רוכשי דירות אמריקנים נוהרים לשוק הנדל"ן של תל אביב, כך לפי העיתון האמריקני "וול סטריט ג'ורנל". על אף משבר הקורונה, 16 אלף מהגרים מ-85 מדינות שונות הגיעו לישראל בשנת 2020, נכון לחודש אוקטובר האחרון. לפי ארגון נפש בנפש, המסייע במעבר מצפון אמריקה ובריטניה לישראל, נרשם זינוק של 126% במספר הבקשות למעבר מצד אזרחים אמריקנים ב-2020.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
"לפני שנתיים היו לי שתי בקשות בחודש, עכשיו זה בסביבות ה-20", אומר מתיו בורטניק, מנהל בסניף המקומי של סוכנות נדל"ן היוקרה הבריטית, Beauchamp Estates. "בעבר, השוק נשלט בידי קונים מבריטניה ומצרפת, אבל עכשיו האמריקנים משתווים אליהם. הם גם שולטים כיום בעסקאות הגדולות והיוקרתיות ביותר בשוק". לדבריו, המכירה הגדולה ביותר בשנת 2020 הייתה של זוג אמריקני שקנה דירה בפרויקט ארלוזורוב 17 בתל אביב, בעבור 84 מיליון שקל, כפי שפורסם לראשונה ב-ynet.
1 צפייה בגלריה
באים בגלל הים? תל אביב
באים בגלל הים? תל אביב
באים בגלל הים? תל אביב
(צילום: ירון ברנר)
נראה שהמחירים הגבוהים לא מטרידים במיוחד קונים אמריקנים רבים. במדד הנדל"ן של דלויט ל-2020, בו מדרגות הערים היקרות בעולם, תל אביב נמצאת במקום השני אחרי פריז מבחינת עלות ממוצעת לעסקה, עם מחיר של 9,769 אירו (כ-38 אלף שקל) למ"ר, יותר מכפול מהממוצע ב-67 ערים באירופה.
על פי סקירה שערך עבור ynet השמאי אוהד דנוס, בעוד ב-2011 מחיר דירת ארבעה חדרים בתל אביב עמד על 2.294 מיליון שקל, כיום דירה דומה בעיר ללא הפסקה עולה 3.13 מיליון שקל - עלייה של 36%. רונן סיונוב, מנכ"ל ובעלי חברת הומרקט המשווקת בעיר, אמר אז בשיחה עם ynet: "אין חולק על כך שלאורך העשור האחרון תל אביב שומרת על מעמדה כבירת הנדל"ן של ישראל. נדמה היה כי לפני כחמש שנים הגיעו המחירים לשיא ומאז חלה ירידה קלה, אולם בשנה החולפת המחירים שבו לעלות בצורה דרמטית ומחיר דירת ארבעה חדרים חצה את רף שלושה מיליון השקלים".
בוול סטריט ג'ורנל מייחסים את ההצלחה של תל אביב לסצנת ההייטק השוקקת שלה. לפי סוכני נדל"ן, הזדמנויות התעסוקה והאווירה האורבנית הנעימה מושכים צעירים ממדינות שונות, בעוד שמזג האוויר הנוח והקרבה לים מושכים משפחות וגמלאים. לפי בורטניק, תל אביב דומה במידה מסוימת למנהטן וללונדון, בכל הקשור לבעלות הזרה על נכסים. ההתעניינות גדלה בשנה שעברה גם בשל כינון היחסים עם איחוד האמירויות הערביות, וברוטניק אף מדווח על עלייה בהתעניינות מצד משקיעים ממספר מדינות במזרח התיכון.