משרד האוצר פרסם הערב להערות הציבור את תזכיר חוק יסוד: משק המדינה, שיאפשר את המשך רשת הביטחון הכלכלית במהלך שנת 2021 בהיעדר תקציב מדינה מאושר. למעשה יש בכך אישור שבאוצר מתכוננים כבר למצב שלא יהיה תקציב מדינה מאושר.
בעקבות התפרצות נגיף קורונה ובהעדר תקציב מדינה מאושר, ועל מנת לסייע למשק לצלוח את המשבר הן מבחינה בריאותית והן מבחינה כלכלית, נדרשה הממשלה למתן סיוע כלכלי למערכת הבריאות, לאזרחים ולעסקים, מעבר למסגרת התקציב ההמשכי.
1 צפייה בגלריה
ישראל כץ
ישראל כץ
שר האוצר ישראל כץ
(צילום: אבי מועלם)
מכיוון שחוק היסוד מגביל את האפשרות להוציא כספים הן לפי מסגרת התקציב ההמשכי והן לפי מגבלת ההוצאה החודשית, כבר תוקן חוק היסוד בעבר כך שיאפשר את הגדלת ההוצאה הממשלתית התקציבית הנדרשת.
במסגרת התיקון הנוכחי מוצע להסדיר את אופן התנהלות הממשלה בשנה שלא אושר לגביה חוק תקציב, ועד לאישורו בכנסת של חוק תקציב ובפרט האפשרות להוצאת הסכומים הגדולים הנוספים שיהיו דרושים לטובת התמודדות עם המשבר שנוצר עקב התפשטות נגיף הקורונה.
בנוסף הופץ תזכיר חוק הכולל הוראות משלימות לחוק היסוד. יצוין שאם הממשלה תיפול לא יהיה ניתן למעשה לאשר הצעות חוק המתירות הוצאות כספים מהתקציב, למעט המשך שימוש בהמצאה הישראלית של הקצאת כספים ב"קופסאות" מחוץ לתקציב המדינה הבלתי מאושר.