האם בקרוב נראה בנאים ישראלים? בעוד מאות אלפי ישראלי מאבדים את מקום עבודתם, בענף הבנייה המצב הפוך. חברות הבנייה צמאות לכוח אדם ומציעות כעת הכשרה, מקום עבודה יציב עם משכורת התחלתית של כ-8,000 שקלים נטו, ואפשרויות קידום.
השבוע יצא לדרך פרויקט יוצא דופן בתקופת משבר הקורונה, שאותו מובילים התאחדות הקבלנים בוני הארץ, הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה וציונות 2000, בהולת רוני דואק יחד עם קרן משפחת קרסו. הפרויקט שמכונה "משבר והזדמנות" נועד לאתר אלפי ישראלים שאיבדו את עבודתם ולהכשיר אותם כעובדי בניין. הפרויקט נולד בצל העובדה האירונית שדווקא בענף שעליו לא חלות תקנות החירום ומתאפשרת בו עבודה רגילה, יש היום מחסור של עשרות אלפי עובדים. הממשלה אמנם מאפשרת לחברות הבנייה לעבוד, אבל עשרות אלפי עובדים תושבי השטחים לא יכולים להיכנס לישראל בצל משבר הקורונה.
1 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
המיזם נולד בשלב ראשון במטרה לחבר בין עובדי בניין ובמיוחד שיפוצניקים שפוטרו או הוצאו לחל"ת משום שאינם יכולים להיכנס לבתי - לחברות בנייה שזקוקות לאותם אנשי מקצוע. תוך ימים ספורים הפרויקט תפס תאוצה ובאתר של התאחדות הקבלנים אפשר לצפות כעת בכ-80 משרות פנויות. בשלב הראשון עיקר הצעות העבודה היו לעובדים עם ניסיון בעבודות גמר ובמקצועות נוספים כמו חשמלאים, גגנים ומנופאים.
המידע על המיזם החשוב התפשט והקבלנים מדווחים על עשרות פניות של חסרי ניסיון שמעוניינים להשתלב בענף הבנייה. בעקבות זאת הוחלט להרחיב את המיזם, לנצל את ההזדמנות שנולדה בעקבות המגפה, לייצר רשימה של מובטלים חדשים שמוכנים לשנות קריירה ולחבר אותם למערך ההכשרה שמנהלת הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה.
יהודה כתב, יו"ר ארגון הקבלנים והבונים מחוז תל אביב והמרכז וסגן נשיא התאחדות בוני הארץ, סיפר ל-ynet כי במסגרת הפרויקט גם החברה שבבעלותו קלטה עובד שנפלט לענף. לדבריו, "כדי לתת הזדמנות לעובדים ישראלים להתחבר לענף הבנייה, השכר בו הוא בין הגבוהים במשק. עובד מתחיל בתחום העבודות הרטובות יכול להרוויח 8,000 שקל נטו בחודש".
במקביל, מתכננים בהתאחדות לפעול מול הממשלה הבאה במטרה לשנות את תנאי הסף ואת תוכניות הלימודים בהכשרות המקצועיות בענף, שנכתבו לפני עשרות שנים ולא עודכנו כמעט בכלל.
בנוסף, בהתאחדות ובהסתדרות עובדי הבניין קוראים למשרד האוצר להפשיר תקציב של כ-80 מיליון שקל שהוקצה לפני ארבע שנים להכשרת עובדים לענף הבנייה. בשנה וחצי האחרונה הוכשרו במסלול זה כ-6,000 עובדים, אך כעת טוענים בהסתדרות כי התקציב הוקפא. במכתב ששיגר יצחק מויאל, יו"ר הסתדרות עובדי הבניין לראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר משה כחלון, הוא קרא להם "לאפשר את המשך התעסוקה וההכשרות. כל המנגנון מוכן בלחיצת כפתור אחת לקליטת מאות ואלפי עובדים למקומות עבודה טובים בענף הבנייה.
"אנחנו צריכים שהמדינה תעמוד לצידינו, שישבו איתנו ושנחשוב יחד איך משנים ומתאימים את ההכשרות לצרכים של השוק", אמר כתב. "אנחנו רוצים להכניס דם צעיר לענף. אם המדינה תתרום נצליח לקלוט הרבה עובדים".
ממשרד האוצר נמסר בתגובה כי "ההסכם עם הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה בישראל הגיע לסיומו, זאת לאחר מספר הארכות מצד המדינה.
"במסגרת כינון הממשלה החדשה ועם אישור תקציב מדינה, תהיה רשאית הממשלה החדשה להכליל נושאים שלא ניתן היה לממן במסגרת הוראות חוק היסוד וזאת בהתאם לסדר העדיפות שיקבע על ידה. כמו כן, במסגרת ההתמודדות עם המשבר התעסוקתי הנוכחי, ביצעה הממשלה מספר צעדים ובין היתר הקצתה תקציב להכשרות מקצועיות".