"שהשר כץ יתקיים מ-5,200 שקל לארבעה חודשים, זה בטוטאל סך המענקים שקיבלתי". כך אומר היום (ד') לאולפן ynet דניאל פרקש, עצמאי שעובד בהפקות וסרטי תדמית, בתגובה לתוכנית הכלכלית ולריאיון של שר האוצר ישראל כץ הבוקר ב-ynet.
>>לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
"אני חושב שההבטחות הן ערימה של שטויות, וסליחה לכבוד השר. רשת הביטחון לעצמאים שהם מתארים היא לא רשת ביטחון, היא רשת שאומרת 'בואו תהיו עניים ותסתדרו, וגם תרוקנו להורים שלכם את חשבון הבנק שלהם תוך כדי'".
5 צפייה בגלריה
עימותים ועצורים אחרי ההפגנה: "זו מלחמה"
עימותים ועצורים אחרי ההפגנה: "זו מלחמה"
הפגנת הקורונה
(צילום: טל שחר)
פרקש טוען כי לעצמאים נגמרה הסבלנות, וכי הם לא יכולים להסתפק בשלב זה רק במקדמה המובטחת: "מה מצפים שיקרה לציבור שצריך לשלם 5,000 שכירות? אם יש לך ילד אתה לא גומר את החודש מפחות מ-10-12 אלף שקל. אז איך אתה סוגר בעצמך את הפער הזה? השרים חיים עם משכורת של 44 אלף בחודש אבל הם אומרים בואו תקחו 1,500 שקל ותחיו איתם. זה ריאלי?"
5 צפייה בגלריה
דניאל פרקש
דניאל פרקש
דניאל פרקש
גם טל עוזר, בעלת סטודיו לספורט, לא התעודדה מהתוכנית הכלכלית המדוברת. "קמתי הבוקר ושמעתי את ההודעות על הסגר. אני לא אעמוד בסגר נוסף, כפי שאת רואה, יש לי סטודיו לספורט, אני מתחילה להתאושש ועומדים להרוס לי שוב את החיים אחרי שהתחלתי קצת להתאושש. אני לא אעמוד בזה, אני בהתקף חרדה מהבוקר, אני לא מצליחה אפילו להחזיק את הטלפון.
"כץ אומר שידאגו לעצמאים, אז אולי דואגים ל-100-200 אלף עצמאים, אבל עוד 100-200 אלף נופלים בין הכיסאות. אני לא רוצה את הטובות שלו, לא רוצה את הטובות של ביבי, אני רוצה להתפרנס בכבוד".
פרקש מוסיף תסכול גדול מהתנהלות הממשלה בכלל בימים אלה: "איך הם אמרו לפני הבחירות? ישראל היא מעצמה כלכלית, אימפריה. איפה האימפריה הזאת? איפה ההסברים לתושבים על איך באמת להתנהג? הם מדברים על דוגמה אישית, הם הראו דוגמה אישית? הם מהווים דוגמה אישית? הם הראו דוגמה אישית למשהו בכל המשבר הזה? הם ויתרו על שקל מהמשכורות שלהם? הם לא הלכו עם מסכה, מירי רגב פותחת מחלף ואומרת 'לא עמדנו בהנחיות אז פעם הבאה', טקס שעולה 200 אלף שקל. זה הדוגמאות שלהם. 14 שנים הם בשלטון, מחליפים כסאות, אז ככה זה נראה, ומה אתם מתפלאים שאנשים יוצאים לרחובות ושרפים חצי מדינה וצרים על בלפור, כי ככה זה נראה שמשתינים על אנשים בקשת ומבטיחים הבטחות".

"פשוט אטומים"

פרקש ועוזר הם לא היחידים שמיואשים מהבטחות למענקים ופיצויים. בעלי עסקים רבים טוענים שמשרדי האוצר והבריאות לא מצליחים להפנים את גודל המשבר. "מי שפותח היום מסעדה בישראל הוא פסיכופת". את ההכרזה הקשה הזאת השמיע השבוע אילן זיגדון, חבר בתנועת "אני שולמן" והבעלים של מסעדה בבאר שבע, בדיון שהתקיים בוועדת הכלכלה של הכנסת. הוא הסביר כי "הקריטריונים לקבלת פיצוי מעודדים העלמת מס. זה הביא לכך שמסעדנים חייבים כסף לשוק האפור ולא יודעים איך לצאת מזה".
השף אסף גרניט, שהתייחס למידת ההדבקה במסעדות, טען בוועדה כי הדו"ח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת דיווח כי רק 1.8% מהחולים שמקור ההדבקה שלהם ידוע נדבקו במסעדות, אולם ההחמרות בהגבלות מרוכזות דווקא בהן.
5 צפייה בגלריה
אסף גרניט
אסף גרניט
"לקבוע הגבלה של 20 איש במסעדה בלי קשר לגודל המקום זה לירות לעצמנו ברגל". השף אסף גרניט
"אין מפגשים בתוך מסעדה. אנשים מאוד אחראים, ובעלי מסעדות מפחדים על הפרנסה שלהם, כך שהם מקפידים לשמור על ההנחיות. אי אפשר לחזור אחורה בלי פרופורציה. בעולם מצאו דרכים להפעיל מסעדות. מגיע לנו פיצוי וזה מצוין, אבל יש גבול כמה פיצוי הממשלה מסוגלת לתת, ובלי לתת למשק לעבוד לא נצליח להתמודד. לקבוע 20 איש בלי קשר לגודל המקום זה לירות לעצמנו ברגל", אמר.
גם השף טום אביב סבור שהגבלת מספר הסועדים לא פרופורציונלית. בדיון שהתקיים בכנסת ביום ראשון הוא טען בכעס כי "מסעדה לא יכולה לשרוד רק עם 20 סועדים, ועדיף כבר לסגור ולתת פיצוי. מסעדות הן המקום הכי בטוח שאפשר לצאת אליו. מבית העסק שלי לא יצאו חולים. אני חולה קורונה ונדבקתי במסיבה ביתית, אם נסגור עסקים וברים אנשים ימצאו תחליפים ועל מסיבות ביתיות לא ניתן לפקח".
אבנר כהן, נהג הובלות עצמאי, סיפר בשיחה עם ynet כי התברר לו שיקבל 1,700 שקל כמענק שאמור להינתן לו היום. "האנשים ברשות המיסים ובאגף התקציבים באוצר פשוט לא היו עצמאים מעולם ולא מבינים מה היא המשמעות של לתת 1,700 שקל למי שחייב כבר 80 אלף שקל. הם פשוט אטומים", הבהיר.

"אף אחד לא אטום כאן"

האם באמת יש אטימות באוצר? באופן לא מפתיע, ברשות המיסים, כמו גם באגף התקציבים במשרד האוצר, לא מסכימים עם הקביעה. באגף התקציבים מסבירים כי "אנחנו צריכים לשמור מחד על הקופה, כדי שהמדינה תמשיך לתפקד, ומאידך לעזור ככל האפשר לבעלי העסקים ולמי שדואגים לצמיחה במשק".
ברשות המיסים התייחסו למענקים שישולמו היום לכ-400 אלף עצמאים ומסרו בתגובה לפניית ynet כי "צריך לזכור שזה רק תשלום ראשון מיידי של המענק הדו חודשי. בעקבותיו תהיה השלמה למי שתהיה ירידה של לפחות 40% במחזור. אף אחד לא אטום כאן. אלה הכללים שנקבעו והם בהחלט הוגנים".
כאשר מורה לפסנתר מספרת כי תקבל רק 2,000 שקל, ברשות המיסים שואלים בתגובה האם היא אכן דיווחה על כל הכנסותיה, או שמא הצהירה רק על חלקן. "מי שמקבלת סכום כזה גם הצהירה על הכנסה בסכום נמוך. אז זאת ממש לא אטימות, אלא קביעת הפיצוי לפי הכנסת העצמאי", מסבירים שם.
לדברי רכז התעשייה והמסחר באגף התקציבים, עידו סופר, "התוכנית הכלכלית נועדה בעיקר לתת סיוע לענפים שנסגרים ונפתחים. מטרתה לכסות כ-15% מההוצאות הקבועות החודשיות לזמן ארוך, מה שיאפשר למרבית העסקים לצלוח את המשבר". הוא הבטיח כי אם יהיה צורך לעדכן או לשנות את התוכנית - הדבר ייבחן.

המצב העגום של העסקים

את המצב העגום שבו מצויים העסקים בישראל ביטאה שלשום היטב יו"ר ענף מארגני התערוכות הוותיקה, ישראלה שטיר, כאשר פרצה בבכי בישיבת ועדת הכלכלה של הכנסת: "אני לא יכולה יותר. ממה נשלם ונפרנס את האנשים? עברנו מלחמות ומשברים ואני בגיל שאני לא יכולה להתחיל מחדש", אמרה. שטיר, המכהנת גם כסגנית נשיא איגוד לשכות המסחר ובעלת קבוצת שטיר, סיפרה כי מאז 28 בפברואר החברה שלה בהדממה: "לא באתי לבקש כסף. באתי לבקש לחזור לעבוד".
5 צפייה בגלריה
"לא באתי לבקש כסף. באתי לבקש לחזור לעבוד". יו"ר ענף מארגני התערוכות ישראלה שטיר
"לא באתי לבקש כסף. באתי לבקש לחזור לעבוד". יו"ר ענף מארגני התערוכות ישראלה שטיר
"לא באתי לבקש כסף. באתי לבקש לחזור לעבוד". יו"ר ענף מארגני התערוכות ישראלה שטיר
(צילום: אביב חופי)
אנשי מפתח נוספים במשק לא מצביעים דווקא על אטימות מצד האוצר, אבל כן חושבים שיש בעיה בהפנמה של המצב החמור של בעלי העסקים אצל מקבלי ההחלטות. נשיא לה"ב (לשכת ארגוני העצמאים והעסקים בישראל), רועי כהן, אמר ל-ynet כי "יש אמנם תוכנית לטווח הארוך, אך 82 אלף עסקים נפלו בין הכיסאות ולא קיבלו מענה וזה מצב ממש לא טוב שמסכן את קיומם".
נשיא לשכת יועצי המס, ירון גינדי, הוסיף כי "שיעור הפיצוי של מענק ההשתתפות בהוצאות קבועות מקפח ענפים עסקיים שלמים, עם הוצאות קבועות גבוהות ביחס למחזור, כדוגמת תשלום שכר הדירה לעסק. עסקים שמחזור העסקאות שלהם ירד ב-60%, דבר שמהווה פגיעה קשה מאד בעסק, יקבלו פיצוי של 6% בלבד מהמחזור של החודשיים המקבילים בשנת 2019. המצב הזה עלול שלא לאפשר להם להמשיך ולקיים את העסק שלהם בעתיד".
נשיאת לשכת רו"ח, איריס שטרק, סבורה גם היא שאין אטימות באוצר, אולם לשיטתה יש בהחלט מקום לשפר את נוסחאות הפיצויים. בשיחה עם ynet ציינה כי "מנגנוני הפיצוי, גם כאשר הם מגיעים לאחוזי נזק מהותיים בהיקף הירידה במחזור וגם כאשר העסק התנהל ביעילות - הם נמוכים מאוד".
פורסם לראשונה: 07:11, 15.07.20