פעם זאת הייתה הלצה של האחד באפריל: המדינה תחלק בבוקר הזה לכל אזרח אלף שקל. הערב ההלצה הפכה למציאות. הממשלה, שמנסה לחסוך כל שקל במשא ומתן קשוח עם האחיות והעובדות הסוציאליות, תחלק לכל אזרחי המדינה שי מוקדם לחגים בשווי כולל של שישה מיליארד שקלים.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
הפגנות הרחוב הסוערות, שהתגברו בימים האחרונים, והווידוי האישי של אזרחים כי הגיעו לפת לחם, חוללו את השינוי. ראש הממשלה - ובלית ברירה גם שר האוצר הנגרר אחריו - הבינו שאו-טו-טו חוזרת המחאה משנת 2011 לרחובות. וכך ביום שבו החלה בשנת 2011 מחאת שדרות רוטשילד הגדולה, הם איבדו את הראש והחליטו לחלק כסף מקופת המדינה, כאילו שזה עתה מצאו מטמון נסתר.
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו וישראל כץ
בנימין נתניהו וישראל כץ
ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ושר האוצר, ישראל כץ
(צילום : אוהד צויגנברג)
הגירעון בתקציב עלול להגיע השנה ל-150 מיליארד שקל, אולם ההחלטה הערב להעניק לכל אזרח מענק כבר לא קשורה לגודל הגירעון, אלא לתכנית כלכלית שישית בזמן האחרון, תכנית מבולבלת, עוד טלאי על טלאי, שאין לה כל קשר למשבר. האם קבלן עשיר, אשת עסקים בעלת יאכטה, מיליונר המתגורר באחד המגדלים בתל אביב או בעל חווילה בכפר שמריהו או בסביון זקוקים ל-750 שקל סיוע מתקציב המדינה? ממש, אבל ממש, לא!

רבים כלל לא זקוקים למענק

בה בשעה שכל אזרח מגיל 18 ומעלה יקבל לפי התכנית 750 שקל, הורים לילד יקבלו 2,000 שקל, הורים לשני ילדים יזכו ל-2,500 שקל והורים לשלושה ילדים ומעלה יזכו ב-3,000 שקל - בעל חנות קטנה בפרדס חנה ובעל מכבסה בעכו קיבלו היום מענק מגוחך של 800 ו-1,500 שקל מהמדינה לחודשיים - מאי ויוני.
מישהו שם, במשרד ראש הממשלה התבלבל וסחף אחריו היום בתכנית שכולה איוולת את שר האוצר, ישראל כץ, ואת בכירי האוצר ההמומים. השר כץ, עם כל כוונותיו הטובות לחילוץ המשק מהמשבר הנורא, נגרר לכל תכנית - שהגו בסביבתו של בנימין נתניהו - מאז שנכנס לתפקידו.
2 צפייה בגלריה
מחאה בירושלים
מחאה בירושלים
ההפגנות חוללו את השינוי. מחאה "הדגלים השחורים" בירושלים אמש
(צילום: אלכס קולומויסקי)
הלחץ מההפגנות הוביל היום את הפרופסור אבי שמחון, יועצו הכלכלי של ראש הממשלה, להמציא תכנית שפירושה אחד: השלכת מיליארדי שקלים מקופת המדינה לעברם של האזרחים, שרבים מהם אינם זקוקים כלל וכלל למענק המוזר הזה.
בכירי משרד האוצר, שהתווכחו ביממה האחרונה על כל שקל שלא רצו לתת לעובדות הסוציאליות, נותרו הערב המומים וכועסים. הרי עליהם הוטל לשמור על קופת המדינה, אך בה בשעה יש מי שמבזבז ללא תכלית את הכספים שיילקחו כהלוואות לכיסוי גירעונות הענק, רק כי התעורר החשש שזעם חלק מהאזרחים גדול עד כדי התפרצות קשה בימים הקרובים.
וכך ימצאו בקרוב בחשבון הבנק שלהם, אם יהיה להם פנאי להציץ בו, בעלי הכנסות של עשרות אלפי שקלים בחודש, שרק לפני ימים אחדים פורסם בעניינם דוח השכר, עוד 750 או אולי 2,000 שקל. והם באמת לא זקוקים לסכום הזה. איוולת כבר אמרנו?