויות. בסטימצקי מסרו כי: "אין היגיון בפתיחה כאשר לא ניתן להכניס יותר משני לקוחות לחנות, להגדיל כוח אדם, למגן ולאבזר את החנויות לצורך רישום ומדידת חום ולשלם שכר דירה ושכר עבודה מלא". גם בצומת ספרים אין כוונה לפתוח בגלל חוסר היתכנות כלכלית. בגולף אנד קו, חנות לכלי בית - יפתחו חנויות, אבל לא כרגע. לעומת זאת, ברשתות החשמל מתכוננים במרץ לפתיחה, כשחלק מהחנויות כבר נפתחו.
2 צפייה בגלריה
מרכז קניות קניון ריק ליד אשקלון השבתה נגיף קורונה
מרכז קניות קניון ריק ליד אשקלון השבתה נגיף קורונה
מרכז קניות ריק בצל הקורונה
(צילום: רויטרס)
במתחם חונים קונים בראשון לציון נפתחה כבר חנות מחסני חשמל. ארז וסנר, מנהל מכירות ארצי של הרשת אמר ל"ידיעות אחרונות" ול-ynet כי "במרכז פועלות יותר מ-15 חנויות אך רובן סגורות. לכן אנחנו יכולים לפתוח פה. זו אחת מ-31 חנויות שנפתח (מתוך 38 מ.ק), שיעבדו מ-10:00 עד 20:00. אתמול כשהודיעו על ההיתר נשארנו פה עד אחרי חצות בסידורים.
"יש מאבטחת בכניסה שמודדת חום ורושמת את שם הלקוח, ת.ז, שעת כניסה ויציאה. הכל משולט: כמה אנשים נכנסים, איך זה עובד. יש מדבקות מרחק על הרצפה וחיץ שקוף בין הלקוחות לבין נציגות השירות, כדי למנוע מגע. ברגע שיבואו לעשות פה ביקורת נקבל את התו הסגול".
מה עושים עם לקוחות שמתנגדים לעמוד בנהלים?
"אם מישהו יתנגד הוא לא ייכנס וידווח. יכולים להיכנס ארבעה לקוחות על כל קופה".
כמה מכוח האדם יחזור לחנויות?
"30% בלבד מכוח האדם. כרגע לא החזרנו אנשים מחל"ת, רק החזרנו אנשים מהסניפים שעברו לעבוד באתר שלנו, שעבד כל התקופה, בחזרה לסניפים".
ואיך אני יכולה להגיע לחנות? אם היא לא במרחק 100 מ"ר מהבית שלי?
"לרוב יש בקרבתנו סופר, או רשת פארם, אז הלקוח כבר נמצא במתחם. רוב הלקוחות יעשו הזמנה אונליין או בטלפון ורק יביאו לאסוף את הפריטים כי הם חיוניים".
גם בא.ל.מ מתכוונים לפתוח את החנויות. מנכ"ל הרשת אורי להב אמר כי "אנחנו עושים מאמצים לסיים את ההיערכות ועד הבוקר נעמוד בכל הדרישות לקבל תו סגול. זה ענף חיוני, יש אוכלוסיות שלמות שלא קונות באונליין ולא יכולנו לתת להן מענה".
האם אתם חוששים מדו"חות /מפקחים?
"כן, כי כרגע התקנות לא מספיק ברורות לכולם וגם בגלים הקודמים נתקלנו ביוזמות מקומיות של רשויות מקומיות ושיטור מקומי, שהציבו דרישות שלא הכרנו ומבדיקות שערכנו, לא היה בהן צורך והן לא נדרשו".
לעומת זאת ב-KSP ובבאג עדיין לא החליטו אם לפתוח את החנויות. גם בענף הרהיטים יש התלבטויות. אריאל תובל, בעלים ומנכ"ל עצמלה, רשת הכוללת 13 חנויות רהיטים, אומר כי "זה ישראבלוף. מי יגיע לחנויות? הרי אי אפשר להתרחק מהבית מעבר ל-100 מטר ו-500 מטר זה רק לספורט. וגם: מי גר 500 מטר מחנות רהיטים? זו לא מכולת. יש לנו לכל היותר חנות אחת בכל עיר.
"שאלתי מישהו שהיה בוועדה איך הגבלת המרחק מתיישבת עם פתיחת החנויות, והוא ענה לי: 'אכן יש פה סתירה אינהרנטית, גם שרי הממשלה העלו את הסוגייה'. על מה הם בונים? על זה שלקוח יפר את תנאי הסגר? חנויות החשמל פותחות אבל למשל באילת: עבור מי הן יפתחו שם?".
לעומת זאת, רשת רב בריח פתחה 14 אולמות תצוגה מתוך 15. סמנכ"לית השיווק מאיה דונרשטיין יתיר מספרת כי "אנחנו מעודדים את הלקוחות לקבוע פגישות אישיות בחנויות כדי לא לעבור על הכמות המותרת בסניף. אנחנו מאמינים שהוחלט שאנחנו שירות חיוני ולכן מותר לנסוע אלינו מעבר ל-100 מטר".
קטגוריה נוספת של חנויות שהותר להן להיפתח הן חנויות לציוד משרדי. משה זילכה, מנכ"ל אופיס דיפו מסביר כי "ברור שאני לא פותח. יש לי תשע חנויות ברחוב. אין כרגע אפליקציה דיגיטלית של רישום לקוחות, כך ענו לי במשרד הבריאות. אז מה, לעבור על החוקים?
"בנוסף, גם ככה אנחנו גמורים, מחוסלים כלכלית מכל התקופה הזאת. מאיפה יש לי משאבים להעמיד עוד עובד שיעשה רישום, שימדוד חום. אחזיר את כל המנהלים כדי להפעיל ארבע חנויות? זה לא משתלם. ואם פתאום תהיה התפרצות - יסגרו שוב ואז כבר אין חל"ת, זה יהיה על חשבוני. זה כאילו צוחקים עלינו ועל העובדים. פשוט עבודה בעיניים. העסקים והעובדים - לא נפגעו מקורונה? אם כל בעלי העסקים לא היו משלמים את המע"מ הקרוב, אז היתה משכורת לשלם לממשלה?".