הבורסה סיימה את יום המסחר (ב') בנפילות חדות, אולם מעט מתונות יותר ביחס לשעות מוקדמות יותר של היום. מדד ת"א 35 נחתך ב-6.5% בירידה החדה ביותר מאז אוגוסט 2011, ת"א 125 איבד 6.4%. במהלך היום הגיעו המדדים לירידה של כ-9%.
כל המניות בת"א 35 ננעלו באדום למעט הראל השקעות שטיפסה ב-1.2%, כל המניות במדד ננעלו בתשואה שלילית מתחילת השנה מלבד פריגו שעלתה ב-0.2% מתחילת ינואר.
3 צפייה בגלריה
 הבורסה בתל אביב
 הבורסה בתל אביב
הבורסה בתל אביב
(צילום: shutterstock)
מדד הבנקים נפל ב-5.7% - לאומי מחק 7%, בינלאומי נפל ב-5.9%, מזרחי טפחות נחלש ב-5.4%, פועלים נסוג ב-5% ודיסקונט ירד ב-4.9%. מדד ת"א נפט וגז צלל ב-16.5% - קבוצת דלק התרסקה ב-24.1% והשלימה נפילה של 47.5% בשני ימי מסחר. אג"ח קבוצת דלק מסדרה כ"ב נפלו ב-28.7%. עוד בנפט וגז - דלק קידוחים איבדה 16.2%, אנרג'יאן נחתכה ב-19.3%, ישראמקו איבדה 12.3%, רציו נפלה ב-24.7%, נאוויטס פטרוליום מחקה 20.5%.
לרגל חג הפורים, מחר לא יתקיים מסחר בבורסה בתל אביב.
לראשונה מאז החלו הירידות החדות בשווקים - שוקי המטבעות הצטרפו לטלטלה. במסחר מול הדולר קופץ האירו בשיעור של 1.3% לרמה של 1.14 דולרים בעוד שמול הין היפני צולל המטבע האמריקני בשיעור של 3%. הפאונד שומר על יציבות יחסית ועולה ב-0.2% מול המטבע האמריקני. מול הפרנק השוויצרי נחלש הדולר ב-1% ומול הדולר האוסטרלי מתחזק המטבע בשיעור של 1%.
בשוק המט"ח המקומי עולה הדולר ב-0.7% מול השקל לרמה של 3.51 שקלים. האירו מתחזק בשיעור של 2% ונסחר סביב 4.01 שקלים.
קובי לוי, ראש דסק אסטרטגיות שווקים בלאומי שוקי הון, אומר כי "להערכתנו, הגורם העיקרי להיחלשות השקל בשבועיים האחרונים הוא המימושים בשוקי המניות, בנוסף למגמת הבריחה מסיכון מחשש להאטה כלכלית מקומית וגלובלית. השקל נחלש פחות מהמצופה, ופחות מהשינוי בעבר. זאת, ככל הנראה, על רקע צירופה של ישראל בסוף החודש בפועל למדד ה-WGBI (מדד האג"ח הגלובלי) - דבר שתומך בשקל, היות שגופים זרים צריכים לקנות אג"ח שקלי ולקנות שקלים".
באירופה מתנהל המסחר בירידות חדות גם כן, כאשר מדד דאקס נופל ב-7%, קאק יורד ב6.5%, פוטסי צולל ב-8.7%, מדריד ב-6.4%, מילאנו ב-5%.
בנעילה באסיה-פסיפיק: ניקיי ירד ב-5.1%, האנג סנג ירד ב-4.2%, שנגחאי ירד ב-3%, קוספי ב-4.2%, סידני ב-7.3%.
איתי בן זאב, מנכ"ל הבורסה לניירות ערך ניסה להרגיע את תחושת ההיסטריה שנחזית ממסכי הבורסה, ואמר כי "הפאניקה בבורסה מגלמת תרחיש קיצון של מיתון עולמי שיימשך שנים. זהו לא התרחיש המרכזי. אנחנו ממש לא שם". עוד הוסיף בן זאב כי אנחנו במקום אחר לגמרי מ-2008, זה נגיף שמטפלים בו, הכלכלה לא השתתקה". פתיחת המסחר בת"א עוכבה ב-35 דקות בעקבות הפעלת מנגנון מנתק זרם, שהופעל בשל צפי לתנועה של יותר מ-5% במדד ת"א 35.
3 צפייה בגלריה
איתי בן זאב, מנכ"ל הבורסה בת"א
איתי בן זאב, מנכ"ל הבורסה בת"א
איתי בן זאב, מנכ"ל הבורסה בת"א
(צילום: נמרוד גליקמן)

המפולת בקבוצת דלק

יצחק תשובה הפסיד במהלך המסחר אתמול והבוקר, על הנייר, כ-1.1 מיליארד שקל - שווי אחזקותיו של תשובה (65%) במניית דלק עומד כרגע על כמיליארד שקל בלבד. 
הנסיגה החדה בשווי האחזקה נובעת כמובן מהקריסה במניה,שממשיכה לצנוח גם היום לאחר קריסה של 31% במסחר אתמול. לפני תחילת המסחר אתמול עמד שווי דלק על 3.3 מיליארד שקל ושווי המניות של תשובה על 2.145 מיליארד שקל.
גם אגרות החוב של דלק ממשיכות לצנוח כשאג"ח ל"א, הסידרה הגדולה ביותר, יורדת ב-19% - התשואה בה מטפסת עד ל-35%. סידרה כ"ב הקצרה יורדת ב-17% ונסחרת בתשואה של 88%.
3 צפייה בגלריה
יצחק תשובה
יצחק תשובה
יצחק תשובה
(צילום: צביקה טישלר)
ברקע לנפילה במניית דלק, הצניחה של מחירי הנפט בעולם. ביום שישי נפל מחיר הנפט ב-10% לאחר שרוסיה סירבה להצעת אופ"ק לקיצוץ בתפוקה. עם פתיחת שבוע המסחר היום נרשמו נפילות במחירי הנפט בטווח של 20%-30%, לאחר שסעודיה החליטה להגיב לסירוב של מוסקבה בהעלאת תפוקת הייצור היומית, ובפתיחה בלתי רשמית של מחירים. דלק חשופה מאד לתנועות החדות במחירי הנפט, בשל האחזקה שלה באיתקה, שרכזה לאחרונה את נכסי שברון בים הצפוני. ההתרחבות של קבוצת דלק בעולם הקפיצה את מינוף החברה בעשרות אחוזים.

איך הירידות בבורסה משפיעות עלינו?

הירידות בבורסה משפיעות על הכיס שלנו. גם אם אין באופן ישיר ניירות ערך או אגרות חוב, הרי שכל קופת גמל, כספי קרן הפנסיה וקרן ההשתלמות מושקעים בחלקם בשוק המניות. רק כדוגמא: עוד לפני הקריסה בחודש מרץ, החלו ירידות השערים בגלל הקורונה בפברואר וקרנות ההשתלמות איבדו 2%-3% משוויין. הירידות כעת חריפות בהרבה.
מה לגבי המניות, האם כדאי לברוח מהבורסה? הצעד הטוב ביותר הוא תמיד למכור מניות כאשר שעריהן עולים ולקנות מניות כאשר השערים נמוכים. עם זאת, הפעם איש לא יודע להעריך עד כמה משבר הקורונה עוד יפגע במדדי המניות. אתמול מכרו סוחרים "מכל הבא ליד". ייתכן שחלקם הפסידו מהמהלך הזה. כדאי לחשוב היטב ולהתייעץ עם מומחה לפני שמוכרים בהפסד השקעה של שנים בבורסה.
ומה לגבי שערי המטבעות הזרים שעלו בשבוע האחרון באופן ניכר. מה הסיבה, אחרי שהשקל הישראלי היה תקופה ארוכה המטבע החזק בעולם? המשק הישראלי איתן, אולם התפשטות נגיף הקורונה מאיימת על שיעור הצמיחה בישראל, ובוודאי הניתוק האווירי ממדינות רבות איננו טוב לכלכלה. קיימות הערכות שהאירו ישוב ויחצה בקרוב את רף ארבעה השקלים לאחר תקופה ארוכה.

"לא לקבל החלטות פזיזות"

רשות ניירות ערך ממליצה למשקיעים לא לקבל החלטות פזיזות. יו"ר הרשות ענת גואטה פירסמה התייחסות להשפעת מגיפת הקורונה על שוק ההון, וכתבה כי הרשות מנהלת שיח רציף מול הגופים המפוקחים כדי לספק מענה בעת הצורך ולוודא שהתפקוד לא נפגע. 
"כאמירה למשקיע וככלל, קבלת החלטה בחופזה אינה משרתת אינטרס של אדם זה או אחר ועיקרון זה רלוונטי כמובן, לכל תחומי החיים ובתוכם גם להשקעה בשוק ההון", כתבה גואטה. "אנו ממליצים, גם בעת מאתגרת זו, לציבור המשקיעים לכלכל את צעדיהם בקור רוח תוך הענקת המשקל המתאים לצרכיהם האישיים ולאופק ההשקעה הרלוונטי".
גואטה הוסיפה כי הרשות עומדת לרשות כל גורמי המקצוע בממשלה ובשוק ההון, לסיוע ככל שניתן, על מנת לצמצם את השלכות נזקי משבר הקורונה על המשק כולו.
פורסם לראשונה: 10:16, 09.03.20