כמה יעלה לכם אנטרקוט השנה ואיפה תמצאו חזה עוף בזול? ברשתות השיווק ובקצביות מתכוננים לחג עצמאות אינטימי יותר, בחסות הקורונה, עם מנגל ביתי. "חג העצמאות במרפסות", כך מכנים אותו ברשתות שצופות ירידה במכירות.
"להערכתי יש מיליון איש שחזרו לארץ ואין מסעדות, אז אמור להיות שפע של בשר, אבל מצד שני אין גם יציאה לפארקים. אנשים אמנם יעשו מנגלים במרפסות וברחוב למטה, אבל כנראה שלא באותן כמויות כמו ביום עצמאות רגיל", כך טוען אייל רביד מבעלי רשת ויקטורי. לפי רביד, יש גם חוסרים בבשר טרי מקומי בגלל הידבקות בקורונה בדיר אל אסד, שם שוכן מפעל הבשר של דבאח - אחד משני ספקי הבשר הגדולים בישראל.
5 צפייה בגלריה
ממנגלים ביום הבחירות
ממנגלים ביום הבחירות
"על האש" גם בבית
(צילום: יואב דודקביץ')
"דבאח עובד כרגע ברבע כוח. כשיחזור לעבוד מלא, הוא יעבוד במגבלות התו הסגול, כלומר, כושר הייצור שלו יירד, כי אפשר לעבוד צמודים. העובדים היו עובדים חצי מטר אחד מהשני והמפעלים לא גדולים מספיק כדי שכל העובדים יעמדו שני מטר אחד מהשני. תוסיפי לזה את נושא איטיות הייבוא מחו"ל ועלול להיות חוסר".
לעומת זאת, היבואן ארז קורנפלד, מבעלי רד מיט, טוען שיש בשר בשפע. "נערכנו עם הייבוא מראש. הוצאנו מטוס פרטי השבוע לפולין. יהיה מספיק בשר לחג, אם כי אני מניח שהמכירות יירדו. כשאנשים אוכלים בקבוצות קטנות הם קונים פחות. אז השנה לא יאכלו פחות, יזרקו פחות".

זול לקנות בדבאח אבל זו רשת עם מעט סניפים

ומה קרה למחירים השנה? יש מבצעים ברשתות אך הם לא עמוקים במיוחד. למרות העלייה בצריכת הבשר, עיקר הסחורה שנמכרת ביום העצמאות היא עופות, ושם יש גם עליית מחירים בחלק מהפריטים.
מהשוואת מחירים שערכנו בין מספר רשתות שיווק, עולה כי הרשת הזולה ביותר בבשר ועוף היא סלאח דבאח, אבל יש לה ארבעה סניפים בלבד וכן הבשר שם לא כשר. בימים אלה, לא בטוח שמשתלם לנסוע רחוק כדי לקנות פריטים ל"על האש". הרשת השנייה הכי זולה אחריה, בסל שאנחנו בדקנו היא יינות ביתן, שהיא גם הרשת הארצית הזולה ביותר בפריטים שבדקנו, ואחריה רמי לוי. בין הרשתות העירוניות מצאנו שמגה בעיר זולה יותר לחג משופרסל שלי וקואופ.

איפה תמצאו אנטרקוט וכנפיים בזול?

הנתח היקר ביותר שמוצע ברשתות השיווק הוא פילה בקר שנמכר ב-125.90 שקל בדאבח, ב-149.9 שקל ברמי לוי, ב-199 שקל בויקטורי וב-230 שקל בסופר ברקת. ברשתות אמרו לנו: "עם למעלה ממיליון מובטלים, מי יקנה פילה היום".
הנתח הכי זול הוא כנפיים, ביינות ביתן מוכרים כנפיים ב-7.5 שקלים לק"ג ברכישה של שני ק"ג. אפשר למצוא כנפיים בזול יותר בחצי חינם, חמישה שקלים לק"ג, אבל תצטרכו לקנות הרבה מהן: שלושה ק"ג ב-15 שקל.
על אסאדו יש מבצעי שלוש ב-100 שקל בדבאח ובחצי חינם. הנתח הכי פופולרי בחג הוא אנטרקוט טרי. הוא נמכר במחיר זול של 99 שקל לק"ג ברשתות יינות ביתן וחצי חינם. ברמי לוי הוא מוצע ב-99.90 שקל. אפשר למצוא גם אנטרקוט קפוא ב-40 שקל, כאשר בקצביות מחירו מגיע עד ל-199 שקל.

חלק ממחירי העוף - עלו

לפי גורמים ברשתות השיווק, מחירי העוף ירדו בכ-15% מתחילת השבוע, אבל הצרכנים לא בהכרח יראו את זה. ברשתות טוענים שהסיבה לכך היא שהן בלמו את ההתייקרות בפסח.
5 צפייה בגלריה
מחירי העוף ירדו בכ-15% מתחילת השבוע, אבל הצרכנים לא בהכרח יראו את זה
מחירי העוף ירדו בכ-15% מתחילת השבוע, אבל הצרכנים לא בהכרח יראו את זה
מחירי העוף ירדו בכ-15% מתחילת השבוע, אבל הצרכנים לא בהכרח יראו את זה
(צילום: מוטי קמחי)
חלק מהרשתות העלו כאמור מחירים על חלק ממוצרי העוף. מבדיקה של המחירים ב-22 באפריל לעומת 23 במרץ עולה כי אושר עד ייקרה כרעיים ברוב סניפיה מ-19.90 שקל לק"ג ל-24.90 שקל לק"ג. גם ברמי לוי המחיר של כרעיים עלה, לרוב מ-14.90 שקל במרץ ל-24.90 שקל כעת. בויקטורי, המחיר נשאר 26.90 שקל לק"ג אבל מחיר המבצע עלה מ-22 שקל לק"ג ל-24.90 שקל לק"ג.
לעומת זאת, יוחננוף מציעה מחיר טוב יותר מפסח: בכשלושה שקלים פחות. גם יינות ביתן הורידה את המחיר בקרוב לחמישה שקלים בחלק מהמקרים.
רמי לוי ייקר שווארמה פרגיות באתר האינטרנט שלו מ-49.90 שקל לק"ג ל-54.90 שקל לק"ג, וחצי חינם ייקרה מחיר ק"ג חזה עוף שלם מ-29.90 שקל לק"ג (ו-25 שקל במבצע) ל-39.90 שקל לק"ג. במגה בעיר המוצר התייקר מ-35.90 שקל (ו-30 שקל במבצע) ל-37.90 שקל לק"ג. בקינג סטור לעומת זאת, חזה עוף הוזל ל-20 שקל בלבד לעומת 30 שקל לק"ג.
שופרסל ייקרה 1 ק"ג נקניקיות עוף של טירת צבי. המחיר קפץ מ-22.9 שקל ב-23 במרץ, ל-25.9 שקל כעת.

צרכנים יעשו "על האש" בתנור

בגלל החשש של צרכנים להגיע לסניפים, חלק מהרשתות כמו חצי חינם, מציעות ללקוחות להתקשר לקצבייה, להזמין, להגיע ולקחת. "כולם בלחץ כל הזמן שלא יישאר בשר", אומרת אורית שלום-בג מבעלי חצי חינם, "מכינים ללקוחות את ההזמנה מראש וכך הם מגיעים לקצבייה ומיד אוספים אותה.
"יש גם לא מעט שאלות של לקוחות על איך לחגוג בבית: מה אפשר להכין במחבת ובתנור. תדרכנו את נותני השירות שלנו לתת טיפים להכנה בבית, כי השנה החג יהיה שונה לגמרי. למרות הכל, יצאנו במבצעים על פיתות, חמוצים, חטיפים ורטבים, ואנחנו כן מוכרים דגלים וקישוטים לחג. חשבתי שנמכור רק כדי שיהיה, אבל טעיתי - קונים את המוצרים האלה בטירוף".
דודי קוזרז מ"מרכז הבשר דודי" בגבעתיים, חושב שיהיה יום עצמאות חלש. "יש הכל אבל אני לא חושב שיקנו מספיק". בחלק מהקצביות, המסעדות והמעדניות מכינים ערכות מוכנות לחג. כך למשל בקצבייה של שגב בירושלים מוכרים המבורגר, אנטרקוט, פילה והמבורגרים במשלוחים עד הבית.
רועי תבור, הבעלים של מרינדו שמחזיק שתי קצביות בכיכר המדינה, קצבייה ברמת השרון, קצבייה בעין גב ושלוש מסעדות שנסגרו בגלל הקורונה, מציע משלוחים מהמפעל בעין גב דרך האינטרנט. "יש לנו נהגים שמחלקים בשר בירושלים, בשרון, במרכז הארץ, ובדרום עד מושב פראן בערבה.
"כמו שפסח היה שונה לחלוטין, גם יום העצמאות יצטמצם. למשל, פסח זה חג של שוקי טלה, אבל השנה כמעט שלא נמכרו שוקי טלה. לעומת זאת קנו הרבה עופות ובשר טחון לסוגיו ומעט נתחי פרימיום. ככה יהיה גם בעצמאות: הרבה בייסיקס. יקנו עופות, המבורגרים, נקניקיות. מחירי העופות עלו מאוד, אבל לא נגענו במחירי הפרגית: סטייק ושיפודים הם כמו המחירים שהיו לפני שנה. זה המוצר שהכי הולך ביום העצמאות ולכן נלחמנו בשיניים לשמור על המחירים.
"אנחנו גם מוכרים המון פריים ריב ופורטר האוסים, אבל ביחס לעצמאות שעבר מוכרים הרבה פחות. הנתח הכי יקר שלנו הוא צלעות טלה חשופות, והוא עולה 269 שקל לקילו, כשבנתח יש 700-600 גרם.
"למרות כל זה, מרגש אותנו שבתקופה הזאת הרבה אנשים קונים מקומי, ישראלי, מחבקים את החקלאים המקומיים. עם ישראל תומך במוצר המקומי הבוטיקי ואני קורא לקנות מהספקים המקומיים מהגליל, מהגולן ומהערבה. אני חושב שזה הכי יום העצמאות".
פורסם לראשונה: 07:00, 24.04.20