הממשלה אישרה היום (חמישי) את הצעת ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ושר האוצר, ישראל כץ, למתן מענקי החזר ארנונה לעסקים חדשים שנפתחו החל ממאי 2020 ונפגעו ממשבר הקורונה. זאת אחרי עיכוב של חודשים בעקבות אי הסכמות בין נתניהו לראש הממשלה החליפי, בני גנץ.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
עסק קטן ובינוני שנפתח החל מחודש מאי 2020 (מיד לאחר הסגר הראשון) יהיה זכאי למענק החזר ארנונה, אם היה סגור בעת המשבר לפחות 20 ימים, על כל תשלום דו-חודשי לחודשים ספטמבר-אוקטובר 2020, נובמבר-דצמבר 2020 וינואר-פברואר 2021. הזכאות תהיה לפטור של 95% עד לסכום של 15 אלף שקל לחודשיים.
1 צפייה בגלריה
מרכזי קניות ריקים
מרכזי קניות ריקים
עסקים סגורים במהלך הסגרים
(צילום: AP)
בנוסף, הממשלה אישרה סיוע בארנונה לעסקים בעלי מחזור שנתי של מעל 400 מליון שקל לתקופה האמורה שנפגעו במהלך משבר הקורונה, ולא היו זכאים לסיוע עד כה.
עסק גדול מעל מחזור של 400 מיליון שקל, יזכה בהנחת ארנונה בשיעור של 95% בתנאי שהמחזור שלו ירד באותם חודשים ב-60% ויותר לעומת שנת 2019, על פי אישור של רשות המסים. גם כאן הפיצוי יהיה מהחודשים ספטמבר 2020 ועד לפברואר 2021.
ההקלות החדשות התקבלו בעקבות לחץ שהפעילו יו"ר המגזר העסקי, דובי אמיתי, ויו"ר ועדת המשנה בכנסת לעסקים קטנים ובינוניים, ח"כ קרן ברק (הליכוד), אשר יזמה את המהלך.
ראש הממשלה בנימין נתניהו: "מברך על אישור הממשלה למתן סיוע לעסקים חדשים שנפגעו במהלך שנת הקורונה. סיוע זה, שהבאתי יחד עם שר האוצר, יביא להאצה נוספת במשק הישראלי כחלק מהיציאה ממשבר הקורונה. ישראל היא הראשונה בעולם שניצחה את מגפת הקורונה בזכות מיליוני החיסונים שהבאנו לכל האזרחים, וכך גם הכלכלה הישראלית הצומחת. נמשיך ונסייע לכל מי שזקוק לכך כפי שעשינו במהלך כל תקופת הקורונה".
שר האוצר ישראל כץ: "פעלתי זמן רב כדי לאפשר להצעה זו לעבור למען כל אותם בעלי העסקים החדשים שהתמודדו עם השלכות משבר הקורונה ונפגעו באופן קשה, ואני מברך על כך שהממשלה אישרה את הצעתי וכך נוכל לסייע לעסקים רבים. הסיוע הנרחב שניתן לעסקים ולמובטלים בתקופת הקורונה אפשר להם לעבור את התקופה הקשה, ומאפשר כעת למשק הישראלי לחזור במהירות לפעילות מלאה. יחד עם הירידה החדה באבטלה והתוכנית ליציאה מהחל"ת, הירידה בגרעון, הגידול הצפוי בצמיחה והנתונים הכלכליים החיוביים שמתקבלים, לצד העברת חוקי ההסדרים והרפורמות שבפתח, יש למשק הישראלי פוטנציאל זינוק מהגבוהים בעולם וחשוב שלא להשאיר מאחור את כל מי שנפגע מהמשבר".
בתגובה אמר יוסי אלקובי, נשיא התאחדות המלאכה והתעשייה, כי "מדובר בחטא על פשע. בעל עסק קטן שפתח את העסק שלו ב-1 במרץ נפגע מכל הכיוונים - לא זכאי למענק הוצאות קבועות ולא זכאי להנחה בארנונה. קיווינו שבאוצר יבינו שיש מקום לגישה מקלה ומכלילה עד כמה שניתן כדי לתת לאנשים אוויר לנשימה, ושוב אנחנו רואים שבאבחת החלטה שרירותית דורסים את בעלי העסקים הקטנים".
רויטל סיטון בן ארי, רו"ח ויועצת מס ומנהלת מחלקת המיסוי בהתאחדות המלאכה והתעשייה, ציינה כי התקנות מאפשרות לעסקים אלו להגיש בקשה להנחה בארנונה רק החל מספטמבר ועד לתקופה של ינואר-פברואר, ורק אם היו סגורים למשך 20 ימים ויותר. סיטון בן ארי: "זה לעג לרש. ההחלטה משאירה עסקים רבים מחוץ למעגל. כעסקים חדשים הם לא יכולים להראות ירידה ברווחים, אך אין כל ספק שהם נפגעו. ההחלטה הזו מהווה פגיעה קשה בעסקים קטנים שבשבילם כל שקל הוא עוד שקל לשים אוכל על השולחן".
דובי אמיתי: "הנטיה לחשוב שעסקים גדולים לא נפגעו הינה טעות יסודית. פגיעה בחברות הגדולות, יוצרת השפעה רוחבית על היקפי ההעסקה במשק, על שרשרת העסקאות כדוגמת רכישת חומרי גלם, שירותים ומוצרים מעסקים קטנים ועוד ועל כן הסיוע הוא קריטי".
נשיא התאחדות המלונות, אמיר חייק: "כרבע מהמלונות בארץ לא זכו לשקל מהמדינה עבור סיוע בארנונה ובהוצאות הקבועות מאז פרוץ משבר הקורונה. אני שמח שהצלחנו סוף סוף לשכנע את מקבלי ההחלטות לתקן את העיוות, כדי שיאפשר גם למלונות אלו לקבל פיצוי על הפגיעה הקשה אותה ספגו".