"חשבתי שתל אביב מתקרבת למקום השני, התפלאתי לראות שהיא מדורגת רק במקום החמישי", כך אמר הבוקר (חמישי) פרופ' אייל וינטר, מהמחלקה לכלכלה באוניברסיטה העברית, לאולפן ynet, בעקבות דירוג אקונומיסט שהתפרסם אתמול ובו תל אביב חמישית ברשימת הערים היקרות בעולם.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
תל אביב קפצה 5 מקומות בדירוג, לאחר שדורגה במקום העשירי ב-2019, וחולקת את המקום החמישי עם אוסקה. בראש רשימת הערים היקרות בעולם נמצאות פריז וציריך, כשאחריהן הונג וסינגפור. אחרי ישראל ואוסקה מופיעות בעשירייה הפותחת ג'נבה, ניו יורק, קופנהגן ולוס אנג'לס.

2 צפייה בגלריה
תל אביב
תל אביב
תל אביב
(צילום: shutterstock)

כולם רוצים לגור בתל אביב

הדו"ח מתבסס על השוואה של 138 מוצרים ושירותים בכ-130 ערים שונות ברחבי העולם. כל עיר מקבלת ניקוד בהתאם לרמת המחירים בה, שנמדדים לפי הדולר האמריקני. בדו"ח הנוכחי תל אביב קיבלה ניקוד של 101, כשהערים במקום הראשון קיבלו ניקוד של 103.
מחירי המוצרים והשירותים מושפעים גם מהביקוש של האוכלוסייה שמתגוררת בעיר, ומחירי הדיור הגבוהים בתל אביב מביאים לכך שמדובר בעיקר באוכלוסייה מבוססת ואמידה, שצורכת גם מוצרים יקרים יותר. גם הצעירים ששוכרים דירה בעיר כי כמובן אינם יכולים להרשות לעצמם לרכוש דירה, נוטים להוציא את כספם על שפע הפיתויים הקולינריים והתרבותיים שיש לעיר להציע.
לדברי וינטר, "כמו שמחירים עולים בכל תחום בכלכלה, כאשר הביקוש הרבה יותר גבוה מההיצע. תל אביב היא מטרופולין, אין בה קרקעות ועתודות קרקע, ויש ביקוש מאוד גדול לגור בתל אביב. עם הביקוש, המחירים עולים ומגיעים לפרופורציות שלא ייאמנו".
"אצלנו יש תופעה מיוחדת בעניין של תל אביב", הסביר וינטר. "ברוב הארצות בעולם, נגיד בארה"ב, האוכלוסייה המבוגרת שיצאה לפנסיה עוזבת את הערים הגדולות והולכת לגור באזורים יותר מרוחקים כמו פלורידה ואריזונה. בישראל זה הפוך, אנשים שעבדו מחוץ לתל אביב, כשהם יוצאים לפנסיה מחליטים פתאום שהם רוצים לגור בתל אביב כי בדרך כלל הילדים והנכדים שלהם נמצאים שם".
"השאלה הגדולה היא למה הילדים והנכדים נמצאים שם", הוסיף וינטר. "למה דווקא בתל אביב התרכזה כמות כל כך גדולה של עובדים צעירים, עובדי הייטק, שלא מוכנים לגור בשום מקום אחר? למה חברות הסטארט-אפ ממקמות עצמן דווקא בתל אביב? הן יכולות להיות בכל מקום בארץ אבל חושבות שהצעירים רוצים להיות בתל אביב".
2 צפייה בגלריה
(נתונים: יחידת המחקר של אקונומיסט)
לדברי וינטר, "כדי להביא למחירים יותר סבירים צריך לתת תמריצים, גם לחברות הסטארט-אפ וגם לצעירים, לעזוב את תל אביב. העיר הזאת תתפוצץ. אנחנו רוצים לפזר את האוכלוסייה בישראל, לא לרכז אותה. אסור לדוגמא, שמחיר למשתכן יהיה בתל אביב. זה מגוחך. למה משפחה צעירה צריכה לגור בתל אביב ולקבל בונוס של מאות אלפי שקלים על כך שהם קונים דירה שאנשים עם הכנסה הרבה יותר נמוכה לא יכולים להרשות לעצמם? כל המדיניות הכלכלית בעניין הנדל"ן צריכה להיעשות מתוך מגמה לפזר את האוכלוסייה".
"ככל שיותר אנשים יעברו מחוץ לתל אביב, כך יהיו גם תמריצים לעסקים קטנים לפתוח יותר מסעדות או מקומות בילוי", אמר וינטר. "אני לא רואה מה האטרקציה הגדולה בבילוי בתל אביב שאי אפשר לעשות בעיר אחרת. נכון, יש שם את הבימה ומסעדות נחמדות אבל את כל זה אפשר לעשות בערים אחרות".
"חלק גדול מההתרכזות בתל אביב נוצר כי כל אחד אומר 'כל החברים שלי פה, אני גם רוצה להיות פה'. כלומר, זה לא בגלל התרבות והבידור שיש בתל באביב, אלא בגלל הרצון להיות עם החברים". לדבריו, "ברגע שיהיו יותר תמריצים, אנשים צעירים יתחילו לעבור ואיתם גם החברים שלהם. זה יהיה טוב לתל אביב כי היא תהיה פחות צפופה, וזה יהיה טוב לישראל כי אזורים שהם פחות מיושבים כרגע יהיו מיושבים יותר והאוכלוסייה תתפזר בצורה יותר הגיונית מאשר מה שקורה היום".