חברת HOT קיבלה אישור לתעריף הסיטונאי המופחת שהציעה לספקיות אינטרנט, עבור שימוש בתשתית שלה. ההוזלה התאפשרה בעקבות "חיבור אזורי": העברת החיבור של הספקיות באמצעות נתב או ברכיב שבו מותקנים רכיבי CMTS (מתג) במקום בליבת הרשת. מדובר בהנחה של 28% לעומת התעריף לשינוע תעבורה בליבת הרשת שגובה HOT כיום: 9 שקלים לעומת 12.5 שקל למס"ש (מגה ביט).
רשת HOT בנויה מאתר ליבה. מתחת לאתר הליבה יש 19 אתרי אגרגציה (מיקומים שניתן להתחבר אליהם), ובכל אתר כזה יש עשרה רכיבי CMTS. מעתה חברה שתתחבר לאתרי CMTS במקום לאתר הליבה - תשלם פחות. זה גם יאפשר לספקיות גישה רחבה יותר לתשתית HOT ברחבי הארץ.
1 צפייה בגלריה
HOT
HOT
HOT
(צילום: תומי הרפז)
לפי משרד התקשורת, "ההחלטה תאפשר לספקיות להתחבר בנקודת איסוף שמוזילה להן עלויות", במטרה ליצור תחרות במסגרת השוק הסיטונאי: שימוש בתשתית אינטרנט על-ידי מספר שחקנים. יחד עם זאת, בענף טוענים שזאת לא הנחה אטרקטיבית מספיק, שכן עלות קו סיטונאי בתשתית HOT גבוהה עד 67% ביחס לשירות דומה בתשתית בזק.
כיום, ב-HOT מקדמים בעיקר את HOTnet כספקית. כך למשל, HOT השיקה את הסיבים האופטיים שלה בחבילות שכוללות את HOTnet. היא לא הציגה ספקים אחרים שימכרו את החבילות. במקביל, החברה היחידה שמציעה כיום חבילות אינטרנט עם תשתית HOT היא חברת פרטנר, שגם נלחמה מול HOT ומשרד התקשורת על הפחתת התעריף.
אין כל ערובה שההנחה תתגלגל לצרכן אבל יש מה להוזיל פה: כיום פרטנר מוכרת חבילת ספק + תשתית HOT במחירים גבוהים: 130 שקל לחודש למשך שנה למהירות של 200 מגה (לא כולל נתב) - מחיר גבוה לעומת 300 מגה ב-80 שקל לחודש לשנה על גבי תשתית פרטנר פייבר. פרטנר מוכרת מהירות של 30 מגה על גבי תשתית HOT ב-100 שקל לחודש לשנה, בעוד שעל גבי תשתית בזק לקוח ישלם 110 שקל לחודש למשך שנה, עבור 100 מגה.
ממשרד התקשורת נמסר כי "במסגרת ההחלטה של משרד התקשורת בינואר האחרון לאפשר באופן מיידי לספקי האינטרנט את ביצוע החיבור באמצעות נתב או ברכיב האגרגטיבי בו מותקנים CMTS -ים, הוחלט כי חברת HOT תציע תעריף מעודכן שמגלם הנחה משמעותית אל מול התעריף לשינוע תעבורה בליבת הרשת שגובה HOT כיום. ההפחתה נבחנה ע"י המשרד ונמצאה סבירה, וככזאת שתוזיל עלויות לספקיות ותעודד את התחרות בשוק הסיטונאי".

המשרד לא קיבל את הצעתה המקורית של HOT

המשרד דרש מ-HOT להפחית תעריפים בינואר השנה, בעקבות פנייה של פרטנר. בפברואר, העבירה HOT התייחסות לגבי גביית תעריף אזורי של 10.9 שקלים למס"ש. לאחר שפרטנר הציגה עמדתה, הניחה HOT במרץ 2021 הצעה לתעריף לחיבור אזורי שיעמוד על 9 שקלים חדשים למס"ש (ללא מע"מ).
ממשרד התקשורת נמסר כי "פרטנר טענה בדיונים כי פרט להפחתת עלויות הרכיבים שאינם נדרשים בעת החיבור האזורי, יש לעדכן את התעריף בשל השינוי בהיקף הביקושים, וכן לעדכן את התעריף כך שלא יתקיים צמצום מרווחים. לעמדת המשרד במסגרת הנוכחית יש לבחון את סבירות התעריף המוצע ביחס לתעריף הארצי, ולא את סבירותו של התעריף הארצי כשלעצמו. עקב כך, ייבחן הצורך בעדכון התעריף הארצי בעוד מספר חודשים".