סיוע לעידוד תעסוקה לעולים: לאחר שנחשף הנתון העגום שהציג 28% אבטלה בקרב עולים חדשים בהשוואה לכ-20% אבטלה בכלל האוכלוסייה - שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו שטה ושר האוצר ישראל כץ סיכמו על תוכנית תעסוקתית והארכת סל הקליטה לסיוע מיידי לעולים חדשים בתקציב של כ-80 מליון שקל.
מתוך הסכום, 48 מיליון שקלים יחולקו לפי התוכנית הבאה: 11 מיליון שקל להכשרות מקצועיות לכ-1,500 עולים, שבעה מיליון שקל יוקדשו לתמריצים למעסיקי עולים, ארבעה מיליון שקל לסבסוד הכנה לעולים להשיג רישוי ישראלי למקצועותיהם, 11.2 מיליון שקל לשוברי תשלום לאולפני עברית פרטיים, 8.5 מיליון שקל סיוע וליווי עסקי לעולים עצמאים ושישה מיליון שקל לסטודנטים עולים. 32 מיליון השקלים הנותרים יוקצו לסיוע לאלו שעלו בתקופת הקורונה.
1 צפייה בגלריה
שר האוצר ישראל כץ ושרת העלייה והקליטה פנינה תמנו שטה
שר האוצר ישראל כץ ושרת העלייה והקליטה פנינה תמנו שטה
שר האוצר ישראל כץ ושרת העלייה והקליטה פנינה תמנו שטה
בשנתיים וחצי האחרונות עלו לישראל 72 אלף עולים חדשים, 65% מהם בגילאי עבודה ושיעור אקדמאיים גבוה מהאוכלוסייה הכללית. לפי חוק הביטוח הלאומי, עולים אינם זכאים לקבל דמי ביטוח לאומי בשנת הקליטה הראשונה, כך שרבים מהם נקלעו בתקופת הקורונה למצב של חוסר הכנסה מלבד הסיוע של משרד הקליטה, כסל קליטה.
לדברי אופיר להב, סמנכ"ל משרד הקליטה, "עם פרוץ המשבר נרשמה עלייה חדה במספר העולים המבקשים הבטחת הכנסה, ולכן השמה בתעסוקה כה חשובה והכרחית".

מענקים לעסקים שמקדמים עולים

במסגרת התוכנית יוקצו תקציבים לטובת מתן הכשרות תעסוקתיות לעולים, תמריצים לעסקים, סיוע לעסקים ביזמות של עולים חדשים, וואצ'רים לסיוע ממוקד במקצועות נדרשים, לימודי השפה העברית לקראת תעסוקה הולמת, מענקים לכ-550 עסקים עצמאיים שמקדמים עולים וקידום סטודנטים עולים בתעסוקה הנתמכים על ידי משרד העלייה והקליטה.
שרת העלייה וקליטה פנינה תמנו שטה, אמרה כי "אני מודה לשר האוצר שראה איתי עין בעין את הצורך לסייע לעולים חדשים ולתת להם את הכלים לחזור למעגל העבודה, במיוחד בעת הזו. עולה חדש שמגיע לישראל אינו זכאי על פי חוק לקבלת דמי אבטלה בשנתו הראשונה, דבר המקשה עוד יותר על מצבו הכלכלי. רק בשנה האחרונה, קלטה מדינת ישראל כ-35 אלף עולים חדשים ואנו מחוייבים לדאוג ולתת להם את הכלים שיסייעו לעולים בהשתלבותם בשוק התעסוקה הישראלי, במיוחד בעת הזו שמשבר הקורונה אינו פוסח על אף אחד".
ח"כ דוד ביטן, יו"ר וועדת העליה והקליטה, אמר כי "הסיוע לעולים הוא חשוב. במיוחד בתקופת קורונה. הם אוכלוסייה שזקוקה לכך ואני שמח שנפל בחלקי כיו"ר הועדה ביחד עם שרת העלייה והקליטה ושר האוצר לפעול לסיוע בתקופה זו. עדיין קיימות משימות נוספות שגם בהם נמשיך לטפל".
ביטן אמר עוד: "תעסוקה היא הסיבה העיקרית להצלחה בקליטה. השתלבות בחברה במדינה חדשה מביאה לחיים בכבוד, וקשיים בתעסוקה עולים להביא לירידה מהארץ, ואף להתאבדויות". ביטן הדגיש כי הסכום אמנם לא יספיק לנושאי התעסוקה והארכת הזכאות, אך בתיאום עם שרת הקליטה יוקצו לכך סכום נוסף.
ח"כ יואל רזבוזוב הוסיף כי "אני מאושר שהדיון שיזמתי בעקבות מצוקת העולים נשא פרי. מודה ליו"ר הוועדה על שאינו מבחין בין קואליציה ואופוזיציה אלא רק טובת העולים החדשים לנגד עיניו".
שר האוצר, ישראל כץ, מסר כי ״אני רואה חשיבות רבה בתמיכה וסיוע לעולים החדשים המתמודדים עם אתגרים כלכליים משמעותיים בעקבות המשבר בנוסף על ההתאקלמות בישראל ולכן הקצתי סיוע רחב היקף בגובה 80 מיליון שקל, שמותאם לצרכים הייחודיים של אוכלוסייה זו, על מנת להקל עליהם בעת הזו ובכדי לשלב אותם באופן מיטבי בחברה הישראלית.