ההסתדרות אישרה לאל על להשאיר את עובדיה בחל"ת עד 31 בדצמבר 2021, בכלל זה גם את טייסי החברה, במידה והחברה לא תחזור ל-75% לפחות מנפח פעילותה. גורם בהסתדרות הסביר כי בהסכמי העבודה שנחתמו עם ארבעת מגזרי העובדים, קיים סעיף המדבר על "תקופת התאוששות", שבה אפשרו לחברת תעופה לבצע העסקה גמישה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
הרציונל לדברי הגורם הוא שככל שנפח העבודה בחברה יגדל, כך יוחזרו לעבודה יותר עובדים, אך ככל שלוח הטיסות יישאר ריק - יישארו העובדים בבית. "אי אפשר להביא לעבודה עובדים כשאין עבודה והחברה לא מוציא טיסות", הסביר הגורם. "אם לא יהיה מנגנון של גמישות החברה פשוט תתרסק". יחד עם זאת, במידה וטייס או עובד אחר יוחזר לעבודה לביצוע משימה או טיסה, הוא יישאר למשך חודש לפחות בעבודה עד שיוחלט האם להשאירו בעבודה או להוציאו לחל"ת שוב.
מנכ"ל אל על הודיע הבוקר לעובדי החברה על החלטתו להאריך עד 31 באוגוסט את החל"ת אליו יצאו מרבית מעובדי החברה עקב משבר הקורונה שמטלטל מאז חודש מרץ את חברת התעופה הישראלית. המנכ"ל גם התייחס להסכם העבודה האחרון שחתמה אתמול ההסתדרות בשם סקטור הטייסים עם ההנהלה לפני שתוכל לקבל סיוע כספי מהמדינה, כינה את התקופה כ"מלחמת עולם" והודיע כי החברה לא תחדש את טיסותיה המסחריות לפחות עד 31 באוגוסט עקב חובת הבידוד של 14 יום לשבים מחו"ל ואיסור כניסה של זרים לישראל.
באגרת לעובדים התייחס מנכ"ל אל על, גונן אוסישקין, להסכם שחתמה אתמול ההסתדרות עם סקטור הטייסים ללא נציגי הוועד, צעד שאמור לקדם את הסיוע שהמדינה התחייבה לתת לחברה אם תעבור צעדי התייעלות ובכללן חתימה על הסכמי עבודה קיבוציים עם ארבעת מגזרי העובדים.
"עשינו צעד משמעותי לקראת הבטחת עתידה של אל על, זאת לאחר החברה וההסתדרות חתמו על הסכם הבראה עם מגזר הטייסים, שהוא האחרון שנדרש על מנת ליישם את תוכנית ההתייעלות", כתב אוסישקין. "התוכנית כוללת פרידה מאנשים רבים, הפחתות שכר וויתור על הטבות פרט, לצד שיפור בתהליכים והידוק ושיפור של הסכמים וחוזים עסקיים. העמידה בתוכנית העסקית ויישום שלה לפרטי פרטים, היא תנאי יסודי לקבלת הסיוע מהמדינה והבנקים".
2 צפייה בגלריה
גונן אוסישקין
גונן אוסישקין
מנכ"ל אל על גונן אוסישקין
(צילום: סיון פרג')
על פי תוכנית ההתייעלות, בחברה ייפרדו בחודשים הקרובים מ-2,000 עובדים מתוך 6,000 - כך שהחברה תצטמצם בשליש. לחלק יוצע מנגנון פרישה מוקדמת בתנאים מיטיבים ולחלק מנגנון פיצויים מוגדלים.
"כפי שכתבתי לכם, החלק הקשה והכואב בתוכנית הוא פרידה מאנשינו, אך הוא הכרחי ונדרש בכדי להבטיח מקום פרנסה לאלפי בתי אב המתפרנסים מאל על באופן ישיר ועשרות אלפים רבים במעגלים השני והשלישי", כתב אוסישקין.
הוא גם התייחס לכך שההסכם נחתם ללא ועד הטייסים בראשות ניר ראובני שלא הסכים לקדם את המשא ומתן מול ההנהלה. "ההסתדרות היא הגוף הראשי המוסמך לחתום על ההסכם וההחלטה שלהם לחתום באה לאחר שיח ארוך, שקוף ופתוח, בו נחשפו ראשי ההסתדרות למצבה של החברה בפרט ושל עולם התעופה בכלל. כל זאת נעשה, נוכח ההבנה בדבר התנאים הדרושים לקבלת הסיוע כפי שהוצב על ידי המדינה".
עם העלייה הדרמטית בכמות בנדבקים בקורונה, ששברה ביממה האחרונה שיא של 1,758 נדבקים חדשים, נראה שבקרוב לא יחודשו הטיסות מנמל התעופה בן גוריון. "מדינת ישראל נמצאת בעיצומו של מאבק בגל שני של הנגיף", כתב אוסישקין. "המדינה לא שינתה את החלטותיה והשמים נותרו סגורים. ההנחיות על בידוד לשבים מחו"ל לצד איסור כניסה לישראל עדיין בתוקף ולצד זאת מדינות בעולם אוסרות על כניסת ישראלים, כך שחידוש הטיסות אינו נראה בשלב זה בטווח הקרוב".
כתוצאה מכך, החליטה החברה לבטל את לוח הטיסות של אל על עד ל-31 באוגוסט 2020 ולהאריך את החל"ת של העובדים. "גם אם נחזור לטוס אחרי, החזרה מחל"ת תהיה מדורגת ותואמת את הפעילות והביקוש לטיסות", ציין אוסישקין.
את התקופה הגדיר מנכ"ל אל על כ"מלחמת עולם" וציין כי "המשבר מציב לענף התעופה אתגר שלא היה כדוגמתו, האטה דרמטית בכלכלה העולמית, איסור מעבר בין מדינות, עצירה של החיים כפי שהכרנו ערב המשבר, רק שהאויב הוא נגיף שמפיל חללים ונפגעים רבים. קשה עדיין לחזות מתי איך יסתיים המשבר, אך כבר עתה ניתן לומר כי חלק מהדברים לעולם לא ישובו להיות כפי שהיו".
עם זאת, הוא הוסיף, כי "בכל משבר יש גם הזדמנויות ואפשרויות חדשות ביום שאחרי. אנו כבר שוקדים על הדרכים לנצל את היתרון היחסי שלנו ולהתאים את אל על למציאות ולתחרות הצפויה לנו. אני מאמין היום וביתר שאת כי יש לנו הכלים לצלוח ביחד את המשבר הזה ולצאת כשידנו על העליונה - המדינה לצדנו, העם כולו מחזק ותומך בצורך לשמר את התעופה הלאומית, ואנו נעשה הכול בכדי לא לאכזב, לעמוד בתוכנית העסקית".
פורסם לראשונה: 10:48, 16.07.20