"יש לי צעקה עד השמיים, שמישהו יעזור לנו. אפילו במלחמת לבנון השנייה, כשנפלו קטיושות, לא היה מצב כזה". כך אומר זיאד מטר, בעלי סוכנות הנסיעות מטר טורס בכרמיאל. "אין לי מאיפה לשלם משכורות". חוץ מהמכה של אפס הכנסות, מטר מספר על מכה נוספת: העימותים עם הלקוחות שרוצים את הכסף חזרה. "לא עוזר שאני מסביר שהכסף לא אצלנו. יש ספקי מלונות וטיסות שכבר העברנו להם כסף, והטיסה והלינה ללא החזר. לקוחות לא רוצים להבין. צעקות ומריבות, זה הגיע אפילו לאיומים עליי".
הסוכנות של מטר מתמחה בטיולים מאורגנים לחו"ל, ומתמודדת כיום עם ביטולי נסיעות לאירופה של שלוש קבוצות, כ-60 איש, לאחר שהמשרד כבר שילם עבור טיסות ומלונות. "אנשים מפחדים להידבק בטיסות, הם גם לא רוצים להיכנס לבידוד", אומר מטר. "כל הנופשונים בוטלו, טיסות למשחקי כדורגל בברצלונה בוטלו, ירח דבש בתאילנד ביטלו. אמרו לי לפטר עובדות אבל הן הנכס הכי גדול שלי, הן איתי כבר 12 שנה. אם אוציא לחופשה ללא תשלום אני עלול להפסיד אותן".
3 צפייה בגלריה
נתב"ג ריק
נתב"ג ריק
משבר הקורונה. נתב"ג ריק
(צילום: רויטרס)
ענף הנסיעות מונה מאות סוכנויות, משרדים וסיטונאי תיירות, שמעסיקים כ-7,000 עובדים. 40% מהעובדים נמצאים כבר עכשיו בחל"ת ועוד 20% בתהליכי פיטורים, כאשר אלו שנשארים במערכת כבר סופגים קיצוצי שכר של 20% ומעלה. הנתונים יישתנו דרסטית אם יסגרו את השמיים גם לצפון אמריקה ולארצות נוספות באירופה. "אם המשבר לא יחלוף מספיק זמן לפני עונת הקיץ, ואם המדינה לא תיתן לנו בלון חמצן מחר בבוקר, אפשר להחזיר את המפתחות", מזהירה טלי לאופר-אפשטיין, מנכ"לית התאחדות סוכני הנסיעות.
"אין לנו חודש לחכות להלוואות מדינה ולהגדלת קווי אשראי, אנחנו חייבים עזרה כעת. הביטוח הלאומי חייב להתגייס בהקלה על תנאי חל"ת ובמימון שכר עובדים בהכשרות מקצועיות, רשויות המס צריכות להתגייס בדחיית תשלומים ובקשות מקדמות, המדינה צריכה לאפשר הלוואות, ערבויות להלוואות וקווי אשראי באופן מיידי", היא מוסיפה.
3 צפייה בגלריה
זיאד מטר
זיאד מטר
"לא עוזר שאני מסביר שהכסף לא אצלנו. זה הגיע לאיומים". זיאד מטר
(צילום: גיל נחושתן)

"לקוחות רואים בנו אויב"

סוכני הנסיעות, ובמיוחד הקטנים-בינוניים, הם בין הנפגעים הגדולים במשבר. בניגוד לעסקים בענפים אחרים, את המוצר שהם משווקים, חבילות נופש וטיולים מאורגנים, הם "מייצרים" זמן רב מראש - כולל העברת תשלומים לספקי השירותים בחו"ל. כלומר, רוב כספי הלקוחות ששולמו על חשבון ההזמנה מראש, מועברים הלאה. הדרישה לשלם ללקוחות חזרה בעוד רוב הכספים הועברו, בתוספת העובדה שביום אחד הפעילות הפכה לאפס, קטלנית.
ההשקעה של הסוכנויות לא נגמרת רק בטיסות וחדרי מלון. אלי שהם, בעלי קשת תיירות מאשקלון, מספר שפרויקט הדגל שלהם לפסח כלל הכשר אתר נופש בתאילנד לציבור הדתי: "בחרנו ריזורט יוקרתי בקוסמוי וקנינו את כל חדרי המלון, 78 במספרם, למשך תשעה ימים בפסח. שלחנו רבנים להכשיר את המקום, קנינו כלים מיוחדים, שלחנו שני קונטיינרים מלאים מוצרי מזון כמו מצות ויינות - כאשר רק התכולה עלתה לי 25 אלף דולר. הזמנתי גם 150 מושבים דרך אל על ורויאל ג'ורדניאן וכן טיסות המשך מבנגקוק לקוסמוי".
לפרויקט, שבו הושקעו 630 אלף שקל, הייתה הצלחה גדולה. כבר בפברואר היו הזמנות ל-80% תפוסה. עכשיו שקט בסוכנות ואין הזמנות חדשות "גם לא למיאמי", אומר שהם, שבינתיים הוציא שלוש עובדות לחל"ת. "עכשיו אני תקוע. המדיניות של הספקים נוקשה מאוד, לא מעניינות אותם הצרות שלנו. הם אומרים שאצלם באיים הכל כרגיל ואין סיבה לא לבוא, שיש להם רק 12 חולים ושזה לא עניינם ההחלטות של הממשלה שלנו. מצד שני, את הלקוחות זה לא מעניין והם רוצים את הכסף חזרה. עכשיו אצטרך לתבוע את המלון".
האוכל כבר נמצא בדרכו לתאילנד, ולדברי שהם הוא כבר אבוד. "אפילו לחב"ד אין מה לעשות איתו, הם עשו הכנות לסדר פסח ל-2,000 מטיילים ולא בטוח שיגיעו. זה מצב קשה, אני תקווה שמשרדי הממשלה ייתנו לנו מענה כי אני לבד לא מסוגל להתמודד עם המצב. זה לא רק הנזק על ביטול הפרויקט, זה גם החשש שלי שהשם שלי יישרף אצל הלקוחות אם לא אחזיר את הכסף - שלא אצלי. אני 13 שנה בעסק, לא הקמתי סוכנות נסיעות למכה חד־פעמית, ועכשיו הלקוחות רואים בנו אויב".
בסוכנות בון וויאג', שלה משרדים בתל אביב ובירושלים, 100% ביטולים בתיירות הנכנסת מצרפת - שבה מתמחה הסוכנות. "אם זה יימשך כך עוד חודשיים, אני סוגרת את העסק. גם בלי הקורונה אנחנו בקושי מחזיקים את עצמנו בשנים האחרונות בגלל האינטרנט וטיסות הלואו-קוסט", אומרת הבעלים נטלי דאודי.
"יש לי עובדת שנכנסה לבידוד, בנוסף לקריסה של העסק אני צריכה גם לשלם 14 יום משכורת לעובד שלא מכניס הכנסה, איפה המדינה? אנחנו לא מחזיקים מעמד. מאז משבר הקורונה אנחנו כל היום מחזירים כסף לאנשים, המצב הוא שלא רק עבדנו בחינם ולא הכנסנו שקל - אנחנו גם צריכים להחזיר". דאודי, שנמצאת בענף כבר 25 שנה, מודה ש"גם במלחמות לא היה מצב כזה. הצרפתים שהם ציונים הגיעו גם במלחמה, עכשיו סגרו את המדינה".

"צריכים להכריז על אסון טבע"

בין המשרדים שהפעילות שלהם חוסלה כמעט לחלוטין נמצא סולו איטליה של יאיר די קאסטרו ברמת גן, שמתמחה רק בנסיעות לאיטליה. "אנחנו בעצירה טוטאלית", הוא אומר, ומספר שמתוך 14 עובדים בסוכנות, שניים כבר פוטרו ושמונה אחרים הוצאו לחל"ת. "נמחקו לנו 1,500 הזמנות עתידיות של נוסעים. זו צניחה חופשית שיודעים איפה התחילה אבל לא היכן תיגמר. אני לא רוצה לשדר פסימיות, אבל ההתאוששות לא תהיה מיידית, צריך לסייע לענף. אני מקווה שעם התחממות מזג האוויר אנשים יחזרו לטוס".
3 צפייה בגלריה
סער פוקס
סער פוקס
"אין פרופורציות, אנשים מבטלים אפילו חופשות בארץ". סער פוקס
(צילום: יריב כץ)
סער פוקס, מנכ"לית ובעלים של חברת Ypaymore (למה לשלם יותר?) מנתניה, צימצמה את המשרה של 20 עובדיה, חלקם ירדו ל-60% משרה. "אנחנו חווים ביטולים חסרי פרופורציה, אנשים מבטלים אפילו חופשות בארץ ויש ביטולים גם לחודש יוני. זה הפך לכדור שלג. אם הממשלה לא תכריז על אסון טבע ותפצה בהתאם, לא נוכל להתקיים. מאות משרדים קטנים לא ישרדו".
הסוגיה הלא פחות קשה, הריבים עם הלקוחות, הגיעה גם למשרדה של פוקס. "הכסף לא אצלנו, הוא מועבר חצי שנה מראש לספקים. אנשים מבטלים טיסות בקווים שעוד פועלים ודורשים כסף חזרה, אך חברות התעופה טסות אז הן לא מחויבות להחזיר להם. מדברים על פיצוי לחברות התעופה אבל אנחנו הנפגעים הראשונים. לא מספיק שאין לי הכנסות כעצמאית, אני צריכה גם לשלם שכר לאלו שבבידוד, אנחנו סופגים מכה אחר מכה".
הפתרון להצלת הענף? "לפני הכל", אומרת לאופר-אפשטיין מהתאחדות סוכני הנסיעות, "מישהו צריך לקחת חסות ואחריות ולנהל את המשבר ואת הסיכונים שהוא יוצר. זה חייב להיות מיידי - אחר כך יהיה מאוחר מדי והענף ייכחד".