ועדת הכספים של הכנסת, בראשות ח"כ משה גפני, אישרה הבוקר (ב') הקלות במס ל-147 עמותות. ההקלות ניתנו לעמותות חברתיות, שעוסקות במטרות ציבוריות ושאינן מתוקצבות ישירות על ידי המדינה.

בין העמותות שאושרה להן ההטבה: מוסדות חינוך, רווחה, תרבות, מדע, איכות סביבה, מחקר, בריאות, דת, סעד, ספורט, זכויות אדם, טוהר מידות, קליטת עלייה וגופים שעוסקים בעידוד תעסוקה. בחודש אוקטובר האחרון אישרה הוועדה הקלות מס ל-202 עמותות אחרות.
1 צפייה בגלריה
משה גפני
משה גפני
יו"ר ועדת הכספים, משה גפני
(צילום: אלכס קולומויסקי)
יצוין שרבות מהעמותות בארץ נקלעו לקשיים חמורים בשל משבר הקורונה וחלקן אף הפסיקו לפעול, לאחר שלא נתרמו להן כספים והמדינה לא יכולה הייתה להעביר להן סיוע מיוחד שלא ניתן בעבר בהיעדר תקציב מדינה מאושר.
בימים אלה יועברו לעמותות 100 מיליון שקל שאושרו להן לפני שמונה חודשים ועדיין לא הועברו, אולם גם סכום זה לא יציל חלק מהעמותות שכבר חדלו לפעול והוציאו את עובדיהן לחופשות ללא תשלום או אף פיטרו אותם במקרים רבים. על העיכוב בהעברת הכסף אמר בתחילת החודש ח"כ גפני, כי "אני מרגיש כמו רבים מחברי הוועדה שפשוט עובדים עלינו. חייבים לשחרר שכר לעובדי העמותות. אנחנו לא יכולים להשלים כלכלית עם המציאות הזאת".
במהלך דיון בוועדת הכספים בנושא העמותות שנערך החודש, ציינו משרדי האוצר והמשפטים כי התמיכות השונות אומנם אושרו, אך השלמת התשתית הנדרשת בטרם יוקצו הכספים, תארך עוד כשבועיים - שלושה, נוכח הצורך בסיום הקמת המערכת הממוחשבת, שכן מדובר בעמותות רבות שלא היו מעולם חלק מהגופים הנתמכים על ידי משרד האוצר.
חברי הכנסת בוועדת הכספים תקפו את משרד האוצר על העיכוב הגדול, נוכח כך שהכסף הוקצה לדרישת הוועדה עוד לפני שמונה חודשים. "זאת שערוריה", קבלו חברי הוועדה מהקואליציה ומהאופוזיציה גם יחד.