זו בהחלט לא תקופה בשביל בעלי לב חלש בשוק ההון. השווקים, לבד מהביצועים הכלכליים של החברות, תמיד היו מושפעים מגורמים פסיכולוגיים כמו פחד ותקווה - ואין ספק שהפחד עכשיו השתלט לחלוטין על שוקי ההון ברחבי העולם בעקבות משבר הקורונה.
אם עד השבוע שעבר כל מה שקרה בבורסה בתל אביב היה מוגדר "תיקון" בעקבות משבר הקורונה (ועוד תיקון "בריא", כפי שנוהגים לקרוא לו בעקבות רצף העליות בשנים האחרונות), היום (ב') כבר אפשר לקרוא לזה מפולת.
בדרך כלל כשהפחד משתלט על המשקיעים, הם מסיטים כספים לשוק האג"ח, שנחשב לנכס בטוח יותר (כפי שקרה בימים האחרונים בארה"ב). אלא שגם זה לא קורה בבורסה בתל אביב, וגם שוק האג"ח רושם ירידות. כלומר המשקיעים, מפחד הקורונה, פשוט בורחים מכל אפיקי ההשקעות ומעדיפים להתבצר במזומן.
1 צפייה בגלריה
וול סטריט בורסה בורסות מניה מניות מסחר ירידות מפולת קורונה
וול סטריט בורסה בורסות מניה מניות מסחר ירידות מפולת קורונה
מפולת בשווקים בצל משבר הקורונה
(צילום: AP)
כמובן שהפחד מונע מנתונים כלכליים, טובים או רעים, ובמקרה הזה ההשפעה הרעה של הקורונה על הכלכלה העולמית. ראשית, כבר עכשיו ישנם ענפים שנפגעו קשה לטווח הקצר ובראשם התיירות והתעופה; אלא שהנגיף, כדרכו של כל נגיף, "מדביק" ענפים נוספים כמו קניונים, מסעדות, בידור, יבואנים ובעלי עסקים קטנים שחשופים יותר לתנודות במשק.
שנית, צריך לזכור את נקודת הפתיחה של הבורסות בפרוץ המשבר. השווקים היו ברמות שיא לאחר כמה שנים חזקות במיוחד, ונראה שהם רק "חיפשו" תירוץ לירידות - וקיבלו אותו במלוא העוצמה עם הקורונה. רק לפני כשבועיים נראה היה שהבורסות מגיבות באדישות למשבר הקורונה, והמשיכו לשייט סביב שיא של כל הזמנים.
אלא שזו דרכם של השווקים: כשהשחקנים בשוק מפנימים את גודל הפגיעה בכלכלה - השווקים מגיבים במהירות ובאכזריות. זו אולי תזכורת ששום מגמה לא נמשכת לנצח, אם כי תמיד חייבים להדגיש שהשקעה במניות היא המתגמלת ביותר לטווח הארוך.

לנשום עמוק ולא לפעול מהבטן

כל משבר והמאפיינים שלו - וקורונה הוא לא משבר כלכלי בבסיסו, הוא משבר בריאותי שמשפיע על הכלכלה. זה בוודאי לא כמו המשבר הפיננסי של 2008, או משבר של אינפלציה, נזילות או חוב - משברים כלכליים עמוקים שלוקח זמן לתקנם. במקרה הנוכחי מדובר באירוע חיצוני, שכאשר הוא ייפתר, הכלכלה תתקן עצמה ותחזור לשגרה תוך זמן קצר. שאלת המפתח היא, אם כן, גורם הזמן. ככל שהנגיף יתפשט או ידעך, השווקים יתנהגו בהתאם. תחזיקו חזק: התנודתיות תהיה איתנו כנראה בזמן הקרוב, בהתאם להתפתחויות הבריאותיות.
אז מה עושים? איש לא אוהב ירידות כאלה תוך זמן קצר, אבל תמיד כדאי לנשום עמוק ולא לפעול מהבטן, במיוחד עם השקעות לטווח ארוך. כמו בכל מפולת בשווקים, תמיד יש תחושה שהגיע "סוף העולם", אבל בסוף הכלכלה מנצחת הכל, והיא יודעת גם לתקן את עצמה במהירות, כפי שהיה ניתן ללמוד ממשברים קודמים, חמורים הרבה יותר.
לכן חייבים שוב להדגיש: לאורך זמן, שוק המניות מניב את התשואה הטובה ביותר, ומי שמשקיע לטווח ארוך בוודאי מבין זאת. מי שלא מסוגל לשאת את רכבת ההרים הזו בטווח הקצר, רכבת הרים שתמשיך במסעה בימים הקרובים, מוטב שלא יהיה מלכתחילה בבורסה.
כולנו גם מושקעים בבורסה בדרך עקיפין: החסכונות הפנסיוניים שלנו (קופות גמל, קרנות פנסיה וקרנות השתלמות), הם עבור רבים החיסכון הגדול ביותר שנצבור לאורך החיים. חסכונות אלה משקיעים סכום לא מבוטל בשוק המניות בישראל ובחו"ל, והירידות כבר תורגמו לתשואות שליליות בפברואר וכנראה גם במרץ. זה לא צריך להבהיל איש כי לאורך העשור האחרון נהנו האפיקים הפנסיוניים מתשואות נאות בזכות שוקי המניות, ואי אפשר לצפות שתשואות גבוהות שכאלה יישארו לאורך זמן. זה אך טבעי שיהיו מדי פעם ירידות.
איש אינו יודע עד כמה משבר הקורונה ילווה אותנו. ההערכה הרווחת היא שהוא ילווה אותנו לאורך השנה הקרובה, אך סביר כי ייפתר עד 2021. כעת השאלה היא מה טווח ההשקעה שלכם. אם אתם הולכים ומתקרבים לגיל הפנסיה, עדיף לצמצם חשיפה לשוק המניות. אגב, המלצה זו תקפה תמיד ולא רק בעיתות משבר. גם אם אתם יודעים שבחסכונות האחרים שלכם תצטרכו להשתמש בשנה הקרובה - עדיף לנסות להקטין חשיפה לשוק המניות. אולם, אם טווח ההשקעה שלכם רחוק יותר וסבלני יותר, אתם יכולים להפגין איפוק. אם בכל זאת קשה לכם להסתכל בעיניים כלות אחר ירידות השערים - עדיף שלא תהיו בבורסה בכלל.
יש שתי אמיתות שנוגעות לשווקים: האחת, הניסיון לתזמן אותו ביציאות וכניסות תכופות תמיד נכשל; השנייה, כל משבר חריף בשווקים הוא גם הזדמנות. מתי היא תגיע? אתם כבר יודעים למי נתונה הנבואה.