בשל הכרזת הסגר המוחלט במשק, למעט מקומות עבודה חיוניים שגם בהם יופחת מספר העובדים, צופים היום (רביעי) בביטוח הלאומי ובמשרדי הממשלה הכלכליים את הוצאתם כבר מחר אחה"צ וביום שישי לחופשות ללא תשלום של כ-50 אלף עובדים לפחות. זאת, לאחר שיותר מ-50 אלף עובדים כבר הוצאו לחל"ת מאז תחילת הסגר השלישי במתכונתו המצומצמת.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
כצפוי, נוכח הכניסה לסגר עלה מספר הנרשמים החדשים כדורשי עבודה באופן משמעותי. הממוצע בארבעת השבועות שקדמו לסגר עמד על 11,357 דורשי עבודה חדשים לשבוע, ואילו בשבוע הראשון לסגר השלישי עלה מספר הנרשמים החדשים כדורשי עבודה ל-49,093, לפי נתוני שירות התעסוקה שפורסמו היום.
בכל הנוגע לחזרה לעבודה - 2,380 דורשי עבודה חזרו למעגל העבודה בשבוע הראשון של הסגר השלישי. היחס בין מספר החוזרים לעבוד לבין מספר הנרשמים בשירות התעסוקה בשבוע הראשון לסגר עומד על 0.05, נתון נמוך בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, וכן נמוך משמעותית מהממוצע בארבעת השבועות שקדמו לסגר.
לפי שירות התעסוקה, בדומה לשני הסגרים הקודמים, גם בשבוע הראשון של הסגר השלישי מסתמן כי האוכלוסיות הנפגעות ביותר מהכניסה לסגר הן הנשים (64.1% מכלל הנרשמים החדשים), הצעירים (49.5% מכלל הנרשמים החדשים), המבוגרים (בני 50+, 15.2% מכלל הנרשמים החדשים) ולא אקדמאים (80.2% מכלל הנרשמים החדשים).
1 צפייה בגלריה
לשכת התעסוקה בראשון לציון
לשכת התעסוקה בראשון לציון
על פי הערכות, 50 אלף איש צפויים לצאת לחל"ת ביומיים הקרובים בשל הסגר השלישי
(צילום: אורי דוידוביץ')
באשר לאוכלוסייה הערבית, נראה כי שיעורם בקרב הנרשמים נמוך יחסית (13.5% מכלל הנרשמים, נמוך משמעותית משיעורם באוכלוסייה) בשבוע הראשון לסגר השלישי, אם כי נתונים אלה עשויים להעיד דווקא על התרחקותם משוק העבודה, כך שרבים אינם נרשמים או שהפכו לדורשי עבודה אך אינם זכאים לקצבה ולפיכך אינם נרשמים. כמו כן, עובדי ענף המכירות, השירותים והמסעדות מהווים את הפלח העיקרי בקרב דורשי העבודה החדשים, זאת בדומה לשני הסגרים הקודמים.
על רקע דיוני הממשלה בנושא צמצום הפעילות בתעשייה, התריע נשיא התאחדות המלאכה והתעשייה, יוסי אלקובי, כי ״מתן היתר למפעלי התעשייה הזעירה לפעול במתכונת חלקית יביא לפגיעה מיידית בשרשרת האספקה, ולמחסור בלתי נמנע במוצרים חיוניים, כגון חומרי ניקוי, טואלטיקה, מוצרי היגיינה ונייר, ותפגע כמו כן גם בייצור חומרי יסוד לענף הבנייה. אני קורא לממשלה לאשר המשך פעילות מלאה של המפעלים והיצרנים הקטנים, שהם נדבך חשוב להמשך תפקודה התקין של מדינת ישראל בימים קשים אלו״.
יו"ר נשיאות המגזר העסקי, דובי אמיתי, קרא לראש הממשלה ושר הביטחון: "אפשרו את כניסת העובדים הפלסטינים בענפים החיוניים כגון: בנייה, חקלאות ותעשייה, בימי הסגר. מניעת כניסתם תפגע ביכולת אספקת המזון והמוצרים החיוניים הדרושים לציבור וכן בהמשך העבודה הרציפה והמשמעותית בענפים שהוגדרו חיוניים עבור מדינת ישראל כמו ענף הבנייה שיגרור איחורים ועיכובים במסירת דירות לרוכשים ובהשלמת פרוייקטי תשתית למשק, ותותיר 300 אלף ישראלים בבית בחל"ת או פיטורים. בסגרים הקודמים שאפשרו את עבודתם היו אפס הדבקות".