"אני שמח מאוד שאני לא עומד כיום בראש קבוצת קניונים". כך אומר אבי לוי, לשעבר מנכ"ל מליסרון וכיום שותף בלהב אל.אר המפעילה 70 מרכזים מסחריים בגרמניה. להב אל.אר מתמודדת בשותפות עם רמי לוי על רכישת חברת דלק, מפעילת תחנות הדלק וחנויות הנוחות מנטה שבבעלות יצחק תשובה, שמעוניין למכור אותה לצורך כיסוי חובותיו. תשובה דורש תמורתה 950 מיליון שקל.
לוי: "מה שמעניין אותנו זה פוטנציאל ההשבחה הנדל"ני שבדלק: מתוך 240 תחנות, 55 תחנות שבבעלות דלק נדע להשביח ולהשיג שם זכויות בנייה, הדוגמה שמול עיניי היא התחנה שהייתה בצומת הסירה והזיזו אותה לכניסה להרצליה פיתוח. בעלי התחנה עשה עם קבוצת עופר עסקה, ומעל התחנה הוקם בניין משרדים שמשמש את מטה מליסרון. הרבה תחנות של דלק נמצאות במרכזי ערים ונוכל להשביח אותן, להקים בהן סופר שכונתי וכדומה. לכן הלכנו לשותפות עם רמי לוי ונדע ליצור ערך מוסף. יש בחברה שילוב טוב בין רווחי התדלוק למסחר ולפוטנציאל הנדל"ני. ייתכן שבעתיד נפצל את הבעלות ונחלק בינינו את המסחר והנדל"ן".
1 צפייה בגלריה
אבי לוי
אבי לוי
אבי לוי
(צילום: אביב אברמוב)

"אין כללים"

היית מנכ"ל מליסרון. מה דעתך על מלחמות השוכרים בקניונים?
"חמור מאוד בעיניי שכל שוכר בקניונים עושה דין לעצמו: לא משלם, כן משלם, מבטל הוראות קבע, משום שהממשלה לא קבעה כללים. יש לנו 70 מרכזים מסחריים בגרמניה. ממשלת גרמניה קבעה בתחילת הסגר חוק: מי שנסגר בימי הקורונה לא משלם שכר דירה לחודשים אפריל-מאי. התשלום יידחה עד סוף 2021 ויישא ריבית של 4%. בעל הנכס או הקניון שלא שילמו לו יכול לדחות את התשלום לבנק עד אותו המועד, סוף 2021. ההפתעה הייתה שרובם שילמו, כי הגרמנים מעדיפים לא לקחת הלוואות בריבית. רק בישראל כל אחד עושה מה שבא לו.
"נכון שלרשתות הקמעונאיות (למעט מזון) יש ירידה בפדיונות, אבל זה מצדיק שבעלי הקניונים לא יקבלו שקל על תקופת הסגר? לדעתי, הקניונים הלכו לקראת הסוחרים מעל ומעבר, ולבוא אליהם בטענות זה לא צודק. הייתי מצפה מהמדינה, כמי שסגרה עסקים, לפצות את השוכרים בדמי שכירות ולא להשאיר תחום פרוץ, שכל שוכר מחליט מה טוב לו. אני גם לא מבין את החלטת המדינה לסגור קניונים ומתחמים פתוחים בשבת. כל יום יורים בפאניקה לכל הכיוונים".

"החזקים ישרדו"

האם אחרי משבר הקורונה אתה עדיין מאמין ברכישת קניונים?
"לפני הקורונה התמודדנו על רכישת ישפרו והמרכזים המסחריים שבבעלותה. בסוף צחי נחמיאס וביג זכו, ובגלל הקורונה נסוגו והיא נקנתה על ידי בעלי תנופורט. אלת המזל שיחקה לטובתי ולא זכינו. אני מאמין שאחרי הקורונה דמי השכירות בקניונים יהיו נמוכים יותר, אבל הקניונים החזקים יחזיקו מעמד. מליסרון תוכל לשרת את חובותיה. יש לה מספיק מרווח גם אם תהיה ירידה בהכנסות ובשווי הנכסים".