בענף המסעדות חוששים שמשבר הקורונה יגיע גם לשם. רבבות כלואים בבידוד בבית, תיירים לא נכנסים לארץ ובמסעדות רבות התפוסה פוחתת. מנגד, ניכר זינוק בהזמנת אוכל מוכן הביתה, בעיקר מרשתות מזון מהיר. לעיתים השליח אף משאיר את האוכל ליד הדלת כי בפנים יש אנשים בבידוד.
רונן נמני, בעלי קבוצת קפה קפה שמחזיקה למעלה מ-300 בתי עסק, מספר: "אין ספק שחלה ירידה בכמות הישראלים שמבלים בבתי קפה ובמסעדות בשבועות האחרונים, כאשר הירידה המשמעותית ביותר בהיקף פדיונות בתי העסק מורגשת בשבוע האחרון ועומדת על כ-20%".
3 צפייה בגלריה
השליח השאיר את האוכל מחוץ לדלת
השליח השאיר את האוכל מחוץ לדלת
השליח השאיר את האוכל מחוץ לדלת (צילום: יח"צ ויקטורי)
לדבריו, "עם זאת, הקבוצה חווה עלייה ניכרת בהכנסות ממערך המשלוחים ברשתות השונות, דוגמת רשת ההמבורגרים והבשרים רובן - שמדווחת על עלייה של 40% כמעט במערך המשלוחים. כולי תקווה שהמשבר הבריאותי והכלכלי הזה יחלוף במהרה ושנחזור לימים כתיקונם".
אחד מזכייני רשת לנדוור מוסיף כי "העבודה ירדה" בעקבות ירידה בכמות המבקרים ונרשמו ירידות של 15% עד 50% בפדיונות הסניפים. בסך הכל מדווחים בתי הקפה על חולשה במכירות ועל ירידות של למעלה מ-30% במכירות סוף השבוע האחרון.
3 צפייה בגלריה
מסעדת שוק האוכל
מסעדת שוק האוכל
מסעדת שוק האוכל
(צילום: גיא ויצלינג)

השפים מודאגים

מסעדות שף במרכז הארץ לא נראו אתמול נטושות, בחלקן אף אמרו שהעובדה שישראלים רבים נשארים בארץ מגדילה את קהל היעד. למרות זאת, השפים מודאגים. אביבית פריאל, השפית במסעדות אוזריה ואוזריה נקסט דור, מספרת: "בציבור כבר החלו לחשוש מישיבה במסעדות ליד אנשים. הביקוש להזמנת שולחן ירד בסוף השבוע האחרון ב-15%, וגם אתמול בצהריים לא היה מלא כצפוי מעיר צוהלת ושמחה בפורים".
לדבריה, "כשדווח על החולה ה-16 התחלנו להרגיש בירידה בכמות הסועדים. אני חרדה מהיום שבו ימות חלילה חולה קורונה בארץ. אז כולם יסתגרו בבתים. כרגע אין פחד רק חשש, אבל אז ההשפעה תהיה הרבה יותר דרמטית".
ניני נוף, שף ובעלי מסעדת מקום של בשר בשכונת נווה צדק ומסעדת דיינר מקום של בשר שפתח לאחרונה בהוד השרון, מוסיף: "הרבה אנשים נאלצים להישאר בבית, ואנחנו מקבלים הרבה פניות למשלוחים. אנחנו עובדים על זה, מחפשים איך להגיש מנות שף בטייק אוויי".
3 צפייה בגלריה
אביבית פריאל
אביבית פריאל
אביבית פריאל
(צילום: אביגיל עוזי)
השף ניר צוק מספר על "גל רציני של ביטולי הזמנות לקבוצות מחו"ל. לגבי לקוחות ישראלים, יש אצלי עד 30 מוזמנים, ומי שחוגג עם מכריו הקרובים במטבח הפרטי שלי ביפו העתיקה לא חושש מקהל שאינו מכיר - יש לו שליטה במידע, מאיפה כל אחד חזר ועם מי היה. עדיין חשים מצוקה בענף".
לדבריו, "לפי הניסיון שלי ואינתיפאדות שעברנו, זה הזמן של מסעדנים להגיב מהר למצב - גם לקצץ ולייעל וגם להיות יצירתיים. אולי באמת לייצר אוכל לטייק אוויי. גם מסעדות שף ייאלצו לבחון תפריט משלוחים של מנות שף. והכי חשוב בביזנס כמו שלנו, בכל ענף הקולינריה, זה לא להיכנס למרה שחורה. כי זה בסוף יוביל לסגירת מסעדות, קטנות וגם גדולות".

אהובה תורג'מן, מנכ"לית קבוצת BBB (הרשתות BBB, מוזס ובורגרים), מציינת כי "חידדנו נוהלי היגיינה בכל הרשתות. אנחנו מפתחים פתרונות נוספים לעולם המשלוחים, כמו ארוחות משפחתיות ומלאות שיגיעו עד הבית וטייק אוויי שיימסר ללקוח באוטו בכניסה למסעדה".
לילך ספיר, מנכ"לית קבוצת מאיר אדוני, מסכמת: "זה הזמן של הממשלה לא לעמוד מנגד ורק לתת לזמן לעבור, אלא לעזור לבעלי המסעדות".
בהכנת הכתבה השתתפה אורנה יפת, כלכליסט