תופעת העבודה בשחור בישראל הולכת ומתרחבת: על פי הערכות ברשות המיסים, ההון השחור התרחב במשבר הקורונה לכ-22% מהתוצר, עלייה של מיליארדי שקלים לעומת שנים קודמות. ל-ynet ו"ממון" נודע שמדובר בהעלמת הכנסות בהיקף של כ-310 מיליארד שקל, והמס שלא נגבה בשל כך מסתכם בכ-70 מיליארד שקל.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
עבודה ללא דיווח לרשויות המס היא תופעה מוכרת בכל העולם, כולל בישראל, אולם בשל משבר הקורונה התרחשו שתי תופעות ייחודיות נוספות: מצד אחד, עובדים רבים שפוטרו או מצויים בחל"ת, וגם בעלי עסקים שנפגעו קשות מהסגרים, החלו לעבוד בשחור. מהצד השני, אלפי עובדי רשות המיסים עוסקים בוקר עד ערב בתשלום מענקים למאות אלפי עצמאים ועסקים. "אין לנו שום אפשרות לעקוב כעת אחר עשרות אלפי העלמות המס המתרחשות ברחבי הארץ. אנחנו מעריכים שמדובר באלפים רבים, ואולי גם בעשרות אלפים, שמנצלים את המצב ומעלימים הכנסות בהיקפים עצומים", אומר עובד ותיק ברשות המיסים.
3 צפייה בגלריה
כסף שטרות שקלים
כסף שטרות שקלים
העלמת הכנסות בהיקף של כ-310 מיליארד שקל
(צילום: שאטרסטוק)
גורם בכיר ברשות מציין שעיקר העובדים בשחור עושים זאת כדי לא לאבד דמי אבטלה או מענקים שונים שלא היו זכאים להם אילו דיווחו על כל הכנסותיהם. "שיטת תשלום דמי האבטלה גרמה לריבוי העלמת ההכנסות ולאובדן גדול בגביית המיסים", הוסיף. גם באוצר מודאגים מהמגמה, שכן יש חשש שמעלימי ההכנסות יתרגלו לכך וימשיכו לעשות זאת גם לאחר סיום המשבר.
"קשה לנו מאוד לתפוס ספר שהולך לספר לקוחות בבתיהם או קוסמטיקאית שמקבלת בבית במקום בקליניקה, או שיפוצניק, חשמלאי או טכנאי שמגיע לבתים ומקבל את התמורה במזומן. הכל משולם במזומן ואין לאיש אינטרס להלשין לנו על זה", הוסיף הבכיר מרשות המיסים.

המדינה לימדה לתחמן

נהג מונית מירושלים, אב לחמישה, מספר שהפסיק לתת קבלות בימים אלו, והסביר: "יש לי ירידה של שליש בהכנסות. זה פוגע בי, אבל ההפסד לא מגיע ל-40% אז לא מגיע לי מענק. אני נאלץ להעלים הכנסות כדי לפרנס את המשפחה".
אתה לא מפחד שיתפסו אותך? "ממש לא. פעם היו פשיטות של חוקרי מס הכנסה על המוניות והיו נוסעים איתנו. נהג אחד היה מדווח לשני שהסיע חוקר. כבר חודשים רבים שאין אצלנו שום דיווח כזה".
גם נהג המונית איתן, אב לשלושה, מעיד על ירידה חדה בעבודה בתקופת המשבר: "העבודה ירדה מ-100% ל-5%. כשיש פה ושם איזו נסיעה אני ממש לא רוצה לקבל תשלום באפליקציה למשל, רק במזומן. מה לעשות, המדינה מלמדת אותנו להעלים מס. המענק שקיבלתי היה פשוט מעליב. אז בלית ברירה, כדי להאכיל את הילדים שלי, את רוב הנסיעות אני עושה במזומן".
אל קורל, אם לשלושה ומניקוריסטית באחת המספרות באזור השרון, מתקשרות לא מעט לקוחות ומבקשות שתגיע אליהן. "ביקשו שאבוא להוריד להן למשל את הלק ג'ל מהציפורניים. זו באמת בעיה להסיר לבד, זה לא יורד עם אציטון ודורש עבודה של בעלת מקצוע. חששתי שיתפסו אותי מקבלת תשלום בשחור, אבל אני צריכה לפרנס ילדים קטנים. הבנתי שאין לי ברירה ואני לוקחת את הסיכון. קיבלתי אצלי בבית מתחת לרדאר ועם הרבה פרפרים בבטן, באמת פחדתי".
בעלה של קורל, שעובד בתיירות חוץ, הוצא לחל"ת במרץ ומאז לא עובד. לכן, גם כשפתחו שוב את המספרות - היא העדיפה תשלום במזומן ולא באפליקציה, ורוב הלקוחות גם לא התעקשו על קבלות. "תכלס הרווחתי רק בשחור. הסגר השני כבר לא הותיר שום ברירה, היה ברור לי שכדי שיהיה לנו אוכל במקרר אני חייבת לקבל כל פנייה ונסעתי לבית הלקוחות", היא מספרת. "המדינה לימדה אותי לתחמן, והאמת שהרווחתי מצוין - הרבה יותר ממה שאני מרוויחה עכשיו במספרה".

"אני מודה לקורונה"

"הלקוחות שלי היו מתוקתקות בשני הסגרים", מודה שימי, מעצב שיער מהפריפריה ואב לארבעה, שלא הפסיק לעבוד לרגע. "עבורי זו לא אופציה לשבת בבית. אף אחד לא היה משלם לי דמי חל"ת או אבטלה. כל לקוחה שצילצלה הייתה חגיגה לפרנסה. שמתי את כלי העבודה בתוך ארגז ירקות ומוצרים מהסופר, כדי שלא יעלו עליי, ועברתי מבית לבית. היו לקוחות ששילמו לי יותר ממה שאני גובה במספרה כי ידעו באיזו מצוקה כלכלית אני נמצא, ואף אחת לא התעקשה על קבלה.
"בחיים לא האמנתי שאגיע ליום שאעלים מס, אבל לא הותירו לי יותר מדי ברירות. זה או להשאיר ילדים רעבים או לפרנס בכל דרך שאפשר. וזו דרך. כך אני לא מפגר בתשלומי שכר הדירה, יש אוכל במקרר ובגדים חמים לחורף. ממילא זה כסף מהיד לפה, מתבזבז מהר מדי על מחיה וזהו. אם הייתי צריך לדווח על כל מה שהרווחתי בכל סגר לא הייתה נשארת לי פרוטה ביד. עד שהחזירו אותנו אכלנו הרבה קש, וגם אז היינו צריכים להתאים את עצמנו לתו הסגול - גם עלויות חדשות לעסק וגם מיעוט לקוחות כדי למנוע התקהלות".
שימי, מעצב שיער שעובד בשחור: "כל לקוחה שצילצלה הייתה חגיגה לפרנסה. שמתי את כלי העבודה בארגז ירקות כדי שלא יעלו עליי ועברתי מבית לבית"
עינב, מקעקעת מהמרכז, אומרת שהיא עושה הרבה יותר כסף עכשיו. "אני מודה לקורונה. סגרתי את הסטודיו ואני עובדת מהבית. הלקוחות מגיעים אליי, התשלום כמובן רק במזומן. אין ביט ואין העברות לבנק, כלום. מאז שהותר לנו לעבוד אני מדווחת מדי פעם אבל הרוב בשחור. זה עזר לי לשלם חובות על העסק שפתחתי בקושי שנה לפני הקורונה. המציאות לימדה אותי להמציא את עצמי מחדש. אם הקוסמטיקאית שלי יכולה לעשות את זה, הבנתי שגם אני יכולה".
3 צפייה בגלריה
ערן יעקב
ערן יעקב
מנהל רשות המיסים, ערן יעקב
(צילום: עמית שעל)
מנהל רשות המיסים ערן יעקב אישר בשיחה עם ynet ו"ממון" שיש עלייה בתשלומים בשחור. "זה אופייני בכל העולם בתקופת משברים ומלחמות. מחקרים בינלאומיים מצביעים על עבודה בשחור והון שחור בהיקפים של 19% עד 23% מהתוצר, זה למשל המצב הקיים באיטליה", ציין. יעקב, שבעצמו עמוס ביותר כעת בהיותו גם ממלא מקום מנכ"ל משרד האוצר, הודה שעובדים רבים ברשות עסוקים במענקים "וזה בא כמובן על חשבון אכיפה".
מהערכות של רשות המיסים עולה שהפסד המס לקופת המדינה, לפי גבייה של 25% מההעלמות, מגיע לכ-70 מיליארד שקל השנה - אך ייתכן שהסכום קטן יותר בשל המיתון במשק. "הבעיה בהון השחור היא שזה כסף שאיש לא מדווח עליו, ולכן לא ידוע בעצם כמה בדיוק הועלם", אמר גורם בכיר ברשות.
במשרד האוצר ציינו כי חלק קטן מהציבור מנצל לרעה את המענקים המשולמים למובטלים בכך שחלקם מרמים ועובדים בשחור, שכן על פי הכנסתם האמיתית לא היו מגיעים להם המענקים שעולים למדינה מיליארדי שקלים. "דווקא בעת הזאת היינו מצפים שהציבור יחשוב גם על ציונות ועל טובת המדינה, ולא רק על הכיס הפרטי. אובדן של מיליארדי שקלים של הכנסות ממיסים פירושו פחות כסף לבריאות ולחינוך, דווקא כאשר המדינה זקוקה בתחומים הללו לכל שקל", אמר בכיר במשרד.