תקציב מדינה מאושר בכנסת לשנת 2021 לא יהיה עד סוף השנה, אולם היום (רביעי) סיכם שר האוצר ישראל כץ עם ראש הממשלה בנימין נתניהו כי יציג בפניו ביום שני הקרוב, יחד עם גורמי המקצוע במשרדו, את מסגרת תקציב 2021 יחד עם חוקי ההסדרים והשינויים המבניים הנלווים לתקציב אותם מסיימים להכין בימים אלו. בכך תהליך אישור תקציב 2021 יוצא לדרך, אך סביר שהתקציב לא יגיע כלל לאישור בכנסת ובינתיים יוכרזו בחירות חדשות.
במשרד האוצר אמרו היום כי לאחר אישור ראש הממשלה, באוצר יפעלו מול גורמי הקואליציה ומשרדי הממשלה השונים, בהם גם משרד המשפטים, כדי לסכם את פרטי התקציב ולהביאו לאישור הממשלה בהקדם. לאחר מכן יפעל משרד האוצר להעביר במהלך חודש פברואר 2021 את אישור התקציב בכנסת.
1 צפייה בגלריה
ישראל כץ ובנימין נתניהו
ישראל כץ ובנימין נתניהו
ישראל כץ ובנימין נתניהו
(צילום: מארק ישראל)
השר כץ הבהיר בדיונים הפנימיים כי הוא נחוש לקדם במהירות את תקציב 2021 יחד עם הרפורמות החשובות, שמטרתן להבטיח את התאוששות וצמיחת המשק הישראלי בתקופה שלאחר משבר הקורונה, זאת לצד המשך הסיוע לשכירים, העצמאים ובעלי העסקים עד לסיום המשבר.

יחד עם זאת, יש לציין כי פחות מחודש נותר למועד הסופי באמת שנקבע לאישור תקציב המדינה לשנה הנוכחית - 23 בדצמבר 2020. שיחת היום במסדרונות הפוליטיים והכלכליים בימים אלה היא אחת: האם יוכרז בשבועות הקרובים על בחירות והאם יוגש תקציב המדינה לשנת 2020 במועד שנקבע, כדי להבטיח לפחות את קיומה של הממשלה המקרטעת הזאת לעוד חודשים אחדים.
בנוגע לתקציב 2020, גם אם יש עדיין כוונה להגישו כבר בימים הקרובים ולאשרו תוך פחות מחודש, לא בטוח כלל שהדבר עדיין אפשרי. גורמים בכירים שעמם שוחחנו בימים האחרונים הבהירו כי אף אם מדובר בתקציב מדינה לשנה שכבר מסתיימת ושרובו כבר מוכן - הזמן דוחק וקיים סיכוי רב שכלל לא ניתן יהיה עוד לאשרו במועד שנקבע.
המשמעות במקרה כזה תהיה אחת: כבר לא יהיה חשוב כל כך אם ראש הממשלה הנוכחי וראש הממשלה החליפי יבקשו להמשיך ולקיים את הממשלה הנוכחית עד לראשית שנת התקציב 2021 - יכול מאוד להיות שממשלה פשוט תיפול בעצמה, באין תקציב מאושר, כבר ב-23 בדצמבר.
גורם בכיר במשרד האוצר אישר לנו אתמול שהזמן הקצר שנותר לאישור הסופי של התקציב עלול לא להספיק. יש להביא את התקציב לאישור הממשלה, להביאו לקריאה ראשונה בכנסת, לאשר את אלפי סעיפיו בוועדות הכנסת ולהביאו לקריאה שנייה ושלישית במליאה.
בימים כתיקונם, התהליך הזה אורך שמונה חודשים, מחודש אפריל, שבו מתחילים באגף התקציבים במשרד האוצר להכין את התקציב, ועד לסוף חודש דצמבר, מועד שבו יש לאשרו בקריאה השלישית בכנסת.
כעת, גם אם כדברי שר האוצר, ישראל כץ, "הכל כבר מוכן בתקציב 2020", בקרב בכירים באוצר וחברי כנסת, בעיקר בוועדת הכספים, קיים ספק רב אם בכלל עוד אפשרי לאשר את התקציב סופית בכנסת עד ל-23 בדצמבר, דהיינו תוך פחות מחודש.