גבולות אזורי הביקוש אולי עדיין נחשבים גדרה-חדרה, אבל בפועל לערים שבקצה המעגל הראשון והשני שבמרכז הארץ ההתחדשות העירונית עדיין לא ממש הגיעה בהיקף נרחב. כעת תוכנית חדשה צפויה לאפשר כדאיות כלכלית גם שם: הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה במחוז חיפה אישרה היום (שלישי) להפקדה תוכנית להקמת כ-1,360 יחידות דיור חדשות במסגרת התחדשות עירונית בחדרה.
מדובר בתוכנית מתחם סלע-בית"ר, המהווה את הקצה המערבי של תוכנית מתאר רחבת היקף שמקדמת הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית בעיר. היא מקיפה שתי שכונות ותיקות, המשתרעות על פני שטח של כ-47 דונם וכוללות תשעה בנייני שיכונים בני 3-4 קומות ופחות ועוד שבעה מבנים צמודי קרקע עם 197 דירות בלבד.
אלה צפויים להיהרס במסגרת של פינוי בינוי ובמקומם ייבנו 12 מגדלי מגורים בני 17-36 קומות וכן שני מבני ציבור. מטרת התוכנית היא לחבר את שתי השכונות באופן שיקשר את מרכז העיר לתחנת הרכבת החדשה "חדרה מערב" ולפתח אותו לטובת התושבים.
2 צפייה בגלריה
בנייה בחדרה
בנייה בחדרה
בנייה בחדרה
(צילום: עידו ארז)
בנוסף, כוללת התוכנית תוספת של 2,000 מ"ר המיועדים למלונאות, 9,275 מ"ר למסחר ולתעסוקה וכן 4,300 מ"ר למבני ציבור. היא עתידה לצאת לפועל הודות להמלצה של רשות ההתחדשות לרשות מקרקעי ישראל להקצות לצורך כך קרקע משלימה. הקרקע אמורה לייצר היתכנות כלכלית ותכלול מספר מגרשים בהיקף חמישה דונם, המהווים כ-10% מהתוכנית ובהם ייבנו 150 יחידות דיור. הוועדה, בראשות איתמר בן דוד וליאת פלד מתכננת המחוז, הפקידה את התוכנית להתנגדויות הציבור, שלו יינתנו 60 יום להגיש הערות.
חיים אביטן, יו"ר הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, מסר: "אני מלווה את התוכנית עוד מראשיתה בתפקידי הקודם כראש עיריית חדרה. התוכנית עתידה לשנות את פני העיר ולהגדיל באופן ניכר את היצע הדיור. היא תאפשר לתושבי חדרה למצות את הפוטנציאל התחבורתי של רכבת ישראל. זוהי דוגמא נהדרת לכך שההתחדשות העירונית אפשרית גם בפריפריה".
2 צפייה בגלריה
התחדשות עירונית בחדרה
התחדשות עירונית בחדרה
התחדשות עירונית בחדרה
(הדמיה: פיק אדריכלים, גנות לרמן אדריכלים)
גורי נדלר, ראש אגף תכנון ברשות הממשלתית להתחדשות עירונית, הוסיף: "שיתוף הפעולה בין הרשות הממשלתית לראשי הוועדה המחוזית חיפה מביא לתוצאות מהירות בתחום ההתחדשות העירונית. תוכנית חשובה זו בחדרה מבליטה את העובדה כי פתרונות תחבורתיים בכלל ותחבורה ציבורית בפרט הם המפתח להתחדשות עירונית איכותית".

התחדשות עירונית גם בצפון העיר

בתוך כך, החליטה הותמ"ל (הוועדה לתכנון מתחמים מועדפים לדיור) לאשר תוכנית של רשות מקרקעי ישראל להגדלת מספר הדירות שצפויות להיבנות על שטח המחנה צריפין, שפונה במסגרת החלטת הממשלה לפנות בסיסי צה"ל במרכז הארץ לצורך הגדלת היצע הדיור באזורי הביקוש.
מדובר במתחם 1 המשתרע על שטח של כ-432 דונם מתוך היקף כולל של כ-5,000 דונם מערבית לכביש 44, ממזרח לעיר ראשון לציון, באופן שמשלב פיתוח מגורים בצפון באר יעקב. הותמ"ל אישרה שינויים הכוללים הגדלת מספר הדירות בכ-1,000 ל-4,794 יחידות דיור, מהן 600 יחידות דיור יוקצו לדיור מיוחד (מוגן או לסטודנטים). בנוסף הורחב היקף השטחים הציבוריים והוגדלו זכויות הבנייה למוסדות ציבור ומסחר.
תוכנית נוספת שאישרה אתמול הותמ"ל מאפשרת קידום התחדשות עירונית במתחם נורוק טהון שבשכונת מכס הוותיקה בצפון העיר נתניה. התוכנית, המשתרעת על שטח של כ-24 דונם, כוללת הקמת 514 יחדות דיור חדשות בתחום הרחובות יהושע טהון ממזרח, רחוב הרב נורוק ורחוב שלמה המלך ממערב. באזור בצפיפות בנייה נמוכה יחסית.
כיום מצויים במתחם 10 מבנים בני 4-5 קומות במצב תחזוקתי ירוד ובהם 166 יחידות דיור, שיפונו לטובת הפרויקט, ובמקומם יוקמו שישה מבנים חדשים בגבהים של 10-31 קומות. על פי התוכנית יתווספו שטחי ציבור לצורך הקמת בית ספר וגני ילדים וכן שטחי תעסוקה ומסחר בהיקף כ-5,000 מ"ר.