אם לא יקרה משהו באמת דרמטי, הכנסת ה-23 תתפזר בחצות (בין שלישי לרביעי) ללא אישור תקציב 2020. כדי למנוע קיצוצים עצומים בתקציבי משרדי הממשלה כבר בינואר, הממשלה כונסה לפנות ערב בדחיפות כדי להגדיל את תקציב המדינה לשנת 2021, בגין אי אישור התקציב כחוק, תוך תיקוני חקיקה יוצאי דופן, בכ-70 מיליארד שקל. הממשלה אישרה הערב גם את ביטול ההצמדה לשכר הממוצע במשק שעלה מאוד השנה. הביטול ימנע את ייקור החשמל, מיסי הארנונה ושכר המינימום. שני השינויים עברו הלילה גם בקריאה ראשונה במליאת הכנסת וצפויים לעלות ביום שני הקרוב לקריאה שנייה ושלישית.
כדי להספיק לאשר הצעת חוק שהניח על שולחנה שר האוצר, ישראל כץ, שלפיה יתוקן חוק יסוד: משק המדינה, אישרה הממשלה את המשך קיום רשת הביטחון הכלכלית במהלך שנת 2021, בהיעדר תקציב מדינה מאושר. המשמעות היא הגדלת התקציב ב-50 מיליארד שקלים שיושמו בקופסאות הקורונה ולא ייכללו בתקציב המדינה, וכך יגדל למעשה התקציב המקוצץ על פי חוק - בהיעדר תקציב מאושר לשנים 2020 ו-2021 - בסכום זה, והקיצוץ העצום שאמור היה להתבצע יקטן במידה רבה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ובני גנץ
בנימין נתניהו ובני גנץ
בנימין נתניהו ובני גנץ
(צילום: דני שום טוב, דוברות הכנסת)
בדברי ההסבר להצעת החוק נאמר כי הגדלת הסכום שהממשלה רשאית להוציא, בהיעדר תקציב מדינה מאושר לשנת 2021, תהיה של 50 מיליארד שקל. זאת, אך ורק לצורך התמודדות עם משבר הקורונה.
בנוסף ניתן יהיה להוציא בשנת 2021 סכומים שלא נעשה בהם שימוש בשנת 2020 מסך הסכומים שהוקצו למימון ההוצאות הדרושות להתמודדות עם משבר הקורונה. כאן מדובר ב-20 מיליארד שקלים נוספים.
כצפוי, הממשלה אישרה את התיקונים חרף המריבות בין חבריה, כדי לאפשר התנהלות תקציבית תקינה כלשהי בשנת 2021, עד להקמתה של ממשלה חדשה ואישור תקציב המדינה לקראת סוף השנה הבאה.
3 צפייה בגלריה
כדי למנוע קיצוצים עצומים בתקציבי משרדי הממשלה כבר בינואר, הממשלה כונסה אחרה"צ בדחיפות
כדי למנוע קיצוצים עצומים בתקציבי משרדי הממשלה כבר בינואר, הממשלה כונסה אחרה"צ בדחיפות
כדי למנוע קיצוצים עצומים בתקציבי משרדי הממשלה כבר בינואר, הממשלה כונסה אחרה"צ בדחיפות
במצב הנוכחי, ללא אישור תקציב 2020, ב-1 בינואר כבר יחסרו לתקציב משרדי הממשלה חמישה מיליארד שקל, ולפחות בתשעת החודשים הראשונים בשנת 2021 תצטרך מדינת ישראל להתנהל עם תקציב המושתת על סכום של 399 מיליארד שקל, שהיה תקציב שנת 2019 הבלתי ריאלי לחלוטין לימי משבר הקורונה, במקום 426 מיליארד שקל, הסכום שפורסם לראשונה ב-ynet ושאמור היה להיות תקציב הממשלה לשנת 2021. הפער: 27 מיליארד שקל, שתקציב ארבעה משרדי ממשלה בלבד גדול ממנו (ביטחון, חינוך, בריאות ורווחה).
3 צפייה בגלריה
ישראל כץ מתחסן באיכילוב
ישראל כץ מתחסן באיכילוב
שר האוצר ישראל כץ
(צילום: מוטי קמחי )
הבוקר פנה שר האוצר כץ, ליו"ר כחול לבן, בני גנץ, ולכל סיעות הכנסת וביקש מהם "לגלות אחריות לאומית ולאפשר היום, ללא קשר לכל המחלוקות הפוליטיות, את העברת חוקי היסוד שיאפשרו תפקוד תקין של מדינת ישראל מראשית ינואר ועד לאחר הבחירות הצפויות ואישור התקציב הבא".
"משמעות אי-העברת החוק תהיה פגיעה אנושה ביכולת מתן השרותים לאזרחי ישראל והסיוע לנפגעי הקורונה, כולל בתחומי הבריאות, הכלכלה, החינוך, הרווחה, הביטחון ותחומים רבים חשובים", כתב שר האוצר. "זהו רגע לגלות אחריות ולהתאחד בדאגה לאזרחי ישראל".
הניסיון למנוע את פיזורה האוטומטי של הכנסת כשל בדרמה במליאת הכנסת שנמשכה לאחר 1:00 אחר חצות: הצעת החוק שנועדה להאריך את המועד להעברת תקציב המדינה נדחתה - 49 חברי כנסת התנגדו להצעה מול 47 תומכים.
שר האוצר כץ: "מברך על החלטת הממשלה. משמעות אי-העברת החוק היתה פגיעה אנושה ביכולת מתן השירותים לאזרחי ישראל והסיוע לנפגעי הקורונה, כולל בתחומי הבריאות והכלכלה, החינוך, הרווחה והבטחון ותחומים רבים חשובים".
ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון, בני גנץ, כתב בחשבון הפייסבוק שלו: "מתוך אחריות לאזרחי ישראל, החלטתי שנאשר היום את החקיקה שתאפשר להקצות תקציב המשכי לשנת 2021 בכדי לאפשר למדינה לתפקד בצורה מינימאלית בזמן הבחירות.
"ראש הממשלה ושר האוצר נהגו בהפקרות פושעת בכך שלא הביאו תקציב מדינה במשך חצי שנה - תוך הפרת הסכם בוטה והכל משיקולים צרים, אישיים ומשפטיים. למרות הציניות הזו, אני לא אתן את ידי לפגיעה באזרחי ישראל. נמשיך לנהוג באחריות, וכמובן שבמסגרת ההחלטה, לא נאפשר העברת תקציבים למקורבים ולצרכים פוליטיים, אלא אך ורק לצרכים מהותיים של אזרחי ישראל והמשרדים".
פורסם לראשונה: 16:52, 22.12.20