שוק התקשורת יהפוך ריכוזי יותר? ב-2022 שירותי האינטרנט הביתי בישראל ישווקו כמקשה אחת, כך הודיע הערב (ראשון) משרד התקשורת. המשרד יערוך שימוע לבחינת ההפרדה בין תשתית אינטרנט לבין שירות גישה לאינטרנט (ISP). כלומר, חברות תקשורת יוכלו להציע אינטרנט בפס רחב כשירות אחד, בלי ההפרדה בין ספק אינטרנט לתשתית אינטרנט. כיום, צרכנים משלמים לספק וספק תשתית בשתי חשבוניות שונות, או בחשבונית אחת, אך כשירותים מופרדים. מדובר בשינוי היסטורי בשוק התקשורת בישראל שכן זוהי הפרדה שקיימת כבר 20 שנה. חברות יוכלו להגיש התנגדותן עד 22 באוקטובר.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לדעת גורמים מקצועיים, מדובר בהפרדה מלאכותית ומיותרת ואין טעם שהצרכנים ישלמו לשני השירותים בנפרד. היא נולדה כדי למנוע מחברות להפוך למונופולים. כעת, תהיה לצרכנים כתובת אחת, מה שבמילא קרה בשנים האחרונות, עת יותר חברות החלו להציע חבילות של ספק + תשתית. יתכן שזה אף יוזיל חשבוניות. ברם, ביטול ההפרדה עלול לפגוע בעשרות חברות קטנות שמוכרות רק שירותי ספק אינטרנט ויחזק את הגדולות, שכן בתחום ספקי האינטרנט פועלות עשרות חברות ורק חמש חברות מחזיקות בתשתית אינטרנט - HOT, בזק, אנלימיטד, סלקום ופרטנר. כשלאנלימטד יש שותפויות עם HOT וסלקום.
2 צפייה בגלריה
גלישה ברשת
גלישה ברשת
גלישה ברשת
(אילוסטרציה: Shutterstock)
במשרד מבהירים שתהליך המעבר לאסדרה החדשה יהיה הדרגתי, "במטרה לאפשר לספקיות ה-ISP להיערך לשינוי, ולמנוע מחברות התשתית הגדולות (בזק ו-HOT) לנצל את היתרונות המבניים שלהן ולהעביר צרכנים לשירות אחוד, מה שיפגע באופן משמעותי בספקיות ה-ISP הקטנות ובכלל ויחזק את כוחן המונופוליסטי", כך נמסר. עוד נמסר כי ספקים קטנים יוכלו להמשיך למכור שירותי ספק + תשתית במסגרת רפורמת השוק הסיטונאי, על אף שאינם בעלי התשתית.
משום מה, המשרד הודיע כי השינוי לא יחול על המגזר העסקי. לפי המשרד: "כיוון שמקטע הספקיות מייצר ערך ייחודי ולהערכת המשרד לאבחנה זו קיימת תועלות במגזר זה".
בדברי ההסבר של משרד התקשורת נכתב כי "התרומה של מקטע ה-ISP כמקטע עצמאי לרווחת הצרכנים היא קטנה, הן במונחי תחרות והן במונחי שירות, וספק אם בהינתן האלטרנטיבות הקיימות בשוק, הן לחברות והן לצרכנים, מקטע זה מועיל כלל. ניכר כי בעשור האחרון, ולמרות יציבות במספר ספקי ה-ISP המהותיים, הייתה ירידת מחירים משמעותית ביותר במחיר שירות ה-ISP שלא נובעת דווקא מהקטנת הרווח עקב הגברת התחרות (שכן התחרות הייתה רבה גם לפני עשור, וחסמי הכניסה נמוכים יחסית) אלא בעיקר מקיטון בעלות האספקה וירידה אינהרנטית בשווי המקטע".
2 צפייה בגלריה
מטה בזק מגדל עזריאלי תל אביב
מטה בזק מגדל עזריאלי תל אביב
מתנה לחברות הגדולות? מטה בזק, מגדל עזריאלי תל אביב
(צילום: דוברות בזק)

יבוטל הבאנדל ההפוך

המשרד הודיע כי: "מוצע לקבוע, כי החל מ-1 בינואר 2022, יבוטל האיסור החל על ספקי תשתית שהם מונופולי לספק בעצמם שירות ISP המיועד לצרכנים פרטיים, וכך כל ספק תשתית יהיה רשאי לספק שירות גישה לאינטרנט בתצורה אחידה.
"החובה החלה על ספקי התשתית לספק מקטעי רשת שונים בסיטונאות לא תבוטל. בכך, במקום תצורות שונות (סיטונאות, בנדל, בנדל הפוך, הפרדה בין תשתית ו-ISP) האינטרנט לצרכנים פרטיים חדשים בישראל יסופק כמוצר אחוד בלבד ללא תלות בקיומה של רשת גישה בבעלות הספק.
"בנוסף, ייאסר על ספק תשתית להציע את שירותיו של ספק ISP (בין אם מדובר בחברה קשורה ובין אם לאו), קרי, לא יותר שיווק בתצורת 'בנדל הפוך'. כפועל יוצא אנו מעריכים שברוב מוחלט של המקרים יבחרו בעלי התשתית לשווק אך ורק את השירות האחוד, ולמעט מקרי קצה לא יהיה ערך עבורם או עבור הצרכנים בהמשך רכישת שירות תשתית ושירות גישה במנותק.
"על מנת שלא לגרום לניתוקים ותקלות למנויים קיימים יוכל ספק תשתית שחפץ בכך להמשיך להציע את שירות התשתית כשירות קמעונאי עצמאי ללקוחות קיימים בלבד אך לא יחויב לספק שירותיו בתצורה מפוצלת על מנת לספק שירותים ללקוחות הקיימים. המשרד ימשיך לעקוב אחר התפתחויות בשוק ובאם יראה כי התצורה המפוצלת ממשיכה להתקיים לאורך זמן, ישקול התערבות נוספת".