המשבר באל על: לאחר הסכמי הבראה שחתמה הנהלת אל על, בסיוע ההסתדרות, עם שלושה ועדי העובדים בחברת התעופה, ההסתדרות הודיעה הערב (ד') כי חתמה על הסכם הבראה בסטקור הטייסים, ללא נוכחות נציגי הוועד בראשות הקברניט ניר ראובני. בכך, השלימה החברה חתימה על הסכמי עבודה קיבוציים עם כל מגזרי העובדים.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
ההסכם הרביעי והאחרון, אמור לסייע לחברת התעופה לעמוד בהתחיבותיה מול משרד האוצר, ובכך תוכל לקבל הלוואה בערבות המדינה בגובה של 250 מיליון דולר בנוסף להנפקת מניות לציבור בגובה של 150 מיליון, כשהמדינה תתחייב מצידה לרכוש מניות שהציבור לא ירכוש. בכך, ייתכן שבעתיד תעבור השליטה בחברה לידי המדינה, שאף תוכל להלאימה ולהשתלט עליה. מתווה הסיוע לאל על אושר בשבוע שעבר בישיבת דירקטוריון החברה.
2 צפייה בגלריה
מטוס של אל על
מטוס של אל על
מטוס של אל על
(צילום: Shutterstock)

חיסכון של כ-105 מיליון דולר בשנה

מי שהוביל את חתימת ההסכם עם הנהלת החברה הוא יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, ויו"ר איגוד עובדי התחבורה, אבי אדרי. ההסכם כולל בתוכו שורה של צעדי התייעלות שיחסכו לחברת התעופה כ-105 מיליון דולר בשנה.
ההסכם משלים את רצף ההסכמים שנחתמו בשבועות האחרונים עם שלושת הוועדים האחרים בחברה: ועד אנשי צוות דיילי אוויר (דיילים ומנהלי שירות בטיסה), ועד מנהלי וועד התחזוקה וההנדסה. לדברי ההסתדרות, הדבר יאפשר באופן מיידי לחברת התעופה את קבלת הסיוע מהמדינה לאחר שנחתמו הסכמי ההתייעלות שמקפלים בתוכה גם פיטורי אלפי עובדים והוצאה של רבים אחרים לפנסיה מוקדמת ובתנאי פרישה עם פיצויים מוגדלים. תוקף ההסכם יהיה בדומה להסכמים שנחתמו בסקטורים האחרים כך שהוא יהיה במקביל ולמשך תקופת ההלוואה שתקבל אל על.
יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד אמר הערב כי "אל על היא נכס אסטרטגי חשוב למדינת ישראל ומאז פרוץ המשבר, קיבלתי החלטה שאני כיו"ר ההסתדרות אעשה הכול למען הצלת החברה ולמען אלפי עובדיה. הבטחתי ועמדתי מאחורי הבטחתי.
2 צפייה בגלריה
  יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד
  יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד
יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד
(צילום: אגף הדוברות בהסתדרות)
"גם בשעה זו, אני קורא לסקטור הטייסים שלא נכח במעמד חתימת ההסכם, לגלות אחריות ולהירתם למשימת ההצלה של אל על. לאחר דרך ארוכה ואינטנסיבית, הגענו לנקודת הכרעה במשא ומתן - להציל את החברה או לתת לה למות. אני גאה בהחלטה שלי ורוצה לחזק את כל השותפים באל על שנרתמו כדי להציל את הבית ולתת לאל על את הסיכוי האחרון לשרוד ולחזור לצמוח.
"תודה והערכה רבה ליו"ר איגוד עובדי התחבורה, אבי אדרי, ולצוותו המסור שעשו לילות כימים בחודשים האחרונים כדי לגשר על הפערים בין הצדדים ולגבש הסכמים שמאפשרים להציל את החברה ולשמור על פרנסתם של אלפי עובדים בענף התעופה הישראלי".
יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי, אמר כי "כך נראית מנהיגות אחראית. ההסתדרות והעובדים עמדו בפני החלטה היסטורית - להניח לחברת אל על להימחק או לעשות כל שניתן כדי לאפשר לה לעמוד מחדש על רגליה.
"אין דרך אחרת לתאר את מה שקרה הערב: ההסכם שחתמנו הציל את מקור פרנסתם של אלפי עובדים. אני מודה לכל השותפות והשותפים שנרתמו למשימה, ולא ישנו לילות ארוכים כדי שנצליח להביא את זה לקו הגמר. תודה מיוחדת ליו"ר ההסתדרות על הובלת הדרך ותודה להנהלת החברה ולעובדים שהוכיחו שוב את עוצמתו ואיכותו של ההון האנושי באל על ברגעים הכי קשים".