בית המשפט העליון קיבל היום (שלישי) עתירה שבה התבקש תיקון של תקנות, כך שימנע מחנויות חיוניות, הרשאיות לפעול בימי סגר, למכור מוצרים לא חיוניים. המשמעות הינה כי יכולתם של בתי עסק המקיימים פעילות חיונית, למכור מוצרים לא חיוניים בימי הגבלות או סגר תצומצם.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
העותרות - חברות המפעילות באמצעות זכיינים בתי עסק ברחבי הארץ, לממכר צעצועים ומוצרים דומים - טענו כי המדיניות הנוהגת כיום, המאפשרת מכירה של מוצרים לא חיוניים, אגב מכירת מוצרים חיוניים, פוגעת בשוויון, ללא הצדקה.
1 צפייה בגלריה
שלט איסור מכירה על מוצרים לא חיוניים
שלט איסור מכירה על מוצרים לא חיוניים
שלט איסור מכירה על מוצרים לא חיוניים במקס סטוק
(צילום: מירב קריסטל)
העתירה הוגשה בימי הסגר השני. באותה עת, המבחן שקבע אם חנות היא חיונית, היה מבחן "עיקר העיסוק": האם עיקרה באספקת מוצרים ושירותים חיוניים, או לא. חנות שהוכיחה עמידה במבחן זה, יכולה היתה למכור במקביל גם מוצרים נוספים, אף אם אינם חיוניים.
אגב, בירור העתירה, צומצמה אפשרות זו לחנויות לממכר מוצרי מזון, היגיינה, אופטיקה ופארמה. יתר החנויות החיוניות, חויבו למכור מוצרים חיוניים בלבד, מתוך רשימה לדוגמה שנקבעה בתקנות.
בין לבין בוטל הסגר השני ואחריו הגיע סגר שלישי, שבימים אלה עדיין עומד בתוקפו. בתום דיון שהתקיים, לאחר שניתן צו על-תנאי, הודיעה הממשלה כי שר הבריאות שקל בחיוב לערוך שינויים בנוסח התקנות, ולהטיל איסור על מכירת קטגוריות מוצרים מסוימות, שניתן לקבוע לגביהן כי אינן כוללות מוצרים חיוניים (למשל - צעצועים), לצד השימוש במבחן "עיקר העיסוק", אך לאור קשיים משפטיים שהוצגו לו, החליט לבסוף שלא לשנות מדרך הפעולה הקיימת.
לאחר שבחן את הקשיים המשפטיים שהוצגו בהודעת הממשלה, קבע השופט נעם סולברג כי לא נמצא בטענות אלה קושי משפטי של ממש. נפסק כי לא קמה הצדקה להמשך הפגיעה בעותרות, ואין מניעה לשנות את המתווה הקיים, כפי ששקל שר הבריאות בחיוב לעשות. נקבע כי יינתן למדינה פרק זמן של שבוע ימים לתיקון התקנות, בדרך שתצמצם, במידת האפשר, את יכולתם של בתי העסק המקיימים פעילות חיונית למכור מוצרים לא חיוניים, בימי הגבלות או סגר.
ד"ר מתן גוטמןד"ר מתן גוטמןשלומי יוסף
עורכי הדין גדעון פישר וד״ר מתן גוטמן, שייצגו את העותרות, מסרו: "אנו שמחים שהצדק נעשה לא רק עבור הלקוחות שלנו אלא גם למען עשרות אלפי משפחות שמשתדלים לשרוד את הפגיעה בעסקיהם. בג״צ קיבל את טענתנו, כי התקנות אינן חוקתיות ולראשונה בישראל התערב בתקנות הקורונה ופסל אותן. אנו מברכים את שופטי בג״צ, שהוכיחו כי הם המעוז האיתן של אזרחי ישראל". עו"ד מתן גוטמן משמש גם כפרשן המשפטי של אולפן ynet.