בעוד שמבצע החיסונים בעיצומו וישנם מעסיקים המבקשים להטיל סנקציות על עובדים שמסרבים להתחסן, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, רז נזרי, מפרסם חוות דעת בנושא וקובע כי לא ניתן לאסור באופן גורף על מעסיקים לדרוש מעובדיהם להתחסן, אך יש לבחור כל מקרה בהתאם לנסיבות במקום העבודה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
למעשה, בשל הבעיה הסבוכה קובע נזרי כי לא ניתן לקבוע דרישה קטגורית וכללית להתחסן בלא בחינה וביסוס של הצדקת הדרישה. הוא מנחה את המעסיקים לבחון כל החלטה בהתאם לנסיבות הקונקרטיות של מקום העבודה ואופיו, וכן מציע להידרש לשאלת קיומן של חלופות פוגעניות פחות, שיכולות להגשים את התכלית החשובה של מניעת ההדבקה במקום העבודה ושמירה על הציבור.
2 צפייה בגלריה
מבצע חיסונים במשטרה
מבצע חיסונים במשטרה
חיסוני קורונה
(צילום: משטרת ישראל)
עוד הובהר במכתב ההבהרה של המשנה ליועמ"ש כי דרישת התחסנות במקומות עבודה מצויה על סדר יומם של גורמי הממשלה הרלוונטיים בהקשרים שונים, וכי נבחנים יחד עם היועמ"ש צעדים מתאימים להסדרתם לצורך התמודדות עם המשבר. במסגרת זו צויין במכתב כי בימים אלה מקודמת על ידי משרד הבריאות בשיתוף היועמ"ש חקיקה שתסדיר את הסמכות לדרוש התחסנות מעובדים מסוגים שונים, בין היתר ממורים ומצוותי הוראה. גיבוש הסדר חקיקתי מעין זה נעשה כמקובל תוך בחינה משפטית ועריכת האיזונים הנדרשים בין הצורך בשמירה על בריאות הציבור וזכויות הפרט.
2 צפייה בגלריה
עו"ד רז נזרי המשנה ליועץ המשפטי לממשלה
עו"ד רז נזרי המשנה ליועץ המשפטי לממשלה
עו"ד רז נזרי, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה
(צילום: דנה קופל)
נזרי מוסיף שכל נושא הסדרת החיסונים במקומות עבודה יוסדר "מתוך הבנת התכלית החשובה של שמירת בריאות הציבור והחזרת המשק לפעילות - תכליות אשר נוגעות בזכויות יסוד בסיסיות כמו הזכות לחיים, הזכות לקנין והזכות לחינוך - אף מקודמת על ידי משרד הבריאות בשיתוף עמנו חקיקה שתסדיר את הסמכות לדרוש התחסנות מעובדים מסוגים שונים, בין היתר ממורים ומצוותי הוראה. גיבוש הסדר חקיקתי מעין זה נעשה כמקובל תוך בחינה משפטית ועריכת האיזונים הנדרשים בין הצורך בשמירה על בריאות הציבור וזכויות הפרט".