לבית המשפט המחוזי מרכז הוגשה בקשה לאישור תביעה ייצוגית המוערכת בכ-30 מיליון שקל נגד מכללות ואוניברסיטאות. זאת בטענה לגביית יתר מסטודנטים על שירותים שלא נצרכו בתקופת משבר הקורונה. בתביעה נכללים הקריה האקדמית אונו, האקדמית נתניה, המרכז האקדמי רופין, המכללה האקדמית תל חי, אוניברסיטת בר אילן ואוניברסיטת אריאל בשומרון. הסטודנטים טוענים שיש להפחית להם את שכר הלימוד, ולהשיב להם את הכספים ששילמו, לטענתם, ביתר.
הסטודנטים, שהגישו את הבקשה באמצעות עוה"ד פנחס מיכאל אור ודוד מזרחי, טוענים כי עקב משבר הקורונה, המוסדות לא סיפקו בפועל מ-8 במרץ שירותי קמפוס לסטודנטים, ובכלל זאת שירותי שמירה ואבטחה, חשמל, תחזוקה, רווחה, דמי חניה ועוד, אולם גבו שכר לימוד מלא בתקופה זו. לפיכך, עליהם להשיב לסטודנטים את השווי היחסי של שכר הלימוד עבור התקופה מ-8 במרץ ועד יום החזרה ללימודים פיזית.
2 צפייה בגלריה
אוניברסיטת אריאל
אוניברסיטת אריאל
אוניברסיטת אריאל
(צילום: יצחק שליסל)
"הבקשה עוסקת בשירותים שאינם נצרכים רק על ידי סטודנטים, אולם הסטודנטים נושאים בעלותם", נטען. "ביחסים אלו בין המוסד האקדמי לסטודנט קיימים יחסי עוסק-לקוח. מספר סטודנטים פנו לאוניברסיטאות ולמכללות השונות בטענה כי אינם מקבלים את כלל השירותים האקדמיים, אותם הם מקבלים בימים כתיקונם, וכן אין הם מקבלים את השירותים הנלווים".
הסטודנטים טוענים כי יש להפחית להם את שכר הלימוד, ולהשיב להם כספים ששילמו ביתר: "סביר להניח שהמשיבות יודעות כי הן נחשבות לעניין שירותים אקדמאיים כ'רשות מנהלית', ולכן לא ניתן לתבוע אותן בתובענה ייצוגית בהקשר של שכר הלימוד, ומשכך 'בחרו' לא להשיב כספים לסטודנטים. אין זה כי אם ניצול ציני של הדין".
עוד נטען כי בעקבות משבר הקורונה, גם סטודנטים שעובדים במקביל ללימודים "מצאו עצמם מפוטרים או יוצאים לחל"ת או ללא כל עבודה, דבר שהביא אותם להפסדים עצומים. לכן, פנו למוסדות האקדמיה ולמשיבות כדי לקבל הפחתה בתשלום שכר הלימוד, אולם המוסדות השיבו פניהם ריקם".
עו"ד פנחס מיכאל אור אמר ל"ממון" ול-ynet: "לא נעים לתבוע מוסדות אקדמיים בשל תפקידם ותרומתם החשובה, אך יחד עם זאת לא ניתן להשאיר את הסטודנטים במצב שהם מתחננים על הזכויות שלהם".
2 צפייה בגלריה
עו"ד פינחס מיכאל אור
עו"ד פינחס מיכאל אור
עו"ד פינחס מיכאל אור
(צילום: יח"צ)

תגובות

מהקריה האקדמית אונו נמסר: "התביעה לא הגיעה לידינו והבקשה לתגובה הועברה בעיצומו של יום הזכרון. לעצם העניין, אנחנו מבינים את המצב המורכב, כלכלית ורגשית, אליו נקלעו סטודנטים רבים במצב המשברי כמוהו לא ידעה המדינה ועושים ככל שניתן על מנת לסייע להם ולכלל הסטודנטים.
"כמו כל המוסדות האקדמיים, גם הקריה האקדמית אונו כפופה להנחיות משרד הבריאות. למרות המגבלות, נרתמנו באופן מיידי ומקסימלי במטרה לוודא את קיום הלימודים - בלמידה מרחוק, ובהרצאות זום בצמוד ללו״ז האקדמי, ולאפשר לסטודנטים המשך לימודים תקין וסיום התואר במועד. לימודים מרחוק מצריכים השקעת משאבים גדולה ומשמעותית. יתרה מזאת, הקריה האקדמית אונו הייתה המוסד האקדמי הראשון בישראל, שהתגייס למתן סיוע פיננסי לסטודנטים - בצורת הלוואות בסיבסוד מלא של הקריה האקדמית אונו, ללא ריביות וללא עלויות.
"במקביל, כל סטודנט שמרגיש צורך לחזור על אחד הקורסים עם החזרה לשגרה, יוכל לעשות זאת ללא תשלום במהלך חמש השנים הקרובות. רווחתם של הסטודנטים היא בעלת חשיבות עליונה עבורנו ונמשיך לעמוד לרשותם בכל מערכי התמיכה שלנו. אנחנו מקווים, כי בקרוב תחזור גם מערכת ההשכלה הגבוהה לימים של שגרה".
מאוניברסיטת אריאל נמסר: "אנו פועלים על פי חוק ועל פי הנחיות מל"ג. בשום מקרה לא יהיו לנו רווחים כתוצאה ממשבר הקורונה. ככל שיהיו עודפים הם ינותבו לטובת הסטודנטים".
מהאקדמית נתניה נמסר: "לא קיבלנו את כתב התביעה. אם וכאשר יתקבל, נתייחס בהתאם".
מאוניברסיטת בר אילן ומהמכללה האקדמית תל חי נמסר כי טרם קיבלו את הבקשה ויגיבו לבית המשפט.
מהמרכז האקדמי רופין בחרו שלא להגיב.