מצוקת התעשיינים: אף על פי שמספר המובטלים והעובדים בחל"ת מתקרב למיליון, תעשיינים טוענים כי הם מתקשים להשיג עובדים, במיוחד צעירים, למפעלים, מאחר שלטענתם חלקם מעדיפים לנצל את דמי האבטלה או את החל"ת שהוארכו ולא לעבוד.
>>לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
שמואל דונרשטיין, יו"ר רב-בריח ומפעל הדלתות עץ כרמיאל, אמר ל"ידיעות אחרונות"ול-ynet כי "בשלושת השבועות האחרונים ברב-בריח מנסים לגייס 20-30 עובדים צעירים, שאנחנו על חשבוננו נכשיר אותם למפעילי מכונות. התשלום בהתחלה הוא 40 שקל לשעה ובתום ההכשרה הוא עולה ל-50 שקל. שולחים לנו מועמדים מלשכת התעסוקה אבל הם לא רוצים לעבוד. חלק אמרו שהם בינתיים מקבלים דמי אבטלה ולא מעוניינים לעבוד.
1 צפייה בגלריה
שמואל דונרשטיין
שמואל דונרשטיין
שמואל דונרשטיין
(צילום: אוראל כהן)
"גם במפעל בכרמיאל נתקלנו בתופעה דומה. גם קולגות שלי אמרו שהצעירים לא רוצים לעבוד בתעשייה. החל"ת היה טעות - הכסף היה צריך ללכת למעסיק כדי שישמר את העובדים. אני מציע שתעשייה תיחשב כעבודה מועדפת לצעירים. העובד יהיה פטור ממס הכנסה, המדינה לא תצטרך לשלם דמי אבטלה, נעשה להם הכשרות וצעירים ייקלטו בתעשייה".
תעשיין מהצפון אמר: "אני וחבריי התעשיינים מחפשים עובדים למפעלים אבל אף אחד לא רוצה לעבוד כי האריכו להם את האבטלה והחל"ת בגלל התוכנית המעוותת של הממשלה. חיפשנו עובדי ייצור ועובדי מכונות, אבל אנשים שיצאו לחל"ת לא רוצים לחזור כי האריכו להם את תקופת החל"ת והם מקבלים 75% מהברוטו. הם אומרים שהם מוכנים לעבוד בשחור. נותנים להם מתנות במקום שהממשלה תזרים את הכסף לעסקים תמורת התחייבות להעסיק את העובד. אני צריך 12 עובדים ולא מצליח למצוא, זה טירוף. אני ממש בבעיה".
לדברי תעשיין נוסף מהדרום, "זאת הייתה טעות שלא הלכו על המודל הגרמני והעבירו כספים למעסיק במקום להוציא לחל"ת. גם לפני הקורונה היה מחסור חמור בבעלי מקצוע בתעשייה, מרתכים ועד מפעילי מכונות. אנחנו רוצים לקלוט עובדים צעירים וללמד אותם אבל צעירים היום לא רוצים לעשות הסבה לתעשייה, הם מוכנים להיות מלצרים אבל לא עובדי מפעל. זה אבסורד: יש כאן אבטלה של 20% ובתעשייה אנחנו מתקשים למצוא עובדים".